Mediawijs solliciteren
Benodigdheden:
Beamer | Laptops | Vacatures
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | SLB
Competentie
Thema
Jezelf (online) profileren.
Lesdoelen
- De student kan aan het einde van de les verschillende mediavaardigheden van zichzelf benoemen.
Te leveren producten
Beginsituatie
De student neemt dagelijks media tot zich, maar is zich niet bewust van de sturing van een (media)boodschap.
Vooruitkijken - 20 min
Media maakt voor veel mensen een groot deel uit van hun leven; sociale contacten worden onderhouden, professionele contacten worden gemaakt en informatie wordt over van alles en nog wat opgezocht.
Deze positieve elementen van de nieuwe media kunnen nog meer worden uitgebuit als kennis en vaardigheden worden gedeeld; Hoe kun je wijs omgaan met de mediatechnologie? Hoe kun je wijs en sociaal met elkaar omgaan? Hoe kun je wijs en professioneel met elkaar omgaan? En hoe kan je deze verschillende media strategisch inzetten?
Mediawijsheid bestaat uit alle competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving. Werkgevers vragen van beginnend beroepsbeoefenaars dat zij met het internet om kunnen gaan, knoppenvaardig maar ook wijs met sociale media om kunnen gaan. 24 uur per dag zijn we beschikbaar via allerlei apparaten. In deze 24/7 maatschappij, moeten we innoveren en nieuwe toekomstige toepassingen gaan ontwikkelen en bovendien professionele houding kunnen aannemen en professioneel kunnen gedragen.
Uitvoering - 30 min
Deel (recente) vacatures uit. Geef de opdracht om eerst de tekst aandachtig te lezen en te onderstrepen waar het bedrijf naar vraagt. De studenten gaan aan de hand van de onderstreepte kernwoorden beargumenteren waarom zij geschikt zijn voor de baan. Dit doen ze eerst op papier en vervolgens maken ze van deze voorbereidende tekst een pitch. In groepsverband laat iedereen horen welke kernwoorden er in de vacature zijn herkend en hoe iemand zich die kernwoorden aanmeet.
Tip: het is prettig wanneer er meerdere vacatures zijn voor deze opdracht zodat studenten niet telkens naar dezelfde pitch luisteren.
Terugkijken - 10 min
Was het moeilijk om jezelf te verkopen? Hoe hebben de studenten ervoor gezorgd dat ze de kernwoorden uit de vacatures konden halen? En hoe hebben ze vervolgens een koppeling gemaakt naar zichzelf?
Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie