JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Iedereen producent

De student leert te werken met screencast-o-matic en ervaart hoe het is om zelf een producent te zijn.

Iedereen producent
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Beamer, laptops voor studenten, Screencast-o-matic
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | SLB

Competentie

De student weet de meer evidente effecten van het toenemend mediagebruik op het menselijk bestaan te benoemen, zoals: het feit dat de media altijd en overal aanwezig zijn, dat we altijd met elkaar in verbinding staan, dat er steeds meer informatie op ons afkomt, etc.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Tools & apps strategisch inzetten

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen door welke technologische ontwikkelingen iedereen een producent is geworden en welk effect dat heeft op de samenleving.
  • De student kan het programma screencast-o-matic gebruiken.

Te leveren producten

Een korte screencast gemaakt met screencast-o-matic.

Beginsituatie

De student filmt, fotografeert en deelt berichten via sociale media. Ondanks deze bewuste keuzes is de student zich er niet van bewust wat het effect is van de massale toename van content.

Vooruitkijken - 20 min

Bespreek met de studenten welke veranderingen er zijn door de komst van internet, sociale media en technologische ontwikkelingen waar ze zich van bewust moeten zijn. De infographic van Frankwatching kan daarbij een ondersteuning zijn. In de afbeelding wordt het sociale media- en internetgebruik vergeleken tussen 2002 en 2012. Je kan de studenten op enkele punten laten schatten hoe het vandaag de dag staat met het gebruik, ofwel: kunnen zij de lijn vanaf 2012 doortrekken en een voorspelling doen? Een ander artikel van Frankwatching geeft een overzicht van het internetgebruik in 2019.

Door technologische ontwikkelingen en een toename in de welvaart is het tegenwoordig niet meer alleen aan mediamakers om foto’s, video’s en tekst te produceren, maar kan iedereen content maken. Iedereen is daarmee een producent. Vraag aan de klas: wat zijn de verschillen tussen de professionele mediamakers en mensen die content maken voor hun plezier? Vanaf wanneer ben je eigenlijk professioneel bezig?

Uitvoering - 20 min

Opdracht 1

Waar let je op als je iets je iets voor een kijker produceert? Bespreek dit met je studenten. Je kunt eventueel Mentimeter gebruiken om parate kennis bij studenten op te halen.

Opdracht 2

Laat studenten een screencast-o-matic maken van een (digitale) vaardigheid die zij moeten beheersen voor hun studie of beroep. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een digitale planning, het verwerken van patiëntengegevens of het voeren van een klantgesprek via Skype.

Let op: bij Screencast-o-matic is het niet nodig om je aan te melden of te registeren. Druk direct op ‘start recording’  (rechtsboven of in het midden van de pagina)  Sreencast-o-matic neemt je scherm op en je kan kiezen of hij ook beeld opneemt met je webcam, indien deze geïntegreerd is in je device.  Nabewerking is niet mogelijk bij de gratis versie van Screencast-o-matic.

Terugkijken - 20 min

Laat de studenten de gemaakte video’s uitwisselen. In tweetallen geven ze feedback op elkaar. Deze feedback is zowel inhoudelijk op het onderwerp als op de uitvoering. Is de student een producent?

Ter afsluiting kan worden besproken op welke manier de tool Screencast-o-matic kan worden ingezet in het werkveld. Hoe zien de studenten dat voor zich?

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie