JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Handig zoeken op het internet

Zoek- en denkvaardigheden worden aangeleerd met een speurtocht door het internet.

Handig zoeken op het internet
Tijdsduur:
50 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Padlet, beamer en video's uit de les
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | SLB

Competentie

De student kan de betrouwbaarheid van informatie beoordelen en kan de aard van informatiebronnen inschatten: weet bijvoorbeeld informatieve bronnen van entertainmentbronnen te onderscheiden.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Informatiezoekvaardigheden

Lesdoelen

  • Studenten kunnen uitleggen hoe je handig kan zoeken op het internet. Verschillende zoekvaardigheden die in de les worden aangeleerd, zijn door studenten te reproduceren.

 

Te leveren producten

De docent heeft een Microsoft Forms met antwoorden, waardoor er gedifferentieerd kan worden.

Beginsituatie

De studenten maken dagelijks gebruik van het internet en van zoekmachines. Bij het gebruik wordt er door de studenten niet nagedacht over de waarde van de informatie.

Vooruitkijken - 10 min

Opdracht 1

Start de les met A google a day (max. 5 minuten; dit zou elke les kunnen)

Hoe kun je het beste zoeken?

Als een docent je een opdracht geeft is het simpel. Je typte een zoekterm in en je krijgt informatie van internet. Even knippen en plakken en je antwoord is klaar. Maar is dat antwoord ook juist? Het staat op internet, maar is het daarom ook wel goed? In deze les ga je aan de slag met het zoeken, vinden en beoordelen van informatie.

Daarbij gaat het altijd om 5 stappen:

  • Stap 1 – Wat wil je weten?
  • Stap 2 – Zoekstrategie
  • Stap 3 – Selecteren en verwerken
  • Stap 4 – Presenteren onderzoeksresultaat
  • Stap 5 – Evaluatie

Tips

Bij het zoeken in een zoekmachine krijg je heel veel resultaten, veel meer dan je eigenlijk nodig hebt. Niet elk antwoord past bij de vraag die je hebt. Om dit zo goed mogelijk te laten aansluiten helpt het om de volgende regels toe te passen:

  • Type concrete woorden in. Om snel te kunnen zoeken, slaan zoekmachines woorden zoals ‘en’ ‘wat’ en ‘waar’ over. Zoeken naar ‘waar is een lekker restaurant’ geeft dus veel meer onduidelijke resultaten dan zoeken naar ‘Turks restaurant Amsterdam’.
  • Wil je bepaalde informatie juist niet zien? Dan kan je dat aangeven door een specifieke tekst toe te voegen aan je zoekterm, bijvoorbeeld -site:wikipedia.org. Er zal dan geen informatie van Wikipedia tussen de zoekresultaten staan.

Laat de studenten zoeken naar een tip voor betere zoekresultaten. Deel alle antwoorden op een Padlet. Daarnaast kunnen de studenten aan de slag met de betrouwbaarheid van informatie, deze checklist kan daar behulpzaam bij zijn.

Uitvoering - 30 min

Opdracht 2

Maak een speurtocht door het internet, zoals dit voorbeeld. Er zijn bepaalde zoekvaardigheden die in deze speurtocht terugkomen en getraind worden.

  • Vertalen van woorden (Google Translate)
  • Routeplannen (Google Maps)
  • Valuta omrekenen (cash converter)
  • Opzoekvraag (kennis, wikipedia)
  • Control + F ( apple: Command + F)

Aanvullende opdrachten

Opdracht 1 en 2 dienen als uitgangspunt voor een specifiek opleidingsgerichte opdracht. Denk hierbij aan het zoeken van informatie over (stage)bedrijven, (technische) vakgerelateerde onderwerpen die bij een mbo-opleiding horen of bv. informatie over doorstromen naar andere niveaus op opleidingen. Op basis van deze lesopzet kan vrij eenvoudig een specifieke les worden ingevuld afhankelijk van de lesstof die op dat moment behandeld wordt.

Terugkijken - 10 min

De antwoorden worden klassikaal besproken.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie