Gepersonaliseerde cookies
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | Nederlands
Competentie
De student herkent wanneer een mediaboodschap gekleurd is door politieke, ideologische of levensbeschouwelijke overtuigingen.
Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties
Thema
Lesdoelen
- Studenten herkennen wanneer er reclame wordt gemaakt.
- Studenten begrijpen hoe cookies werken.
Te leveren producten
Antwoorden op vragen door middel van een klassengesprek.
Beginsituatie
De student heeft geen specifieke voorkennis nodig.
Vooruitkijken - 15 min
Open de les door uit te leggen wat het thema is van de les. Start vervolgens de video waarin wordt uitgelegd wat cookies zijn.Vraag aan de klas of ze de term eerder voorbij hebben zien komen.
Laat de studenten invidivueel de term cookies uitleggen door de educatieve tool Mentimeter te gebruiken. Bespreek de antwoorden klassikaal.
Uitvoering - 30 min
Verdeel de klas in vier groepen. Elke groep leest zich in in het onderwerp en beantwoordt een aantal vragen. Voer daarna met de klas een gesprek over cookies.
Informatie groep 1
Lees de onderstaande artikelen over cookies en persoonlijke advertenties. Probeer voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden:
- Wat zijn cookies?
- Wat verzamelen ze?
- Wat staat er in de cookiewet?
- Denk je dat de cookiewetgeving werkt?
Informatie groep 2
Lees het artikel over realtime bidding . Probeer vervolgens het begrip ‘real time bidding’ samen te vatten.
De groep beantwoordt ook de vraag: Hoe komen bedrijven die dit toepassen aan aanvullende informatie over de persoon?
Informatie groep 3
Lees de informatie over Facebook en stel jezelf voor dat je een bedrijf hebt dat wil adverteren op Facebook. Noteer op welke manieren je je advertenties kan richten om de juiste personen te bereiken. Bedenk ook hoe Facebook aan al die informatie komt.
Informatie groep 4
Lees de informatie over Google en stel jezelf voor dat je bedrijf hebt dat wil adverteren op Google. Noteer op welke manieren je je advertenties kan richten om de juiste personen te bereiken. Bedenk ook hoe Google aan al die informatie komt.
Terugkijken - 15 min
Aan het eind van de les bespreek je met de studenten:
- Wat hebben jullie geleerd?
- Wat vonden jullie van deze werkvorm?
Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie