JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Gepersonaliseerde cookies

Cookies, wat zijn het? Wat doen ze? En wat kunnen anderen met jouw cookies? Dat staat deze les centraal.

Gepersonaliseerde cookies
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
2/3/4
Benodigdheden:
Geen.
In te zetten bij:
Burgerschap/Mediawijsheid/Nederlands

Competentie

Begrip:

Herkent wanneer een mediaboodschap gekleurd is door politieke, ideologische of levensbeschouwelijke overtuigingen.

Thema

Privacy

Lesdoelen

  • Studenten herkennen wanneer er reclame wordt gemaakt.
  • Studenten begrijpen hoe cookies werken.

Te leveren producten

Antwoorden op vragen door middel van een klassengesprek.

Beginsituatie

De student heeft geen specifieke voorkennis nodig.

Vooruitkijken - 15 min

Vertel de studenten dat ze deze les meer leren over ‘cookies’. Leg uit dat ze zich in groepjes gaan inlezen in een bepaald onderwerp met betrekking tot deze cookies.

Daarna volgt een klassengesprek. Bekijk klassikaal dit filmpje van over wat cookies zijn.

Uitvoering - 30 min

Verdeel de klas in vier “expert” groepen. Elke groep leest zich in in het onderwerp en beantwoordt een aantal vragen. Voer daarna met de klas een gesprek over cookies.

Onderstaande info komt hier vandaan.

Informatie groep 1
Lees de onderstaande artikelen door op de link te klikken. Probeer voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat zijn cookies?
  • Wat verzamelen ze?
  • Wat staat er in de cookiewet?
  • Denk je dat de cookiewetgeving werkt?

Cookies?

Reclame mbv

Informatie groep 2
Lees het artikel over realtime bidding door op de link te klikken. Probeer vervolgens het begrip ‘real time bidding’ samen te vatten.

Beantwoord ook de vraag: Hoe komen bedrijven die dit toepassen aan aanvullende informatie over de persoon?

Realtime bidding

Informatie groep 3
Klik op onderstaande link en probeer zoveel mogelijk informatie te halen uit de website. Stel jezelf voor dat je een bedrijf hebt dat wil adverteren op Facebook.

Noteer op welke manieren je je advertenties kan richten om de juiste personen te bereiken.
Bedenk ook hoe Facebook aan al die informatie komt.

kerndoelgroepen

Informatie groep 4
Klik op onderstaande link en probeer zoveel mogelijk informatie te halen uit de website. Stel jezelf voor dat je bedrijf hebt dat wil adverteren op Google.

Noteer op welke manieren je je advertenties kan richten om de juiste personen te bereiken.
Bedenk ook hoe Google aan al die informatie komt.

Adverteren via google

Terugkijken - 15 min

Aan het eind van de les bespreek je met de studenten:

  • Wat hebben jullie geleerd?
  • Wat vonden jullie van deze werkvorm?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie