JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Experimenteren met nieuwe online tools

Studenten maken kennis met nieuwe apps en gaan ontdekken hoe ze nieuwe apps kunnen inzetten om hun doelen te bereiken.

Experimenteren met nieuwe online tools
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Bereid AnswerGarden voor, wil je weten hoe het werkt? Kijk dan bij onze digitaal video-instructies.
In te zetten bij:
Mediawijsheid

Competentie

Gebruik:

  • Volgt technologische ontwikkelingen op de voet en probeert de nieuwste technologieën uit.
  • Onderscheidt daarbij zinvolle toepassingen van commerciële hypes.
  • Maakt zich nieuwe toepassingen eigen, tweakt deze naar behoefte, en integreert ze binnen een persoonlijk mediasysteem.
  • Creëert met deze toepassingen hoogwaardige content en zet deze in om te communiceren en doelen te realiseren.

Thema

Tools en apps strategisch inzetten

Lesdoelen

  • Student maakt zich nieuwe toepassingen van online tools eigen.
  • Student kan nieuwe toepassingen van online tools naar eigen behoefte inzetten.

Te leveren producten

Korte presentatie per groep van 3 over de beste app.

Beginsituatie

De student is een actief gebruiker van diverse nieuwe media.

Vooruitkijken - 10 min

Houseparty, Snapchat, Bunq, Twitter met een nieuwe vormgeving. Elke dag komen er nieuwe apps bij. Deze meesten zijn heel handig om strategisch te gebruiken. Je kan ze inzetten om snel een email te beantwoorden, je bankrekening bijhouden, een baan te vinden, mee te praten over van alles en nog wat, maar ook om posters te maken, je handtekening ergens onder te zetten, bonnetjes declareren etcetera.

 

Opdracht 1
Maak een AnswerGarden aan en vraag aan studenten:

  • Welke apps gebruik jij vaak?
  • Waar gebruik je deze apps voor?

Voorbeelden: Wetransfer, myvodafone, remote (itunes besturen met je telefoon , flipboard (nieuws, lifestyle blogs), trello.

Uitvoering - 30 min

Opdracht 2
Experimenteer met de nieuwste tools.

Maak groepen van drie studenten. Geef ze de opdracht om 6 gratis apps te downloaden in de appstore of playstore of ga naar iTunes.

Laat ze in de groep het volgende doen:

  • Analyseer hoe je de apps kan gebruiken
  • Wat zijn voordelen?
  • Wat zijn doelen die je met deze app kan realiseren?
  • Hoe kan jij de app inzetten om je doel te bereiken?
  • Want zijn nadelen?

Beslis vervolgens welke app jullie willen presenteren aan de klas. Dus: welke app denken jullie te kunnen gebruiken om een bepaald doel te bereiken.

Voorbeeld
Analyseer hoe je de apps kan gebruiken:
Trello, (to do, doing, done) Je kunt met deze app je eigen to do lijstjes maken, maar deze ook delen met anderen en erin samenwerken.

Wat zijn voordelen:
Overzichtelijk wordt aangegeven wat ik nog moet doen, waar ik mee bezig ben en wat ik al heb gedaan. Ik kan er deadlines aan hangen en er handig mee samenwerken. Direct contact met mensen die in mijn project zitten. Ik weet waar iemand mee bezig is, zodat ik diegene kan helpen of aanvullen. Gebruiksvriendelijk.

Wat zijn nadelen:
Soms teveel informatie (overzicht raakt zoek)

Wat zijn doelen die je met deze app kan realiseren?
Plannen en samenwerken.

Hoe kan jij ze inzetten om je doel te bereiken?
Gestructureerd plannen en samenwerken. SMART doelen makkelijk overzien.

Terugkijken - 20 min

Korte presentatie per groep van 3 over de beste app. Studenten noteren de voor hun handige apps.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie