JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

De rol van de overheid

Mag een regering bepaalt waar een journalist wel of niet over mag schrijven?

De rol van de overheid
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Beamer en video, Blendspaced
In te zetten bij:
Burgerschap / mediawijsheid

Competentie

Begrip:

  • Kan de uiteenlopende effecten van de medialisering op onze bestaanswijze analyseren en vanuit meerdere perspectieven belichten.
  • Verdiept zich daartoe in de nieuwste inzichten en actuele discussies.

Thema

Informatiezoekvaardigheden

Lesdoelen

Wat is de rol van de overheid bij journalistiek.

Te leveren producten

n.v.t

Beginsituatie

De leerlingen hebben de les Ethiek gevolgd.

Vooruitkijken - 25 min

We bespreken de rol van de overheid bij de totstandkoming van media. Zo brengt de Poolse NPO plotseling alleen nieuws dat pro-regering is (NRC), bepaalt de Chinese president wat er in het nieuws komt en pakt de Turkse president drie journalisten op. Kan dat zomaar? Hoe doe je als journalist je werk in een land waar er weinig persvrijheid is?

We kijken naar een overzicht van de persvrijheid in de wereld en we bespreken het Nederlandse toneel. Hoe bemoeit de Nederlandse regering zich met de media?

  • Van wie is de NPO?
  • Wie bepaalt wat er wordt uitgezonden?

Ik laat een stuk zien van Chinese kunstenaar Ai Wei Wei. Na interview in Collegetour hebben we het over de tentoonstelling Safe Passage in Foam. We bespreken de symbolische waarde van de marmeren boei. Ai Wei Wei was op het Griekse eiland Lesbos. Daar zag hij langs de kust vele reddingsboeien. In de tentoonstelling staat het symbool voor de zwemband die mensen helpt de oversteek te maken maar het materiaal van het kunstobject, het is van marmer, verwijst naar de klassieke oudheid. De basis waaruit Europa is voortgekomen. Een boei van marmer zou uiteraard niet werken omdat het te zwaar is en die verwijzing heeft te maken met de hoeveelheid nepreddingsvesten er zijn uitgedeeld aan vluchtelingen dat tot veel slachtoffers heeft geleid.

We bespreken de zendtijd voor politieke partijen en we kijken naar het programma ‘zomergasten’ met Abou Jahjah. Niet iedereen wilde hem op televisie. Moet daar naar worden geluisterd?

De blendspace bij deze les

Uitvoering - 25 min

Debat

We gaan debatteren over de volgende stelling:

“Mensen met een extreme mening zoals Dyab Abou Jahjah mogen geen podium krijgen om hun mening te verkondigen”

De klas wordt in twee groepen verdeeld. De ene groep is voor de stelling en de andere groep is tegen. Aan de hand van het debat blikken we terug op het onderwerp.

Terugkijken - 10 min

Aan de hand van het debat blikken we terug op het onderwerp.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie