JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Concentratie en leerstijl

Studenten spreken met elkaar af hoe ze elkaar kunnen helpen om geconcentreerd te werken.

Concentratie en leerstijl
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Beamer en artikelen uit de les
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid / SLB

Competentie

Begrip: Beseft dat de gemedialiseerde samenleving vraagt om nieuwe mediavaardigheden.

Thema

Omgaan met (sociale) media

Lesdoelen

  • Student begrijpt dat er concentratie nodig is om nieuwe vaardigheden te leren.
  • Student weet wat hij nodig heeft om te kunnen focussen.

Te leveren producten

Padletmuur

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 5 min

Opdracht 1

Kijk een halve minuut geconcentreerd naar een foto of een tekening in een krant of een tijdschrift. Leg de afbeelding weg en schrijf alles op wat je op de afbeelding zag.

  • Zoek een afbeelding waar veel op te zien is. Presenteer de afbeelding op de beamer of op papier voor iedereen individueel.
  • Voer de opdracht aan het einde van de les nog eens uit: probeer steeds meer te onthouden.

Noteer als docent hoeveel studenten je iets anders hebt zien doen dan kijken naar de afbeelding.

 

Opdracht 2

Laat studenten tijdens de les noteren hoe vaak ze op hun telefoon kijken of de drang voelen om op hun telefoon te kijken

Uitvoering - 45 min

Laat studenten het volgende artikel lezen.

Uitstellen of optimale concentratie?

Je begint vol goede moed met je werk of je studie, maar je gedachten dwalen steeds af. Even een kop koffie, dan gaat het vast wel weer, denk je. Nog even je email checken en dan begin je echt. Vervolgens gaat je GSM en die neem je op of je reageert op een whatsapp natuurlijk. Tussendoor krijg je trek, maar je hebt haast, dus je pakt een koek of snoepreep. De dag vliegt voorbij zonder dat je aan je belangrijkste doel hebt gewerkt: een project, je studie of een te schrijven stuk. Morgen gaat het vast wel beter, denk je.

Hoe zorg je voor meer concentratie?

  1. Mindset: Start je dag met een mindset voor succes en neem een half uur om te beslissen wat je aan het eind van je dag af wilt hebben. Als je weet wat je wilt, dan is het makkelijker om je daarop te focussen.
  2. Respecteer pauzes. Als je wacht tot je moe bent, is je hersteltijd langer en daalt je effectiviteit te snel.
  3. Werk of studeer in blokken van 30 minuten en neem dan 3 tot maximaal 5 minuten pauze. Bij een langere pauze ga je uit je flow, en zonder pauze verlies je je concentratiekracht.
  4. Bepaal hoeveel tijd je nodig hebt voor elke actie, en stop als die tijd voorbij is. Dit deadline principe zorgt voor focus.
  5. Werk of werk niet. Studeer of studeer niet. Drink in je pauze, eet in je pauze, praat in je pauze. Maak een keuze!

Bron: Online tijdschrift Tijdrevolutie, januari 2015

 

Opdracht 3

Start een groepsgesprek over wanneer zij focus ervaren. Wat hebben zij nodig om die focus te krijgen. Deze vragen kunnen helpen dat te bepalen.

 

Opdracht 4

Hebben studenten ideeen hoe je je beter kan concentreren? Laat ze een Padlet muur maken waarin ze brainstormen over hij zich beter kunnen concentreren.

Om inspiratie op te doen kun je als docent of student de volgende websites bezoeken:

Pleidooi voor meer leren van focus

Wil je iets beter onthouden neem er dan geen foto van

Studietips Universiteit Leiden

Multitasking werkt verwarrend en verstoort de concentratie

Terugkijken - 10 min

Bespreek als laatst klassikaal:

  • Hoe kunnen studenten elkaar hierbij helpen in de klas?
  • Welke afspraken kunnen ze maken met elkaar om de juiste sfeer te creëren in de klas om je te concentreren?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie