JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Concentratie en leerstijl

De studenten onderzoeken hun eigen concentratie en spreken met elkaar af hoe ze elkaar kunnen helpen om geconcentreerd te werken.

Concentratie en leerstijl
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Beamer en artikelen uit de les
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | SLB

Competentie

Thema

Omgaan met (sociale) media.

Lesdoelen

  • De student begrijpt dat er concentratie nodig is om nieuwe vaardigheden te leren;
  • De student kan vertellen wat hij nodig heeft om te kunnen focussen.

Te leveren producten

Padletmuur

Beginsituatie

Studenten zijn zich niet bewust van hun eigen concentratie en hoe ze hun aandachtsspanne kunnen oprekken. Daarnaast is de student zich niet bewust van de rol die hun telefoon en sociale media spelen in hun eigen concentratie.

Vooruitkijken - 5 min

Opdracht 1

Zoek een afbeelding waar veel op te zien is. Presenteer de afbeelding op de beamer of op papier voor iedereen individueel. Geef studenten een halve minuut om geconcentreerd naar de foto te kijken. Laat de afbeelding wegleggen of stop met deze te presenteren. De studenten schrijven alles op wat ze hebben gezien.

Noteer als docent hoeveel studenten je iets anders hebt zien doen dan kijken naar de afbeelding. Je kunt de opdracht aan het eind van de les met een andere foto nogmaals doen en kijken of er een verschil zit in hoeveelheid onthouden elementen.

Opdracht 2

Laat studenten tijdens de les noteren hoe vaak ze op hun telefoon kijken of de drang voelen om op hun telefoon te kijken

Uitvoering - 45 min

Laat studenten het volgende artikel lezen.

Uitstellen of optimale concentratie?

Je begint vol goede moed met je werk of je studie, maar je gedachten dwalen steeds af. Even een kop koffie, dan gaat het vast wel weer, denk je. Nog even je email checken en dan begin je echt. Vervolgens gaat je telefoon en die neem je op of je reageert op een WhatsApp natuurlijk. Tussendoor krijg je trek, maar je hebt haast, dus je pakt een koek of snoepreep. De dag vliegt voorbij zonder dat je aan je belangrijkste doel hebt gewerkt: een project, je studie of een te schrijven stuk. Morgen gaat het vast wel beter, denk je.

 

Hoe zorg je voor meer concentratie?

  1. Mindset: Start je dag met een mindset voor succes en neem een half uur om te beslissen wat je aan het eind van je dag af wilt hebben. Als je weet wat je wilt, dan is het makkelijker om je daarop te focussen.
  2. Respecteer pauzes. Als je wacht tot je moe bent, is je hersteltijd langer en daalt je effectiviteit te snel.
  3. Werk of studeer in blokken van 30 minuten en neem dan 3 tot maximaal 5 minuten pauze. Bij een langere pauze raak je uit je flow, en zonder pauze verlies je je concentratiekracht.
  4. Bepaal hoeveel tijd je nodig hebt voor elke actie, en stop als die tijd voorbij is. Dit deadline principe zorgt voor focus.
  5. Werk of werk niet. Studeer of studeer niet. Drink in je pauze, eet in je pauze, praat in je pauze. Maak een keuze!

Bron: Online tijdschrift Tijdrevolutie, januari 2015

Opdracht 3

Start een groepsgesprek over wanneer zij focus ervaren. Wat hebben zij nodig om die focus te krijgen. Wat vinden zij moeilijk? Deze afbeelding met stellingen kan helpen om dat te bepalen.

Opdracht 4

Hebben studenten ideeën over hoe ze zich beter kunnen concentreren? Laat ze een Padletmuur maken, waarin ze brainstormen over hij zich beter kunnen concentreren.

Om inspiratie op te doen kun je als docent of student de volgende websites bezoeken:

Terugkijken - 10 min

Bespreek als laatst klassikaal:

  • Hoe kunnen studenten elkaar hierbij helpen in de klas?
  • Welke afspraken kunnen ze maken met elkaar om de juiste sfeer te creëren in de klas om je te concentreren?
  • Hoe kun je er thuis voor zorgen dat je je kunt concentreren?

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie