JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

ChatGPT als mentor

In deze les leren studenten ChatGPT te gebruiken als mentor bij het versterken van hun onderbouwing.

ChatGPT als mentor
Tijdsduur:
90 min.
Mbo-niveau:
4
Benodigdheden:
Device per student | ChatGPT
In te zetten bij:
Creatieve vakken | Mediawijsheid | ICT | Burgerschap | Nederlands | Engels

Competentie

  • Creatief en kritisch denken.
  • Toepassingen exploreren.
  • Apparaten en software bedienen.
  • Discussiëren over media.
  • Reflecteren op mediagebruik.
  • Ontwikkelen, bijstellen en aanscherpen van eigen ideeën.
  • Nadenken over de eigen vooronderstellingen.
Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

  • Tools strategisch inzetten.
  • Informatie verwerken.

Lesdoelen

  • De student kan eigen gemaakte keuzes met betrekking tot een opdracht opschrijven;
  • De student kan AI als hulpmiddel gebruiken om drie denkvragen te genereren die zijn kritisch en creatief denkvermogen stimuleren;
  • De student kan zijn onderbouwing herschrijven op basis van de verkregen inzichten en feedback;
  • De student kan in groepsverband de aangepaste onderbouwing van zijn keuzes vergelijken met de eerdere versie en reflecteren op de rol van AI bij dit proces.

Te leveren producten

Beginsituatie

Studenten vinden het moeilijk om hun keuzes beknopt en helder te uitleggen. In deze les zullen de studenten werken aan het schrijven van hun eigen onderbouwing en ervaren hoe AI hen hierbij kan ondersteunen. Vandaag is voorkennis voor AI niet nodig omdat je als docent de student begeleid en prompts aanreikt die de student kan gebruiken. Voor de opdrachten in deze les is het nodig dat de studenten eerst een account aanmaken bij ChatGPT.

Let op: deze les is ontwikkeld voor de opleiding Mediavormgever. Voorbeelden en opdrachten zijn aan te passen naar andere opleidingen en vakgebieden.

Vooruitkijken - 10 min

Begin de les met uitleggen waar jullie aan gaan werken. Misschien hebben studenten onlangs voor een opdracht een onderbouwing moeten schrijven. Stip het belang aan van het helder en beknopt kunnen uitleggen van je keuzes, vooral als Mediavormgever.*

Leg uit dat je AI (Artificial Intelligence) op verschillende manieren kan inzetten. Je kunt klassikaal ophalen waarvoor studenten het zoal gebruiken. AI wordt vaak als hulpmiddel gebruikt om dingen te genereren zoals tekst, beeld, video, etc. In deze les gaan we AI gebruiken als mentor, om drie denkvragen te genereren die de studenten gebruiken om hun eerdere onderbouwing of tekst kritisch te bekijken. Ze kunnen vervolgens de output gebruiken om hun eigen onderbouwing aan te scherpen.

De les sluit je af met een groepsactiviteit waarbij de studenten elkaars aangepaste onderbouwing vergelijken met de eerdere versie en reflecteren op de rol van AI in dit proces.

*Deze les is ontwikkeld voor studenten van de opleiding Mediavormgever. Deze uitleg kan uiteraard aangepast worden aan andere opleidingen.

Uitvoering - 50 min

Opdracht 1 (30 min)
De student gaat zelf één onderbouwing uitschrijven die hij heeft gebruikt in een opdracht.*
De student bespreek de output met een klasgenoot.

Hoe ga je te werk?

  • Zoek een opdracht waarbij je een onderbouwing hebt gebruikt.
  • Kies en schrijf één onderbouwing op. Verander niets aan de originele tekst.
  • Gebruik de voorgeschreven prompt (zie hieronder) zodat je de juiste output ontvangt.
  • Bekijk de denkvragen die AI stelt en bespreek deze met de persoon naast je.
    Tip: soms werkt de prompt toch niet goed…ChatGPT kan soms ‘hallucineren’.
    Maak dan een nieuwe chat aan en vul de prompt opnieuw in.
  • Probeer antwoord te geven op alledrie de denkvragen.

Prompt voor ChatGPT**

  • Je helpt een student om kritisch naar zijn eigen onderbouwing te kijken.
  • Je geeft een student drie lager orde denkvragen geschreven op 2F Nederlands
  • Je neemt de rol aan van een mentor
  • Dit is de onderbouwing: vult hier de naam van het festival in:

— plak hier geschreven onderbouwing uit stap 1 in —

  • Help mij de onderbouwing beter te kunnen verantwoorden, zodat ik beter inzicht krijg in of wat ik wil overbrengen ook overkomt op een ander.

*De opdracht kan aangepast worden door de student in de les een onderbouwing te laten schrijven t.a.v. een opdracht.
**Deze prompt is ontwikkeld op basis van “Hoe schrijf je goede ChatGPT prompts?” en veel uittesten.

Opdracht 2 (20 min)
De student gebruikt de output uit opdracht 1 om zijn eerdere onderbouwing te herschrijven.

Hoe ga je te werk?

  • Gebruik de nieuwe input om eventueel je eerder onderbouwing aan te passen.
  • Gebruik AI om de nieuw geschreven onderbouwing te laten controleren op spelling en grammatica.
  • Gebruik de voorgeschreven prompt (zie hieronder) zodat je de juiste output ontvangt.
  • Check de nieuwe output van ChatGPT en beoordeel of de nieuwe onderbouwing aansluit bij wat jij wil vertellen.

Prompt ChatGPT

  • Je krijgt van de student een nieuwe onderbouwing
  • Je controleert de onderbouwing op spel- en grammaticale fouten
  • Je herschrijft de onderbouwing zo dat het taalgebruik past bij een student van mbo 4
  • Je behoudt de structuur van de originele tekst
  • Dit is de nieuwe onderbouwing: “vul op deze plek de nieuwe geschreven onderbouwing in”
  • Help mij om bovenstaande onderbouwing te herschrijven daar wat dit nodig is.

Terugkijken - 30 min

Opdracht 3 (30 min)
De student bekijkt en vergelijkt de nieuwe herschreven onderbouwing met de eerdere versie en reflecteert op de rol van AI in dit proces.

Hoe ga je te werk?

  • Vorm met een ander duo een groep
  • Werkvorm Placemat methode – bekijk de vraag en schrijf voor jezelf het antwoord op
  • Bespreek de antwoorden en noteer kort wat jullie hebben besproken.
  • Wijs in de groep 1 persoon aan die straks samenvat wat jullie hebben besproken
  • Klassikaal bespreken*

PlacematReflectievraag
Vergelijk de originele onderbouwing met de aangepast onderbouwing
Bekijk de vraag: Op welke manier heeft het gebruik van AI je geholpen bij het beknopt en helder kunnen uitleggen van je keuzes t.a.v. opdracht?

*Ga bij het klassikale gesprek in op wat deze aanpak met de werkwijze van studenten gedaan heeft. Denk daarbij structureren van mijn gedachten, dieper nadenken over de motieven achter mijn keuzes etc.

* De voorwaarden voor het gebruik van generatieve ai als ChatGPT en DALL.E worden vaak gewijzigd. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat gratis gebruik van de diensten wordt beperkt.

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie