JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Betrouwbaarheid van bronnen

Een blog, een serieuze krant, een boek, een video, een artikel of een website. Wat is een betrouwbare bron en wat niet?

Betrouwbaarheid van bronnen
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Beamer en video's uit de les
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

Student kan (crossmediaal) schakelen tussen diverse informatiebronnen en weet diverse online informatiebronnen te benutten. De student weet het volledige kennisreservoir van het internet efficiënt te ontsluiten. Kan informatie van diverse bronnen met elkaar vergelijken en de gevonden informatie synthetiseren. Daarnaast kan de student binnen het totale (gevraagde en ongevraagde) informatieaanbod relevante informatie selecteren.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Nieuws en informatie verwerken.

Lesdoelen

  • De student weet hoe je bronnen kunt onderzoeken naar betrouwbaarheid, relevantie;
  • De student kan nepnieuws herkennen;
  • De student denkt kritsch na.

 

Te leveren producten

Een werkstuk met correcte bronnen.

 

Beginsituatie

Kritische denkvaardigheden zijn tegenwoordig een hot topic voor het mbo. Op de website van de MBO Raad is er meer over te lezen en wordt in een video uitgelegd wat ze hiermee bedoelen.

Ook voor het beoordelen van bronnen is deze zelfde manier te hanteren. Eerst informatie verzamelen, dan de informatie beoordelen. Vervolgens de beoordeelde informatie analyseren om tot een conclusie te kunnen komen.

Op deze websites worden stap voor stap uitgelegd hoe je tot goede bronnen kunt komen:

 

Vooruitkijken - 15 min

Bekijk met de klas artikelen die bij voorbaat nep zijn: Hier twee voorbeelden:

Bespreek met de studenten waaraan ze kunnen zien dat deze artikelen nep zijn.

 

Uitvoering - 35 min

Opdracht 1

Kijk met de hele klas onderstaande video:

The Guardian – points of view

Kijk de video nog een keer om de studenten de video te laten snappen.

Neem met de studenten de volgenden vragen door:

Informatie van de HvA – STIP

  • Wie is de auteur?
  • Wat is de inhoud?
  • Juistheid: Kloppen de feiten? Worden de meningen onderbouwd?
  • Objectiviteit: Wat is het doel van de tekst?
  • Kwaliteit informatiebron: ziet de informatiebron er professioneel uit?
  • Controleerbaarheid? Kun je de feiten checken met bronnen?

SLO

  • Oriënteren en vaststellen
  • Zoeken en plannen
  • Selecteren, meten en verzamelen
  • Verwerken
  • Presenteren
  • Evalueren en beoordelen

 

Opdracht 2

Passend maken voor de opleiding: Een werkstuk schrijven over een bepaald onderwerp, gebruik daarvoor bronnen die geloofwaardig zijn ( zoals je net hebt aangeleerd).

 

Terugkijken - 10 min

Geloofwaardigheid en relevantie van de bronnen bespreken met studenten. Welke informatiebron was het meest nuttig? Wanneer kun je hier nog meer gebruik maken? Mogelijk om deze vragen via mentimeter te stellen om interactie te creëren.

 

Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie