JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Alles voor de likes

Studenten denken na over de effecten van vlogs en de grenzen die er gelden voor vloggers.

Alles voor de likes
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Mentimeter of Kahoot, smartboard, smartphones van studenten
In te zetten bij:
SLB | Nederlands

Competentie

De student herkent veelgebruikte standaardtechnieken en begrijpt hoe mediaproducenten deze technieken inzetten om hun doelstellingen te realiseren. De student gebruikt deze kennis om mediaboodschappen kritisch te evalueren en beseft dat het format van een mediaboodschap de inhoud die wordt overgedragen bepaalt.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Jezelf online profileren.

Lesdoelen

Studenten denken na over de effecten en grenzen van vlogs en maken er zelf één.

Te leveren producten

Een vlog en presentatie.

Beginsituatie

Studenten kijken vlogs en volgens specifieke vloggers. Ze hebben niet eerder stilgestaan bij eventuele negatieve effecten van het fenomeen.

Vooruitkijken - 20 min

Een vlogger kiest ervoor om zijn leven te delen met zijn volgers. Het lijkt er dan ook op dat vloggers het niet erg vinden dat hun privacy wordt geschaad. We kijken samen naar het fenomeen vloggen en bepalen of vloggen een goede weerspiegeling is van iemand zijn leven.

Dat vloggen niet alleen gaat over de mooie belevenissen van iemand is te zien in de documentaire Shinewereld van BNN. In de documentaire is te zien dat bekende vlogsterren zoals Vera Camilla en Cinemates het ook soms moeilijk hebben. Het leven is nu eenmaal niet perfect en als vlogger laat je liever alleen de leuke dingen zien aan je kijkers. Een vlog is dus niet een goede afspiegeling van de werkelijkheid.

Televisiezender BNN wilde in 2015 laten zien hoe het is om constant te vloggen. Wat gebeurt er met je wanneer alles van je leven te volgen is? Dat is te zien in de serie Superstream me! In dit fragment uit de laatste aflevering is goed te zien hoe de makers, Tim den Besten en Nicolaas Veul, reageren op het feit dat ze constant gevolgd worden. Ze gaan daar allebei verschillend mee om.

Laat de studenten eventueel met Kahoot of Mentimeter de volgende vragen beantwoorden:

Wat betekent het woord vloggen?

  1. Het is een samenvoeging van de woorden video en bloggen
  2. Het is een Engels woord voor ‘waargebeurd’
  3. Het is een soort camera

Hoe kan je met vloggen geld verdienen?

  1. Je kan alleen geld verdienen wanneer je producten laat zien in je video
  2. Je kan alleen geld verdienen wanneer je gaat vloggen voor een bedrijf
  3. Je wordt betaald voor de hoeveelheid views

Waarmee mag je geen geld verdienen als vlogger?

  1. Wanneer er andere mensen in je video voorkomen
  2. Wanneer je muziek gebruikt van een artiest waar je geen toestemming voor hebt gevraagd
  3. Wanneer je gaat vloggen terwijl je nog geen 18 bent

Open vragen: wie kijken er naar vlogs? Heeft iemand zelf al eens gevlogd? Mogen we dat zien?

 

Uitvoering - 30 min

Basisopdracht

Vloggers filmen hun dagelijkse routines en delen dit met iedereen die het maar wil zien. Het is voor een vlogger belangrijk om veel aandacht te krijgen voor de video. Vlogger Ismael Ilgun en zijn vrienden hebben daar best veel voor over. Wat vinden jullie daarvan? Mogen vloggers in hun video ook de wet overtreden om zo meer kijkers te trekken? En waar ligt precies de grens?

Opdracht 1

Bespreek de grens van vloggers met je studenten door ze in groepen van max. vier studenten uiteen te laten gaan. Geef ze een A3-vel mee en laat hen samen antwoorden vinden op onderstaande vragen. Om de discussie wat aan te wakkeren, kun je ze ook laten reageren op een stelling. Verdeel ze vooraf in twee groepen: voor en tegen. Laat ze vervolgens op een A3 vel beargumenteren waarom ze voor of tegen zijn. Bespreek dit daarna klassikaal.

Vragen die gesteld kunnen worden:

  • Mag een vlogger in een video de wet overtreden?
  • Mag een vlogger in een video reclame maken voor alles?
  • Mag een minderjarige vlogger hetzelfde als een meerderjarige vlogger?
  • Wanneer wordt een video van internet verwijderd?
  • Heb jij wel eens een vlog gezien die je te ver vond gaan? Waarom vond je dat?

Voorbeelden van stellingen:

  • Wet- en regelgeving gelden niet voor vloggers. Zolang het grappig is, mag alles
  • Alleen meerderjarige vloggers mogen alles doen in hun video’s
  • Ouders van vloggers moeten altijd toestemming geven, ook wanneer een vlogger boven de 18 jaar is

 

Terugkijken - 10 min

Bespreek de antwoorden klassikaal en geef ruimte voor de verschillende meningen. Hierbij kunnen extra voorbeelden worden genoemd. Denk bijvoorbeeld aan Willem Vink die een vlog maakte van treinsurfen of YouTubers Ties Granzier en Govert Sweep die naar Area 51 gingen. Als vervolg op deze les, kan de les over de Kijkwijzer worden gegeven.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie