JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Kijkwijzer

Door de opkomst van het internet is media te bekijken die op televisie door de Kijkwijzer wordt geclassificeerd voor een hogere leeftijd. Wat kan je daaraan doen?

Kijkwijzer
Tijdsduur:
120 min.
Mbo niveau:
4
Benodigdheden:
Beamer
In te zetten bij:
Nederlands, Mediawijsheid

Competentie

Communicatie:

  • Deelt belangwekkende informatie op diverse platformen (als Slideshare).
  • Draagt bij aan co-creatie initiatieven als forums en kennisbanken (als Wikipedia).
  • Kan een eigen website inrichten.
  • Creëert en deelt hoogwaardig audiovisueel materiaal.
  • Kiest een geschikt medium bij het verzenden van mediaboodschappen en giet deze in optimale vorm

Thema

Tools & apps strategisch inzetten

Lesdoelen

  • Student kan beargumenteren waarom een medium geschikt is voor zijn of haar boodschap
  • Student kan beargumenteren waarom de gebruikte boodschap aansluit bij de doelgroep

Te leveren producten

Verslag over de kijkwijzer

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 25 min

De songtekst van een van de nummers van rapper Jebroer zorgde voor ophef in gelovige kringen. Kinderen zongen het na en wisten niet waar ze het over hadden:
Artikel NOS

Maar er was ook veel ophef over de Netflix serie ’13 reasons why’. Een jongen in Peru heeft de verhaallijn nagespeeld en uiteindelijk ook daadwerkelijk zelfmoord gepleegd:

Artikel Cosmopolitan  

Producer Selena Gomez gaf bij de lancering van de serie als commentaar dat deze serie juist nodig was “jongeren hebben het nodig om iets te zien wat hen bang maakt”.

Opdracht 1

Zoek in tweetallen naar een ander voorbeeld waarbij gevaarlijk gedrag werd nagedaan of er ophef was door een publicatie. Schrijf voor jezelf op of je het eens bent met de ophef.

Bespreek de voorbeelden klassikaal.

Uitvoering - 70 min

Opdracht 2

Sinds 2001 is er de Kijkwijzer. Aan de hand van pictogrammen krijg je te zien of een tv-programma of film geschikt is voor jou. Dit doen ze door een leeftijdsindicatie aan te geven of te laten weten of er een schokkend onderwerp in voorkomt. Zo is er bijvoorbeeld een icoontje voor geweld of angst.

  • In tweetallen maken jullie een moderne versie van de kijkwijzer. Bij deze uitwerking houd je ook rekening met gevoelig materiaal op internet waar jongeren voortaan voor gewaarschuwd worden. De uitwerking mag visueel zijn, maar je mag het ook uitwerken in audio of tekst.
  • Je moet kunnen beargumenteren waarom de vernieuwing die jullie voorstellen nodig is.
  • Je moet ook kunnen beargumenteren waarom jullie uitwerking aansluit bij de doelgroep, om dat te kunnen doen moet je research doen naar het idee achter Kijkwijzer. Je moet weten waar zij op hebben gelet met de maak van de huidige symbolen. Wie is precies de doelgroep?

Jullie schrijven als laatst een persbericht waarin je de vernieuwde kijkwijzer aankondigt. Leg ook uit hoe jullie ervoor gaan zorgen dat de vernieuwde kijkwijzer bekend wordt onder gebruikers. Je laat hierbij zien een geschikt medium te kunnen kiezen voor jouw boodschap.

Terugkijken - 25 min

Studenten krijgen in tweetallen feedback op het geleverde verslag

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie