JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Sturing geven aan beeld

We zijn gewend om bij het maken van een foto te denken aan compositie, een onderwerp en het perspectief. De 360 graden foto verandert volledig hoe de fotograaf werkt. Hoe ervaren studenten het om een verhaal in beeld te vangen?

Sturing geven aan beeld
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Beamer en video's uit de lessen, mobiele telefoons voor studenten
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

De student weet de meer evidente effecten van het toenemend mediagebruik op het menselijk bestaan te benoemen, zoals: het feit dat de media altijd en overal aanwezig zijn, dat we altijd met elkaar in verbinding staan, dat er steeds meer informatie op ons afkomt, etc.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Tools & apps strategisch inzetten.

Lesdoelen

De studenten kunnen aan het einde van de les benoemen wat de verschillen zijn tussen een een ‘gewone’ foto en een 360 graden foto

Te leveren producten

Studenten maken verschillende foto’s aan de hand van Google Street View.

Beginsituatie

Studenten maken dagelijks foto’s en video’s toch zijn ze niet bewust bezig met de sturing die gegeven kan worden aan beeld.

Vooruitkijken - 15 min

Een foto zegt meer dan 1000 woorden maar wat de kijker ziet, hoeft niet het complete verhaal te zijn. Na de ramp met MH17 kwam deze foto naar buiten.  Veel mensen vonden het niet kunnen dat de soldaten aan de spullen zaten. Er werd gezegd dat ze poseerden met de eigendommen van anderen. Maar was dat ook het geval? De video onderaan het artikel geeft hierover meer informatie. Laat deze aan de studenten zien.

Oorlogsfotografie is gevaarlijk en levert vaak gruwelijk beeld op. Voor veel fotografen is het dan ook de kunst om een bepaalde suggestie te wekken in plaats van allemaal shockerende beelden te laten zien.

Toon enkele beelden in de klas en vraag wat volgens de studenten de situatie kan zijn geweest. Hoe zorgt de fotograaf ervoor dat de kijker het onderwerp wel begrijpt?

Voorbeelden:

Uitvoering - 40 min

Opdracht

  1. Kies een locatie waar jij gaat fotograferen. Elke plek die je inspireert is toegestaan.
  2. Download de app Google Street View. Hiermee kan je 360 graden foto’s maken.
  3. Op de plek naar keuze maak je 8 gewone foto’s. Bij het maken van deze foto’s zoom je zoveel mogelijk in op details. Je fotografeert specifieke objecten die kenmerkend zijn voor de locatie. Kijk om je heen en kies objecten die samen de ruimte vertegenwoordigen.
  4. Je maakt 1 foto met de Google street view app: een 360 graden foto
  5. Wanneer je alle foto’s hebt gemaakt, beantwoord je de volgende vragen:
    • Welke foto’s geven de ruimte het meest objectief weer? De acht gewone foto’s samen of één 360 graden foto?
    • Wat is het voordeel van een 360 graden foto ten opzichte van de gewone foto’s?
    • En wat is het nadeel van de 360 graden foto?
    • Welk advies heb je voor mediamakers? In welke situatie is het slim om een 360 graden foto in te zetten en wanneer is het slim om voor gewone foto’s te kiezen?

Terugkijken - 5 min

Studenten laten in groepsverband aan elkaar zien wat ze hebben gemaakt en wat hun bevindingen zijn.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie