JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Stageles | Sollicitatiegesprek 1 | De elevatorpitch

Verschillende oefeningen om erachter te komen dat alles online blijft bestaan.

Stageles | Sollicitatiegesprek 1 | De elevatorpitch
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Internet, camera, telefoon, computer, Smore
In te zetten bij:
SLB

Competentie

Strategie: Weet wanneer welke toepassingen meerwaarde hebben bij het realiseren van professionele en sociale doelstellingen en kan deze effectief inzetten (zoals bij het vinden van een nieuwe baan of het geld inzamelen voor een goed doel).

Thema

Voorbereiden op het sollicitatiegesprek

Lesdoelen

De student maakt een presentatie (bv prezi, filmpje, screencast) om te leren zichzelf te presenteren.

Te leveren producten

SWOT analyse.

Beginsituatie

Voor iedereen een camera en een computer (tablet) voor de SWOT analyse in Smore.

Studenten krijgen instructie over een elevatorpitch en de SWOT analyse.

Vooruitkijken - 20 min

Om studenten bekend te maken met de elevatorpitch kun je verschillende voorbeelden tonen.

Zorg dat je altijd een elevator pitch paraat hebt, een korte presentatie waarin je enthousiast vertelt wie je bent en waar je goed in bent. Vrij vertaald betekent ‘elevator pitch’ een verkooppraatje-in-de-lift. In de tijd van een ritje met de lift moet je jezelf presenteren als de ideale oplossing voor het probleem van je gesprekspartner.

(http://www.carrieretijger.nl/carriere/zelfmarketing/elevator-pitch, 10 januari 2015).

En extra informatie: http://www.sollicitatiedokter.nl/sollicitatiegesprek-startpagina/elevator-pitch-tips-en-voorbeelden/

Voorbeelden:

https://www.youtube.com/watch?v=XvxtC60V6kc

http://speakingppt.com/3-best-elevator-pitches/

Uitvoering - 30 min

Opdracht

Om te weten waar je wil gaan stagelopen, is het ook goed dat je jezelf kunt verkopen. In een elevatorpitch kan je dat goed leren. In deze opdracht ga je daarom eerst een elevatorpitch voorbereiden en deze vervolgens opnemen in een filmpje. (SWOT analyse).

Maak een SWOT analyse van jezelf: http://www.carrieretijger.nl/functioneren/commerciele-vaardigheden/ swot-analyse Verzamel daarbij feedback van medestudenten. Beschrijf deze SWOT-analyse in 15 minuten in Smore

Maak daarna een video van jezelf waarin jij in 1 à 2 minuten uitlegt wat je hobby’s zijn, wat je passie is, en wat je droom is. Zo zet je jezelf op de kaart. Denk er goed overna wat jij de wereld wil laten weten over jezelf. Waar ben je goed in? Denk na over je doelgroep. Wordt het je buurmeisje van 10, of je docent Nederlands of een toekomstige directeur?

Opdracht

Ontwikkel een elevator pitch over jezelf aan de hand van de SWOT analyse. Onderzoek wat de eisen zijn van een elevator pitch (exact 60 seconden), wat de (denkbeeldige) eisen zijn aan de baan wat jouw rol zou kunnen zijn, etc.

  • Dit is een individuele opdracht
  • Onderwerp: jezelf
  • Neem je pitch op voor de camera, gericht aan potentiële investeerders in jou
  • Beoordeling o.b.v. inhoud, compleetheid en (wervende) presentatie
  • Inleveren via de mail (bij docent) uiterlijk ….. (uiterlijk 24.00 uur)
  • Mail link (naar Youtube/Vimeo o.i.d.). Denk aan de privacy-instellingen, dus controleer of het filmpje zichtbaar is voor ontvangers. Iets anders inleveren is niet nodig.

Terugkijken - 10 min

Video‘s worden in drietallen bekeken en op de video wordt feedback gegeven.

Feedback geef je zo:

o Waarneembaar gedrag beschrijven; concrete, duidelijk

en feitelijk (Bij alle vormen van feedback is het van belang dat ze toegelicht worden en zich richten op de leerdoelen en actief verwerkt worden)

  • In de ik-vorm vertellen
  • Beschrijf wat dat effect van dat gedrag op jou had
  • Kans geven om te reageren
  • Samen tot een verandering komen
  • Navragen

Leeropbrengst: Studenten leren hoe ze het internet kunnen beïnvloeden door marketing voor zichzelf te doen.

Product(en): Een video waarin ze zichzelf presenteren.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie