JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Stageles | Sollicitatiegesprek 1 | De elevatorpitch

De student maakt een eigen elevatorpitch aan de hand van een swot-analyse over zichzelf.

Stageles | Sollicitatiegesprek 1 | De elevatorpitch
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Internet, camera, telefoon, computer, Smore
In te zetten bij:
SLB

Competentie

De student weet wanneer welke toepassingen meerwaarde hebben bij het realiseren van professionele en sociale doelstellingen en kan deze effectief inzetten (zoals bij het vinden van een nieuwe baan of het geld inzamelen voor een goed doel).

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Voorbereiden op het sollicitatiegesprek.

Lesdoelen

De student maakt een presentatie (bv prezi, filmpje, screencast) om te leren zichzelf te presenteren.

Te leveren producten

Een presentatie met een swot-analyse.

Beginsituatie

Studenten hebben eerder voor de klas of in een ander groepsverband een presentatie gehouden. Ze zijn bekend met verschillende presentatietechnieken, maar ze hebben niet eerder zichzelf gepresenteerd.

Vooruitkijken - 20 min

Start te les met een uitleg over het fenomeen elevatorpitch. Dit kan je visueel maken door verschillende voorbeelden te tonen. Op YouTube staan meerdere geschikte video’s, maar ook op de website van Speaking PowerPoint.

Zorg dat je altijd een elevatorpitch paraat hebt, een korte presentatie waarin je enthousiast vertelt wie je bent en waar je goed in bent. Je zou kunnen zeggen dat een ‘elevatorpitch’ een verkooppraatje-in-de-lift is. In de tijd van een ritje met de lift moet je jezelf presenteren als de ideale oplossing voor het probleem van je gesprekspartner. Door de tijdsdruk wil je dit uiteraard perfect doen.

Uitvoering - 30 min

Opdracht

Om te weten waar je wil gaan stagelopen, is het ook goed dat je jezelf kunt verkopen. In een elevatorpitch kan je dat goed leren. In deze opdracht ga je daarom eerst een elevatorpitch voorbereiden en deze vervolgens opnemen in een filmpje.

Om jezelf goed in beeld te brengen, kan het helpen om eerst een swot-analyse van jezelf te maken.Verzamel daarbij feedback van medestudenten. Beschrijf deze swot-analyse in 15 minuten in Smore. 

Om te oefenen met het filmen kan het fijn zijn om eerst een video te maken waarin je vertelt over jezelf.  In 1 à 2 minuten leg je uit wat je hobby’s zijn, wat je passie is, en wat je droom is. Zo zet je jezelf op de kaart. Denk er goed overna wat jij de wereld wil laten weten over jezelf. Waar ben je goed in? Denk na over je doelgroep. Wordt het je buurmeisje van 10, of je docent Nederlands of een toekomstige directeur?

Opdracht

Ontwikkel een elevatorpitch over jezelf aan de hand van de swot-analyse. Onderzoek wat de eisen zijn van een elevatorpitch (exact 60 seconden), wat de eisen zijn aan de baan wat jouw rol zou kunnen bij het bedrijf dat je voor ogen hebt.

  • Dit is een individuele opdracht
  • Onderwerp: jezelf
  • Neem je pitch op voor de camera, gericht aan potentiële investeerders in jou
  • Beoordeling o.b.v. inhoud, compleetheid en (wervende) presentatie

Terugkijken - 10 min

Video’s worden in drietallen bekeken en op de video wordt feedback gegeven. Feedback is pas effectief wanneer je zo concreet mogelijk waarneembaar gedrag beschrijft. Het kan daarbij helpen wanneer het vanuit de ik-vorm wordt verteld en je omschrijft van het effect van het waarneembare gedrag op jou is geweest.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie