JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Plagiaat

In deze les gaat het erom dat de student leert dat plagiaat in veel verschillende vormen voorkomt en dat het verboden is.

Plagiaat
Tijdsduur:
120 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Blendspace
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid

Competentie

Strategie: De studenten denkt nog niet na over het eigen mediagebruik.

Thema

Informatiezoekvaardigheden

Lesdoelen

De student weet wat plagiaat is, kan verschillende vormen benoemen en weet hoe hij plagiaat voorkomt.

Te leveren producten

Verslag over plagiaat

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 45 min

Om de les actief te starten is het leuk om met een soort stellingenspel te beginnen over wat de leerlingen verstaan onder wel of geen plagiaat. Denk aan stellingen zoals:

  • Korte of lange stukken tekst uit een bron kopiëren zonder de bron te vermelden is plagiaat (ja)
  • Ik heb zelf wel eens plagiaat gepleegd
  • Ik neem wel eens letterlijk dingen over van wikipedia of scholieren.com
  • Het coveren van een liedje is plagiaat (nee)
  • Een citaat in een boek met bronvermelding is plagiaat (nee)
  • Een citaat in een boek zonder bronvermelding is plagiaat (ja)
  • Iets rechtstreeks overnemen van Wikipedia is plagiaat (ja)
  • Namaak van merkkleding is ook plagiaat (ja)
  • Plagiaat is een vorm van stelen (ja)
  • Een tv-serie maken over het levensverhaal van Johan Cruijff is plagiaat (nee)
  • Staatsieportret koning is plagiaat: Wat vind jij?
  • Ruimte voor eigen inbreng van studenten

Wat is plagiaat? 

Plagiaat of letterdieverij is het overnemen van andermans werk zonder correcte bronvermelding. Hierbij wordt een werk van literatuur, wetenschap of kunst gebruikt en vervolgens gepubliceerd of vermenigvuldigd zonder vermelding van de oorspronkelijke auteur, waarbij de pleger van het plagiaat het doet voorkomen alsof dit zijn eigen oorspronkelijke werk is.

Link naar Blendspace.

Uitvoering - 60 min

Opdracht 1:

Plagiaat bestaat in vele soorten en maten. Niet alleen in werkstukken of in muziek. Maar er zijn nog veel meer verschillende vormen van plagiaat. Plagiaat kan onder andere voorkomen bij:

  • Films
  • Muziek
  • Games
  • Logo’s
  • Kunst
  • Wetenschap
  • Scholieren
  • TV-formats

Kies 5 van de 7 hierboven beschreven genres en zoek bij elk genre een voorbeeld van plagiaat. Als je plagiaat in een ander genre weet mag je die ook beschrijven. Schrijf over elk gevonden plagiaat op:

  • Waarom het plagiaat is.
  • Wat je ervan vindt. Ben je het er mee eens?
  • Moet de dader gestraft worden? En wat is dan de reden?
  • Hoe zou je het kunnen voorkomen?

Zorg dat je tijdens het beschrijven van de verschillende vormen van plagiaat, ook zelf op de plagiaatregels let. Schrijf niets letterlijk over en vermeldt de bron waar je de informatie vandaan hebt. Kijk voor de regels op bijvoorbeeld Scholieren.com of Scribbr of bespreek de regels in de klas.

Om preventief hiermee om te gaan, geeft deze site een aantal tips.

Vergelijk jouw gevonden plagiaten met die van de je buurman/buurvrouw en bekijk de verschillen en overeenkomsten. Kijk kritisch naar elkaars werk, hebben jullie niet per ongeluk zelf ook plagiaat gepleegd in de geschreven stukken?

Een voorbeeld van plagiaat met een logo is het logo van IAMSTERDAM. Zie het YouTubefilmpje.

Terugkijken - 15 min

Vraag in de klas wat de leerlingen het meest opvallende gevonden plagiaat vinden. Waarom? Ga eventueel na de werkvorm nog dieper in op de gevolgen over het plegen van plagiaat in werkstukken en hoe je het plegen van plagiaat voorkomt.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie