JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Peer teaching in mediawijsheid

Studenten leren elkaar over recente ontwikkelen aan de hand van peerteaching. Elke groep krijgt een artikel en moet het verwerken naar een les.

Peer teaching in mediawijsheid
Tijdsduur:
120 min.
Mbo niveau:
4
Benodigdheden:
Artikelen over fake news in Oekraïne
In te zetten bij:
Burgerschap/Mediawijsheid/Nederlands

Competentie

Strategie:

  • Doseert de duur en frequentie van het eigen mediagebruik.
  • Doorgrondt mediamechanismen die verleiden om steeds verder te lezen, kijken, klikken of spelen.

Thema

Informatiezoekvaardigheden

Lesdoelen

  • Studenten leren elkaar over:
    • Gevaren openbaar wifinetwerk
    • Gevaren van een smartphone
    • Fake news in Oekraïne
    • Wantrouwen van Nederlanders richting de pers
  • Studenten kunnen informatie verwerken en uitleggen aan klasgenoten
  • Studenten kunnen informatie vergaren over een specifiek onderwerp

Te leveren producten

Eigen les

Beginsituatie

De student heeft wel eens gehoord van fake nieuws, maar hoe duidt je dit soort nieuws en welke andere bronnen kun je dan aanboren? Daar heeft hij nog geen kennis van.

Vooruitkijken - 30 min

Wanneer je informatie een keer hoort, is de kans klein dat je het zal onthouden. Het helpt wanneer je voorbeelden krijgt aangereikt of de theorie om meerdere manieren kan verwerken. Het helpt dus wanneer een docent iets vertelt en er daarna een video over laat zien.

De meest effectieve manier van onthouden, is wanneer jij informatie moet overbrengen naar iemand anders. Op die manier moet je er zelf voor zorgen dat je alle kennis in huis hebt. Anders kan je het ook niet aan iemand anders vertellen

Uitvoering - 60 min

Opdracht

Jullie gaan in groepsverband een les voorbereiden. Elke groep krijgt een artikel.

Voorbeeldartikelen bij deze opdracht:

Artikel 1
Artikel 2
Artikel 3
Artikel 4

Iedereen binnen de groep leest het artikel. Denk aan de volgende vragen:

  • Ga brainstormen over het onderwerp. Wat viel je op aan het stuk? Wat wil je overbrengen? Wat was lastig?
  • De boodschap die je wilt overbrengen moet je zelf aanvullen met nieuwe informatie. Jullie gaan research doen naar andere voorbeelden. Let hierbij op dat je varieert in vormen (gebruik dus niet alleen tekst maar ook audio en/of video).
  • Wat wil je dat je klasgenoten het meest bijblijft van jouw artikel? Zorg dat dit centraal staat!

Jullie bereiden een les van minimaal 30 minuten voor.

Terugkijken - 30 min

Elke groep krijgt terugkoppeling na de uitvoering van de les.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie