JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Peer teaching in mediawijsheid

De studenten leren van elkaar over digitale ontwikkelingen aan de hand van peerteaching. Elke groep krijgt een artikel en moet dit verwerken in de zelf te bedenken les.

Peer teaching in mediawijsheid
Tijdsduur:
120 min.
Mbo-niveau:
4
Benodigdheden:
-
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | Nederlands

Competentie

Informatie vinden.

Reflecteren op mediagebruik.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Informatiezoekvaardigheden.

Lesdoelen

  • De student kan informatie verwerken en uitleggen aan klasgenoten;
  • De student kan informatie vergaren over een specifiek onderwerp.
  • De student leert medestudenten over:
    • Gevaren openbaar wifinetwerk;
    • Gevaren van een smartphone;
    • Fake news in Oekraïne;
    • Wantrouwen van Nederlanders richting de pers;

Te leveren producten

Een eigen les.

Beginsituatie

De studenten hebben les gehad in informatiezoekvaardigheden en kunnen verschillende mediawijze begrippen uitleggen zoals nepnieuws, cookies en algoritmes.

Vooruitkijken - 30 min

Wanneer je informatie één keer hoort, is de kans klein dat je het zal onthouden. Het helpt wanneer je voorbeelden krijgt aangereikt of de theorie om meerdere manieren kan verwerken. Het helpt dus wanneer een docent iets vertelt en er daarna een video over laat zien.

De meest effectieve manier van onthouden, is wanneer jij informatie moet overbrengen naar iemand anders. Op die manier moet je er zelf voor zorgen dat je alle kennis in huis hebt. Anders kan je het ook niet aan iemand anders vertellen.

Uitvoering - 60 min

Opdracht

Geef studenten de volgende instructies:

Jullie gaan in groepsverband een les voorbereiden. Elke groep krijgt een artikel met een onderwerp. Het artikel wordt eerst individueel gelezen. Daarna wordt besloten hoe jullie les eruit gaat zien. Maak gezamenlijk een planning met de ideeën en verdeel daarna de taken.

Voorbeeldartikelen bij deze opdracht:

Iedereen binnen de groep leest het artikel. Denk aan de volgende vragen:

  • Ga brainstormen over het onderwerp. Wat viel je op aan het stuk? Wat wil je overbrengen? Wat was lastig?
  • De boodschap die je wilt overbrengen moet je zelf aanvullen met nieuwe informatie. Jullie gaan research doen naar andere voorbeelden. Let hierbij op dat je varieert in vormen (gebruik dus niet alleen tekst maar ook audio en/of video).
  • Wat wil je dat je klasgenoten het meest bijblijft van jouw artikel? Zorg dat dit centraal staat!

Jullie bereiden een les van minimaal dertig minuten voor.

Terugkijken - 30 min

Elke groep krijgt feedback van klasgenoten na de uitvoering van de les.

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie