JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Online profiel

Naast de offline identiteit wordt de online identiteit steeds belangrijker om een indruk van een persoon te krijgen. De vraag is of studenten zich bewust zijn van de manier waarop zij zich online profileren en of zij hiermee tevreden zijn.

Online profiel
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
1 | 2
Benodigdheden:
Laptop | Mobiel | Beamer | Pen & papier | Bord
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | SLB

Competentie

Thema

Jezelf online profileren.

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen dat online platforms verschillende doelen hebben;
  • De student kan drie verschillende platforms van elkaar onderscheiden aan de hand van het doel van het platform.

Te leveren producten

Niet van toepassing.

Beginsituatie

Naast de offline identiteit wordt de online identiteit steeds belangrijker in het bekijken van een persoon. De vraag is of studenten zich bewust van zijn van de manier waarop zij zich online profileren en of zij hier tevreden mee zijn.

Vooruitkijken - 15 min

Laat de studenten een profiel zien van een bekend persoon. Denk hierbij aan sociale media kanalen, zoals Facebook, LinkedIn, Twitter. Kies een persoon uit waarin de doelgroep geïnteresseerd is, kies bijvoorbeeld een bekende artiest, sporter of presentator. Je zou ook kunnen denken aan een voorbeeldpersoon uit de sector, een toekomstige werkgever. Denk hierbij aan je eigen netwerk, maar zorg wel altijd dat je of een openbaar profiel gebruikt of toestemming vraagt om het profiel te bekijken met de klas.
Benadruk in de bespreking van het profiel ten eerste hoe het platform een bepaald doel dient. Ten tweede waarom de profielfoto bij het gekozen platform past of juist niet. Ten derde, in hoeverre andere tekstuele informatie past bij het platform. Daarnaast kan er ook naar het profiel gekeken worden vanuit verschillende perspectieven; vriend, familie, studiegenoot, werkgever, iemand met kwade bedoelingen (financieel, seksueel bijvoorbeeld).

Uitvoering - 25 min

Zoek een maatje en zoek via een mobiel of laptop op wat je over hem/haar kunt vinden. Schrijf op (papier of word bestand) wat je over hem/haar hebt kunnen vinden.

Tip: zoek op deze platforms/websites:

  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Snapchat
  • Instagram
  • Twitter

Tip: let op de volgende informatie bij het zoeken:

  • Leeftijd
  • Hobby’s
  • Interesses
  • Likes
  • Opleidingen
  • Scholen
  • Relaties
  • Favoriete pagina’s
  • Foto’s

Vertel aan je maatje wat jij gevonden hebt. Iedereen schrijft vervolgens op:

  • Dit wist ik al…
  • Dit wist ik nog niet…
  • Ik ga wel/niet iets aanpassen, omdat…

Tip voor de docent:
Stel je voor dat studenten het niet fijn vinden om hun profiel met andere te bespreken. Kies er dan voor om bijvoorbeeld het profiel van een andere student te bespreken of om te kijken naar openbare profielen op de platforms.

Terugkijken - 20 min

Bespreek klassikaal wat er is geleerd, door (op het bord of via het digibord) het volgende figuur te weergeven. 

LINKEDIN FACEBOOK
INSTAGRAM TWITTER

Bespreek met elkaar wat de do’s and don’ts zijn voor de vier verschillende platforms en schrijf dit op.

Tip voor de docent: als de platforms niet passend zijn, dan kan er ook gekozen worden voor anderen sociale media platforms (Google, E-mail) of iets specifiekers dan een platform, namelijk een foto die gebruikt wordt in het werkveld (portofolio, cv).

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie