JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Kennisbank

Om kennis digitaal toegankelijk te maken voor een groot publiek, maken verschillende bedrijven een kennisbank: een digitale encyclopedie als ondersteuning van hun bedrijf.

Kennisbank
Tijdsduur:
120 min.
Mbo-niveau:
4
Benodigdheden:
Beamer | Laptops
In te zetten bij:
Mediawijsheid | Burgerschap | ICT

Competentie

Thema

Tools & apps strategisch inzetten.

Lesdoelen

  • De student kan een kennisbank opzetten met hoogwaardig materiaal dat audiovisueel wordt ondersteund.

Te leveren producten

Een gevulde kennisbank die is gerelateerd aan de branche waar de studenten voor worden opgeleid.

Beginsituatie

Studenten maken zelf dagelijks gebruik van het internet en weten wat een kennisbank is.

Vooruitkijken - 20 min

Bedrijven stellen steeds vaker ter ondersteuning van hun diensten een kennisbank op: een digitale encyclopedie waarin termen die gebruikt worden in een specifiek vakgebied worden uitgelegd.

De bekendste is waarschijnlijk Wikipedia, maar er zijn ook kleinere websites die kennis bieden, zoals de hbo kennisbank.

Kennis hoeft niet altijd tekst te zijn. Zo wil het Rijksmuseum graag laten zien wat zij in de collectie hebben. Met de Rijksstudio geven zij inzicht in de werken die zij in het museum en in het depot hebben.

Uitvoering - 90 min

Opdracht
Maak in een groep van vier tot vijf studenten met Weebly een kennisbank aan die audiovisueel wordt ondersteund. Dit doe je voor een opdrachtgever, maak een keuze uit de volgende rij:

  • Leg een kennisbank aan voor een krant. Jullie verklaren termen uit artikelen aan de lezers. Je kan hierbij in een artikel doorlinken naar een interne kennisbank;
  • Maak een kennisbank voor museum Beeld en Geluid in Hilversum. In deze kennisbank geef je een overzicht van de collectie;
  • Stel voor de Gemeente Amsterdam een kennisbank op. Je doet dit specifiek voor de website Iamsterdam.com. Je geef de bezoekers uitleg over de verschillende uitgaansgelegenheden;
  • Je mag ook zelf een andere opdrachtgever aandragen.

Je werkt als volgt:

  1. Doe research naar jouw vakgebied. Welke websites zijn er al en welke informatie bieden zij? Zoek met verschillende zoektermen.
  2. Ga brainstormen met de lotusbloemmethode: je tekent op een A3 een vierkant. Daaromheen teken je acht rondjes. In het midden schrijf je het centrale thema van jouw kennisbank. In de rondjes om het vierkant schrijf je de categorieën waaronder de verschillende pagina’s gaan vallen. Wanneer je dit hebt gedaan, maak je nog een laag. Een lotusbloem bestaat immers uit verschillende lagen bladeren. Achter elke categorie schrijf je gerelateerde ideeën op. Je gaat net zolang door totdat jullie alle ideeën hebben opgeschreven.
  3. Nu jullie weten welke informatie er in moet, ga je de rollen verdelen. In elk team zijn er minimaal twee redacteuren. Daarnaast is er een hoofdredacteur en een eindredacteur.
  4. Maak een planning. Wie doet wat en wanneer? Maak duidelijke afspraken.
  5. Het echte werk kan beginnen: zet de kennisbank op. Verwijs in de tekst naar andere websites en zorg voor interne links. Kijk in de vormgeving ook naar de opmaak van andere kennisbanken: wat hoort er allemaal bij een kennisbank?

Terugkijken - 10 min

Elke groep krijgt feedback op de opgeleverde kennisbank.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie