JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Gebruikersvoorwaarden applicaties

Iedereen gebruikt applicaties op zijn telefoon maar vrijwel niemand leest echt de gebruikersvoorwaarden of de updates die later volgen. Is dat erg? En hoe kan dat worden veranderd?

Gebruikersvoorwaarden applicaties
Tijdsduur:
120 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Empathy map printen, Keynote of Powerpointpresentatie
In te zetten bij:
ICT | Mediawijsheid | Nederlands

Competentie

De student beseft hoe het eigen mediagebruik invloed heeft op de eigen levensstijl. Kan analyseren hoe de eigen mediaconsumptie van invloed is op de eigen kijk op de wereld (‘je bent wat je surft/kijkt/speelt/downloadt’).

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Omgaan met (sociale) media.

Lesdoelen

  • Studenten kunnen kritisch nadenken over eigen mediagebruik en het eigen gebruik verwoorden;
  • Studenten kunnen reproduceren wat er in gebruikersvoorwaarden staan;
  • Studenten kunnen gebruikers op een effectieve manier bewust maken van het gebruik van online media.

Te leveren producten

Visualisatie van vernieuwde gebruikersvoorwaarden.

Beginsituatie

Studenten weten hoogstwaarschijnlijk wel wat de term gebruikersvoorwaarden betekent, maar gaan niet bewust om met het accepteren van dergelijke voorwaarden. Besef over de impact van hun online leven op hun privacy is er (nog) niet of onvoldoende.

Vooruitkijken - 30 min

Alle studenten staan op een denkbeeldige streep. Docent stelt vragen aan de groep. Wanneer het antwoord ‘nee’ is, doe je een stap naar achteren. Wanneer het antwoord ‘ja’ is, doe je een stap naar voren:

  • Weet je uit je hoofd hoeveel vrienden je hebt op Facebook?
  • Heb je van de applicaties die je gebruikt de voorwaarden gelezen?
  • Wie heeft er wel eens een naaktfoto ontvangen via Whatsapp?
  • Wie heeft er wel eens een naaktfoto doorgestuurd via Whatsapp?
  • Wie heeft er wel eens iemand gepest via sociale media?
  • Wie heeft er wel eens gelogen via sociale media?

 

Uitvoering - 60 min

Veel mensen maken gebruik van internet, online tools en applicaties. Er wordt je vaak gevraagd om een account aan te maken, gegevens achter te laten en voorwaarden te accepteren. Weinig mensen lezen die voorwaarden ook echt. Is het bijvoorbeeld echt nodig dat Gmail toegang heeft tot je agenda of tot je camera?

Waar zorgt die toegang voor? We lezen een artikel van een Amerikaanse student die foto’s kon maken op Android-toestellen vanaf een afstand.

Opdracht
In tweetallen gaan jullie een strategie opstellen waarin je aangeeft hoe jij ervoor gaat zorgen dat gebruikers voortaan wel de gebruikersvoorwaarden gaan lezen. Dit wil zeggen dat je een manier moet bedenken om het lezen van de gebruikersvoorwaarden aantrekkelijk te maken, denk hierbij na over de volgende vragen:

  • Wat staat er allemaal in gebruikersvoorwaarden?
  • Hoe presenteer je al die voorwaarden? Je zou dit bijvoorbeeld in een andere vorm kunnen gieten (denk aan de kijkwijzer)
  • Hoe zorg je ervoor dat bedrijven jouw idee gaan overnemen?

Je mag zelf bedenken voor welke online tool of applicatie je de voorwaarden gaat aanpassen. Als jullie dat hebben besloten, doe je eerst research naar het product en de voorwaarden en vervolgens ga je brainstormen over het idee. Het brainstormen doe je aan de hand van de ‘empathy map’. Zorg ervoor dat het idee, op welke manier dan ook, wordt gevisualiseerd. Jullie presenteren het idee in de volgende les.

Terugkijken - 30 min

Studenten krijgen klassikale feedback van medestudenten.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie