JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Flaming

Onder de noemer ‘vrijheid van meningsuiting’ wordt er heel veel gezegd op het internet. Door de anonimiteit worden er grenzen overschreden die anders wel gerespecteerd zouden worden.

Flaming
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Artikelen printen + video klaarzetten. Lokaal in debatopstelling
In te zetten bij:
Burgerschap / mediawijsheid

Competentie

Begrip:

  • kan analyseren hoe gangbare formats, codes en conventies bepalend zijn voor de inhoud en vorm die mediaproducenten aan hun mediaboodschappen geven.

Thema

Omgaan met (sociale) media

Lesdoelen

Wat is flaming? Waar ligt de grens en wie moet die grens bewaken? Door het klassikaal te bespreken denkt de student na over het effect van dergelijke opmerkingen en over cesuur.

Te leveren producten

n.v.t.

Beginsituatie

De studenten hebben de les Vrijheid van meningsuiting gevolgd.

Vooruitkijken - 20 min

Het NU-artikel uitdelen over de felle reacties van Nederlanders. Wat vinden jullie er van? Wie van jullie heeft wel eens gescholden op internet? Waarom durven mensen online meer dan in het echt? Voorbeelden van gemene tweets. Belgisch programma doet het gedrag in het echt na. Term reaguurders uitleggen (samentrekking van ‘reageren’ en ‘gluren’).

Discussie

Verdeel de klas in twee groepen. Één groep is voor vrijheid van meningsuiting en vind dat alles gezegd moet worden. De andere groep is tegen belediging en vind dat een redactie kan ingrijpen.

Uitvoering - 30 min

Artikel verspreiden van reaguurders zelf.

Opdracht

Verdeel in groepjes van vier. Jullie werken bij een redactie. Als redacteur heb je de mogelijkheid om reacties van lezers weer te verwijderen. Jullie krijgen allemaal een voorbeeld van een artikelen waar door lezers heftig op is gereageerd. Als team beslissen jullie wat er met de reacties gebeurd. Naast de optie om als redactie in te grijpen kan je de website van het medium ook zo inrichten dat andere lezers een reactie als ‘ongepast’ markeren. Andere lezers bepalen dan wanneer het te ver gaat.

Elke groep presenteert aan de klas hun bevindingen. De klas mag reageren op hun besluit.

Terugkijken - 10 min

Klasgenoten reageren op de plannen van de ‘redacties’

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie