JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Flaming

Onder de noemer ‘vrijheid van meningsuiting’ wordt er heel veel gezegd op het internet. Door de anonimiteit worden er grenzen overschreden die anders wel gerespecteerd zouden worden.

Flaming
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Artikelen printen + video klaarzetten. Lokaal in debatopstelling
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

De student kan analyseren hoe gangbare formats, codes en conventies bepalend zijn voor de inhoud en vorm die mediaproducenten aan hun mediaboodschappen geven.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Omgaan met (sociale) media.

Lesdoelen

Wat is flaming? Waar ligt de grens en wie moet die grens bewaken? Door het klassikaal te bespreken denkt de student na over het effect van specifieke opmerkingen. Na afloop van de les kan de student uitleggen wat de term flaming betekent en wat het effect ervan kan zijn.

Te leveren producten

n.v.t.

Beginsituatie

Het is wenselijk dat de studenten eest de les vrijheid van meningsuiting hebben gevolgd.

Vooruitkijken - 20 min

Open de les door het artikel van NU.nl over felle reacties van Nederlanders uit te delen en te lezen.Vraag vervolgens aan de klas of zij zich herkennen in het artikel. Wat vinden zij ervan?  Wie van jullie heeft wel eens gescholden op internet? Waarom durven mensen online meer dan in het echt?

Verschillende programma’s vragen aandacht voor de gemene berichten die online worden gedeeld. Zo heeft talkshowhost Jimmy Kimmel een vast onderdeel in zijn programma waarbij bekende Amerikanen tweets voorlezen die over hen gaan. Een Belgisch programma koos ervoor om het online gedrag in het echt na te doen.

Mensen die zich zo negatief uitlaten worden ook wel reaguurders genoemd. Een reaguurder is iemand die zich voortdurend negatief en op een niet-opbouwende manier uitlaat op het internet. Dit kan bijvoorbeeld op weblogs of als reactie onder video’s of krantenartikelen. De term reaguurders is een samentrekking van ‘reageren’ en ‘gluren’.

Discussie
Verdeel de klas in twee groepen. Één groep is voor vrijheid van meningsuiting en vind dat alles gezegd moet worden. De andere groep is tegen belediging en vindt dat een redactie moet ingrijpen.

Uitvoering - 30 min

Opdracht

Verdeel de studenten in groepjes van vier. Voor de opdracht werken de studenten bij een zelfgekozen redactie. Als redacteur heb je de mogelijkheid om reacties van lezers weer te verwijderen. Jullie krijgen allemaal een voorbeeld van een artikel waar door lezers heftig op is gereageerd (tip: kijk op GeenStijl of NRC). Als team beslissen jullie wat er met de reacties gaat gebeuren. Naast de optie om als redactie in te grijpen kan je de website van het medium ook zo inrichten dat andere lezers een reactie als ‘ongepast’ markeren. Andere lezers bepalen dan wanneer het te ver gaat.

Elke groep presenteert aan de klas hun bevindingen. De klas mag reageren op het genomen besluit.

Terugkijken - 10 min

Klasgenoten reageren op de plannen van de ‘redacties’.

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie