JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Een goede werkhouding aan je bureau

Studenten maken een tutorial over een goede werkhouding aan je bureau of het voorkomen van klachten.

Een goede werkhouding aan je bureau
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Zorg dat iedere student een computer tot zijn beschikking heeft met internet en een videobewerkingsprogramma. (Denk hierbij aan imovie, premiere pro; of andere gratis mogelijkheden)
In te zetten bij:
ICT/Mediawijsheid/SLB

Competentie

Gebruik:

  • Heeft moeite met de bedieningslogica van apparaten en toepassingen.
  • Maakt mede daardoor weinig gebruik van nieuwe mediatechnologieën en verdiept zich niet in de mogelijkheden die deze bieden.

Thema

Tools en apps strategisch inzetten

Lesdoelen

  • Studenten leren de arbowet kennen.
  • Studenten weten wat een goede werkhouding achter een bureau is.

Te leveren producten

Tutorialfilmpje over een goede werkhouding aan je bureau.

Beginsituatie

De student heeft geen specifieke voorkennis nodig.

Vooruitkijken - 10 min

Opdracht 1
Start je les met een aantal vragen. Haal je inspiratie uit het volgende filmpje.

Professor Scherder beantwoordt in zijn college de vraag: ‘Gaat je geheugen kapot als je teveel voor de computer hangt?’

Vragen zoals:

  • Wist je dat beweging iets doet voor je geheugen?
  • Ken jij de beweegnorm in Nederland? Waar moet je aan voldoen?
  • Wie heeft er vandaag 30 minuten matig/intensief bewogen?

Uitvoering - 30 min

Opdracht 2 
Maak een groep van drie studenten. Maak samen een tutorial over wat een goede houding is om achter je computer te zitten. En wat andere regels zijn die daarbij horen.

Of een tutorial over een afgeleide van de RSI klachten van de computer: de muisarm. Bijvoorbeeld voor smartphone gebruik; de muisduim.

Bronnen:

Terugkijken - 20 min

Filmpjes bekijken, feedback vragen van klasgenoten.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie