JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Een goede werkhouding aan je bureau

Studenten maken een tutorial over een goede werkhouding aan je bureau of het voorkomen van klachten.

Een goede werkhouding aan je bureau
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Zorg dat iedere student een computer tot zijn beschikking heeft met internet en een videobewerkingsprogramma. (Denk hierbij aan imovie, premiere pro; of andere gratis mogelijkheden)
In te zetten bij:
Mediawijsheid | SLB | ICT

Competentie

De student heeft moeite met de bedieningslogica van apparaten en toepassingen. De student maakt mede daardoor weinig gebruik van nieuwe mediatechnologieën en verdiept zich niet in de mogelijkheden die deze bieden.

 

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Tools en apps strategisch inzetten.

 

Lesdoelen

  • Studenten leren de arbowet kennen;
  • Studenten weten wat een goede werkhouding achter een bureau is.

 

Te leveren producten

Tutorialfilmpje over een goede werkhouding aan je bureau.

 

Beginsituatie

De student beseft niet dat een goede werkhouding belangrijk is. Daarnaast is de student niet op de hoogte van wet- en regelgeving op dit gebied.

Vooruitkijken - 10 min

Start de les met een aantal vragen. Haal  inspiratie uit de volgende video:

Professor Scherder beantwoordt in zijn college de vraag: Gaat je geheugen kapot als je teveel voor de computer hangt?’

Vragen die gesteld kunnen worden:

  • Wist je dat beweging iets doet voor je geheugen?
  • Ken jij de beweegnorm in Nederland? Waar moet je aan voldoen?
  • Wie heeft er vandaag 30 minuten matig/intensief bewogen?

Uitvoering - 30 min

Opdracht
Maak een groep van drie studenten. Samen gaan jullie een informatieve video maken:

  • Maak een tutorial over wat een goede houding is om achter je computer te zitten. En wat andere regels zijn die daarbij horen;
  • Of maak een tutorial over veelvoorkomende klachten bij een slechte houding. Denk bijvoorbeeld aan RSI klachten van de computer: de muisarm.
  • Extra uitdaging: koppel deze les aan de praktijk en laat studenten de video maken voor een stagebedrijf. De video wordt na montage ook echt getoond binnen het bedrijf.
    • Voor de docent: er zijn verschillende applicaties en websites die monteren erg makkelijk maken, iMovie of de app Quick zijn daar voorbeelden van.

Bronnen die gebruikt kunnen worden bij de les:

Terugkijken - 20 min

De video’s worden na afloop bekeken. Klasgenoten geven feedback op het gemaakte materiaal.

 

Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie