Een goede werkhouding aan je bureau
Benodigdheden:
Device per groepje | Applicatie voor videobewerking
In te zetten bij:
Mediawijsheid | SLB | ICT
Competentie
Thema
Tools en apps strategisch inzetten.
Lesdoelen
- De student kan de arbowet herkennen;
- De student kan beschrijven wat een goede werkhouding achter een bureau is.
Te leveren producten
Tutorialfilmpje over een goede werkhouding aan je bureau.
Beginsituatie
De studenten beseffen nog niet dat een goede werkhouding belangrijk is. Daarnaast is de student niet op de hoogte van wet- en regelgeving op dit gebied.
Vooruitkijken - 10 min
Start de les met een aantal vragen. Haal inspiratie uit de volgende video:
Professor Scherder beantwoordt in zijn college de vraag: ‘Gaat je geheugen kapot als je teveel voor de computer hangt?’
Vragen die gesteld kunnen worden:
- Wist je dat beweging iets doet voor je geheugen?
- Ken jij de beweegnorm in Nederland? Waar moet je aan voldoen?
- Wie heeft er vandaag dertig minuten matig/intensief bewogen?
Uitvoering - 30 min
Opdracht
Maak een groep van drie studenten. Samen gaan zij een informatieve video maken. Ze kunnen kiezen uit twee opties:
- Maak een tutorial over wat een goede houding is om achter je computer te zitten. En wat andere regels zijn die daarbij horen.
- Of maak een tutorial over veelvoorkomende klachten bij een slechte houding. Denk bijvoorbeeld aan RSI klachten van de computer: de muisarm.
De studenten kunnen hiervoor een applicatie naar keuze gebruiken om een video te monteren, bijvoorbeeld iMovie of Quick.
Tip: voor wat extra uitdaging kun je deze les aan de praktijk koppelen en studenten de video laten maken voor een stagebedrijf. De video wordt na montage ook echt getoond binnen het bedrijf.
Bronnen die gebruikt kunnen worden bij de les:
Terugkijken - 20 min
De video’s worden na afloop bekeken. Klasgenoten geven feedback op het gemaakte materiaal.
Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie