JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Echt of nep?

Bewust worden van gemanipuleerde beelden om ons heen. Mag je zomaar beelden bewerken? Wanneer wel, wanneer niet?

Echt of nep?
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Kranten, laptops
In te zetten bij:
Burgerschap / mediawijsheid

Competentie

Begrip: de student herkent de primaire doelstelling van een boodschap. De student weet het verschil tussen informerende en commerciële boodschappen.

Thema

Nieuws en informatie verwerken

Lesdoelen

  • Studenten kunnen aan het einde van de les gemanipuleerde beelden en echte beelden van elkaar onderscheiden
  • Bewustwording dat nieuws wordt gebracht door de ogen van het medium/ journalist
  • Bewustwording dat de boodschap in reclames gemanipuleerd kan zijn

Te leveren producten

Bewerkte/ gemanipuleerde foto op eigen kanaal

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 20 min

Vraag aan de klas: welke reclame op tv vind jij goed? En waarom? Zou je het product ook kopen?

Bedrijven doen er veel aan om producten zo goed mogelijk weer te geven. Bedrijven bedenken daarbij wie ze willen aanspreken. Wie de doelgroep is. Bij auto’s worden er er vaak vrouwen afgebeeld om de verkoop te stimuleren. Reclames van speelgoed zijn vaak rond 6 uur op televisie omdat televisiemakers weten dat dan de meeste kinderen kijken. De verkoper denkt van tevoren dus goed na over zijn boodschap, hoe dat gebracht wordt en hoe ze ervoor kunnen zorgen het meeste uit een reclame te halen. Dit betekent dat ook veel beelden mooier worden gemaakt dan ze zijn. Zo worden veel modellen bewerkt. Zie video.

Uitvoering - 30 min

Ook mediabedrijven moeten producten verkopen. Een krant wil elke dag weer zoveel mogelijk kranten verkopen. De NOS wil graag dat zoveel mogelijk mensen kijken naar hun nieuwsuitzending/ video’s. Om dat te kunnen bereiken moeten ze elke dag mensen trekken. Tegenwoordig zijn er veel prikkels en krijgen mensen op vele manieren nieuws te zien. De concurrentie is dus hoog.

  • Wat is concurrentie?
  • Hoe volgens jullie het nieuws?

 

Wanneer een journalist een nieuwsitem maakt, moet hij een selectie maken. Je bekijkt het nieuws eigenlijk door de ogen van iemand anders. In deze video interview Poetin. Na item NOS de video stoppen.

  • Wat vinden jullie van het interview? Hoe denken jullie over Poetin?

Dan de rest van de video laten zien.

  • Hoe denken jullie nu over Poetin?

 

Opdracht 1

Fotoblad 1 uitdelen. Alle foto’s bespreken. Wat zie je? Wat zal het nieuws zijn geweest? Maakt het indruk? Fotoblad 2 uitdelen. Per foto het verschil bespreken. Waarom heeft de fotograaf de foto zo bewerkt?

 

Opdracht 2

Verdeel de studenten in groepjes. Elke groep zoekt in de kranten twee artikelen die over hetzelfde onderwerp gaan maar anders zijn opgeschreven. Welk artikel vind jij beter? En waarom? Leer je in het ene artikel meer dan in het andere?

 

Huiswerk

Maak zelf een foto in je omgeving waardoor je de werkelijkheid een klein beetje verdraait. Je kan bijvoorbeeld heel erg inzoomen op iets zodat de werkelijkheid wordt verdraaid of je kan bepaalde artikelen net zo neerleggen dat ze ‘toevallig’ ook op de foto komen. Publiceer de foto op je eigen kanaal en stuur een link naar mij.

Terugkijken - 10 min

Wat vinden jullie ervan dat beelden zo worden bewerkt? Mag het van jullie? Wanneer wel, wanneer niet?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie