JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Echt of nep?

De studenten worden zich bewust van gemanipuleerde beelden om zich heen. Mag je zomaar beelden bewerken? Wanneer wel, wanneer niet?

Echt of nep?
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Kranten | Laptops
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

Thema

Nieuws en informatie verwerken.

Lesdoelen

  • De student kan aan het einde van de les gemanipuleerde beelden en echte beelden van elkaar onderscheiden;
  • De student is zich bewust dat nieuws wordt gebracht door de ogen van het medium/journalist;
  • De student kan toelichten dat de boodschap in reclames gemanipuleerd kan zijn.

Te leveren producten

Bewerkte/ gemanipuleerde foto op eigen kanaal.

Beginsituatie

Studenten weten reclameberichten te herkennen, maar vinden het lastig om de sturing en misleiding van reclame te benoemen.

Vooruitkijken - 20 min

Vraag aan de klas: welke reclame op tv vind jij goed? En waarom? Zou je het product ook kopen?

Bedrijven doen er veel aan om producten zo goed mogelijk weer te geven. Bedrijven bedenken daarbij wie ze willen aanspreken; wie de doelgroep is. Bij auto’s worden er vaak vrouwen afgebeeld om de verkoop te stimuleren. Reclames van speelgoed zijn vaak rond 6 uur op televisie, omdat televisiemakers weten dat dan de meeste kinderen kijken. De verkoper denkt van tevoren dus goed na over zijn boodschap, hoe dat gebracht wordt en hoe ze ervoor kunnen zorgen het meeste uit een reclame te halen. Dit betekent dat ook veel beelden mooier worden gemaakt dan ze zijn. Zo worden veel modellen bewerkt, dat is te zien in deze video.

Uitvoering - 30 min

Ook mediabedrijven moeten producten verkopen. Een krant wil elke dag weer zoveel mogelijk kranten verkopen. De NOS wil graag dat zoveel mogelijk mensen kijken naar hun nieuwsuitzending/ video’s. Om dat te kunnen bereiken moeten ze elke dag mensen trekken. Tegenwoordig zijn er veel prikkels en krijgen mensen op vele manieren nieuws te zien. De concurrentie is dus hoog.

  • Wat is concurrentie?
  • Hoe volgen jullie het nieuws?

Wanneer een journalist een nieuwsitem maakt, moet hij een selectie maken. Je bekijkt het nieuws eigenlijk door de ogen van iemand anders. In deze video zie je Poetin. Stop het item na 39 seconden

  • Wat vinden jullie van het interview? Hoe denken jullie over Poetin?

Dan de rest van de video laten zien.

  • Hoe denken jullie nu over Poetin?

Opdracht 1

Deel fotoblad 1 uit en bespreek de drie foto’s. Wat zie je? Wat zal het nieuws zijn geweest? Maakt het indruk?

Deel ook fotoblad 2 uit. Bespreek per foto het verschil. Waarom heeft de fotograaf de foto zo bewerkt?

Opdracht 2

Verdeel de studenten in groepjes. Elke groep zoekt in de kranten twee artikelen die over hetzelfde onderwerp gaan, maar een andere boodschap hebben of het onderwerp op een andere manier bespreken. Welk artikel vind jij beter? Waarom is dat artikel beter? Leer je in het ene artikel meer dan in het andere?

 


Verdiepingsopdracht

De studenten maken zelf een foto waardoor de werkelijkheid een klein beetje wordt verdraait. Geef de studenten verschillende materialen of laat hen buiten het lokaal op zoek gaan naar een geschikte plek om een foto te nemen. Laat hen ook nadenken waarom juist datgene wat ze willen fotograferen interessant is voor de kijker. Is hetgeen dat in beeld komt nu aantrekkelijker? Zou je het eerder kopen? Wat is de boodschap die nu wordt verdraaid?

Om de werkelijkheid te verdraaien kun je bijvoorbeeld heel erg inzoomen op iets of je kunt bepaalde artikelen net zo neerleggen dat ze ‘toevallig’ ook op de foto komen.

Terugkijken - 10 min

Bespreek met elkaar ter afsluiting wat de studenten ervan vinden dat beelden zo worden bewerkt. Mag dat van jullie? Wanneer wel, wanneer niet?

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie