JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Broodjeaapverhaal

Er wordt veel gedeeld via internet, dus je moet kritisch zijn op wat je leest en ziet. Het is noodzakelijk dat studenten leren dat ze het waarheidsgehalte van het nieuws herkennen.

Broodjeaapverhaal
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Beamer
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid

Competentie

  • Begrip:Kan de uiteenlopende effecten van de medialisering op onze bestaanswijze analyseren en vanuit meerdere perspectieven belichten. Verdiept zich daartoe in de nieuwste inzichten en actuele discussies.
  • Communicatie: Kan de betrouwbaarheid van informatie beoordelen. Kan de aard van informatiebronnen inschatten: weet bijvoorbeeld informatieve bronnen van entertainmentbronnen te onderscheiden.

Thema

Nieuws en informatie verwerken

Lesdoelen

De student kijkt kritisch naar nieuws en naar bronnen

Te leveren producten

Presentatie met (broodjeaap)verhalen

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 15 min

Bekijk samen het fragment in Pauw waar Sylvana Simons vertelt over de uitspraak van Trump: ‘Als ik ooit president wordt. Dan ga ik voor de Republikeinen die zijn het domst.’ Vanaf 4.53 sec doet zij deze uitspraak en corrigeert Pauw haar.

Met digitool EDpuzzle kun je het filmpje knippen (croppen) vanaf dit fragment.

Bespreek met de klas of zij dit ook wel eens gehad dat ze in dit soort nepverhalen zijn getrapt. Je kunt de volgende vragen aan de studenten stellen:

  • Welke broodjeaapverhalen ken jij?
  • Hoe check jij of je (nieuws)bronnen echt zijn of niet?
  • Is het jou wel eens overkomen dat je in een broodjeaapverhaal bent getrapt?

Bespreek de tips van David van Marlen.

Hoe onderscheid je nu een echt filmpje van een nepperd?

  1. Gebruik je gezonde verstand: als je denkt: dit kan niet, dan is het waarschijnlijk nep.
  2. Bekijk wie het filmpje ingezonden heeft. Als er heel weinig informatie over de maker te vinden is en er weinig filmpjes door hem of haar zijn gemaakt, dan is het waarschijnlijk nep. Heeft de inzender al heel veel filmpjes op zijn naam staan, dan is de kans dat het filmpje echt is groter.
  3. Kijk naar de details: zitten er veel close-ups of speciale effecten in, dan is het filmpje waarschijnlijk ook nep.
  4. Als er producten of merken duidelijk in beeld zijn, dan is het waarschijnlijk een nepfilmpje, afkomstig van een bedrijf.

Toon vervolgens het fragment van de nepbomaanslag in Bagdad. Bespreek met de klas: is dit echt of niet?

Uitvoering - 45 min

Verdeel studenten in groepjes van 3 of 4. Hiervoor kun je de digitool Groupery gebruiken. Geef ze de opdracht om een nieuwsitem te verzinnen dat een broodjeaapverhaal of de waarheid kan zijn. Zij weten als groepje wat het is, maar communiceren dat niet naar andere groepjes.

Geef studenten 30 minuten om dit uit te werken in tekst, mogelijk ook beeld opgenomen met hun telefoon, of door het bewerken van een foto.

Laat de groepen in max 5 minuten aan elkaar presenteren wat hun verhaal is. De rest van de klas mag bepalen of het een broodjeaapverhaal is of de waarheid en waarom zij dat denken. Voor het bijhouden van de tijd kun je de digitool Classroomscreen gebruiken.

Terugkijken - 0 min

De groepen vertellen wat het is en hoe ze te werk zijn gegaan.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie