JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Bereik vergroten met hashtags

Aan het einde van de les kan de student minstens drie tips geven waarmee het bereik op sociale media groeit.

Bereik vergroten met hashtags
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
Burgerschap | Nederlands | Marketing

Competentie

Thema

Bereik op sociale media vergroten met hashtags.

Lesdoelen

  • De student kan minstens drie tips benoemen waarmee het bereik op sociale media groeit.

Te leveren producten

Berichten voor op een sociaal mediaplatform.

Beginsituatie

Studenten kennen de werking van het internet. Ze kunnen uitleggen wat cookies en algoritmes zijn en weten dat online dataverzameling plaatsvindt.

Vooruitkijken - 30 min

Bespreek met de klas de volgende tips:

  1. Werk op sociale media met vaste rubrieken. Zorg voor structuur zodat de doelgroep weet wat ze kunnen verwachten. Breng bijvoorbeeld elke maand een blog uit of lanceer elke week een unboxing video.Vraag aan de klas: wie volgt er een bedrijf? Waarom volg je hen? Herken je deze tip?
  2. Ervaringen en beoordelingen doen het erg goed op sociale media. Het geeft de doelgroep een kans om zich te herkennen in een verhaal of mee te praten.
  3. Maak gebruik van inhakers: post op feestdagen of wanneer er prijzen worden uitgereikt in je eigen branche (klik hier voor een handige inhaakkalender) Voorbeeld: Chocomel liet weten te komen met een nieuw product: de Chocomel Spray Tan. Dit werd gepromoot door Temptation Islanddeelnemer Tim. Achteraf bleek het een 1 aprilgrap. 
  4. Gebruik hashtags van influencers of andere bekende Twitteraars/Instagrammers binnen jouw vakgebied.
  5. Vind je het lastig om goede hashtags te bedenken? Maak dan gebruik van tools zoals tag-o-matic, tagsfinder of keywordtool.io. Deze websites laten weten welke hashtags zorgen voor maximaal bereik binnen jouw vakgebied
  6. Gebruik tools zoals RiteTag om te zien hoeveel bereik een specifieke hashtag heeft opgeleverd
    1. Vraag aan de klas: wie gebruikt er hashtags op Instagram? Wanneer je begint met typen laat Instagram weten hoe vaak de hashtag al is gebruikt. Herkenbaar? Wie let er op?
  7. Gebruik goede content vaker. Een post wordt nooit door je hele doelgroep gelezen dus gebruik het vaker. Je kan de tekst licht aanpassen of ander beeldmateriaal erbij gebruiken om toch wat te variëren.

Laat de klas zoeken naar voorbeelden van bovenstaande tips op het Instagram-account bestofsocialmediaNL en bespreek de voorbeelden.

Voorbeelden:

 

Spreek de lezer aan met vragen en verwijs naar meer materiaal (websites/foto’s/video’s). Noem grote namen binnen het vakgebied voor een groter bereik (@markdeuze).

Benoem bij een event altijd de datum en de locatie en het is al helemaal goed als je een link toevoegt waar mensen zich meteen kunnen aanmelden.

Wie volg jij op Instagram? Bekijk een account en laat weten welke hashtags terugkomen. Kan je een patroon ontdekken?

Uitvoering - 20 min

Basisopdracht

Zoek een bedrijf uit dat jou interesseert. Bekijk de verschillende sociale mediaprofielen. Welke tips heb jij voor dit bedrijf? Geef er minstens drie en neem dit op met screencast-o-matic. Je laat de tips op je eigen beeldscherm zien, terwijl screencast-o-matic het beeld opneemt.


Opdracht vereenvoudigd

Zoek een bedrijf uit dat jou interesseert. Bekijk de verschillende sociale mediaprofielen. Welke tips heb jij voor dit bedrijf? Geef er minstens drie en schrijf deze op het bord.


Verdiepingsopdracht

Zoek een bedrijf uit dat jou interesseert. Bekijk de verschillende sociale mediaprofielen. Welke tips heb jij voor dit bedrijf? Geef er minstens drie en neem dit op met screencast-o-matic. Dit wil zeggen dat je de tips laat zien op je eigen beeldscherm terwijl screencast-o-matic het beeld opneemt.

Laat in de video zien dat je voor deze tips hebt gekeken naar concurrenten van het bedrijf. Wat doen de concurrenten goed? En wat kan het bedrijf leren van de concurrentie?


 

Terugkijken - 10 min

Studenten laten weten welke tips zij hebben voor het gekozen bedrijf. De docent kan eventueel de opnamen met screencast-o-matic klassikaal laten zien en bespreken.

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie