Veelgestelde vragen
Practoraat Mediawijsheid
Wekelijks komen we samen als schooloverstijgende leergemeenschap. Samen inventariseren we wat er binnen de scholen al aan activiteiten rondom mediawijsheid plaatsvindt, wat mediawijsheid binnen de context van de eigen opleidingen inhoudt en hoe mediawijsheid een plek in het curriculum kan krijgen. De docenten toetsen nieuwe ideeën bij collega’s en doen informeel onderzoek door behoeften en ideeën te inventariseren.
Practo… wat?
In oktober 2016 werd in de Tweede Kamer een motie van Michel Rog (CDA) aangenomen. Hiermee is vast komen te staan dat lectoraten en lectoren exclusief behoren tot het domein van het hbo en practoraten en practoren exclusief tot het domein van het mbo.
Prac-to-raat
(het; m/v; meervoud: practoraten)
1. inspirerende onderzoeksomgeving/ontdekkingscentrum/‘skills lab’ in het middelbaar beroepsonderwijs
2. platform voor praktische innovatie/kennisuitwisseling met ruimte voor de onderwijsinstelling om zich te profileren
Een practoraat is een expertiseplatform, geleid door een practor. De kern van een practoraat is te definiëren als volgt: het verkennen en ontwikkelen van nieuwe beroepspraktijken ingebed in het onderwijs door praktijkgericht onderzoek, waarbij een (kwalitatieve) meerwaarde ontstaat voor het werkveld (de beroepspraktijk), de studenten (die beter beroepsbekwaam worden en een beter beroepsperspectief krijgen) en de docenten (die professionaliseren binnen het vakgebied) waardoor de uiteindelijke kwaliteit van het onderwijs toeneemt.