JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Practoraat Mediawijsheid | Jaarverslag 2019 – 2020

Ken je dat gevoel… dat een bepaald moment je doet beseffen dat er weer een jaar voorbij is en het nieuwe schooljaar alweer van start is? Tijd voor ons jaarverslag!

Practoraat Mediawijsheid | Jaarverslag 2019 – 2020

mbomediawijs.nl - 1 november 2020

Het is de Week van de Mediawijsheid, en wij trappen af met een kleine traditie namelijk: ons Jaarverslag?. Dit jaar blikken we terug we terug op een jaar waar in maart 2020 de wereld van elke docent in Nederland veranderde. Lessen konden niet meer fysiek worden gegeven waardoor veel scholen overstapten naar online lesgeven. Dit vereiste in het begin kennisdeling die vooral gericht was op knoppenvaardigheid. Hoe werkt het programma waarin je lesgeeft? Hoe kan je lessen aanmaken? Na enkele weken verschoof de focus naar de inhoud. Het werd namelijk al snel duidelijk dat online een les geven niet hetzelfde is als online lesgeven. Er ontstonden veel vragen over digitale didactiek. Hoe zorg je ervoor dat studenten betrokken zijn bij de les? Wat is de opbouw van een online les? Het Practoraat Mediawijsheid heeft alle zeilen bijgezet om de mbo-instellingen in Amsterdam daarin te ondersteunen. Er werden workshops gegevens, tutorials opgenomen en we hebben een aparte website ingericht.

Het nut en de noodzaak van de leergemeenschap werd hierdoor goed duidelijk gemaakt. Gelukkig konden wij vaststellen dat we al langer bezig waren met het onderwerp. De crisis heeft bijvoorbeeld ruimte geschept voor het in kaart brengen van het niveau van digitale geletterdheid onder docenten. Daarnaast kon het gesprek ontstaan over scholingsactiviteiten, want wanneer je weet wat het niveau van digitale geletterdheid is van de docenten binnen een mbo-instellingen wordt ook duidelijk waar nog scholing nodig is.

Namens alle collega’s van Practoraat Mediawijsheid, veel leesplezier!

mbomediawijs.nl

Verder lezen