JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Tips & tricks student-docent relatie

Tips & tricks student-docent relatie

2 mei 2025

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Myra Meinen van het Mediacollege Amsterdam heeft onderzocht hoe studentenbinding versterkt kan worden door actief in te zetten op relatie en autonomie. Hiervoor heeft ze een handig kaartensysteem met daarop vragen die aanzetten tot nadenken ontwikkeld. De kaarten bevatten handige en makkelijke tips en tricks voor de docent om toe te passen in de les.

Wat was de aanleiding van je onderzoek?

Het eindonderzoek voor mijn master gaf me het inzicht dat studenten de binding missen met hun docenten en dit als mogelijke reden dient voor het hoge studentverzuim.

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?

De opleiding Signspecialist van het Mediacollege Amsterdam

Wat wilde je te weten komen?

Hoe we studentenbinding kunnen vergroten door actief te werken aan de relatie en autonomie van onze studenten.

Wat wilde je opleveren?

Een handig kaartensysteem met daarop vragen die aanzetten tot nadenken. Kaartjes die handige en makkelijke tips en tricks geven aan de docent om toe te passen in de les.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen, etc.)?

Mijn onderzoek is geïnspireerd op handige checklists van Alard Joosten (2021). Ik heb me verder verdiept in de zelfdeterminatie theorie van Ryan & Deci (2018) en literatuuronderzoek naar loopbaanontwikkeling gedaan zoals Meijers et al., (2014). Ook heb ik me verdiept in geweldloze communicatie van Rosenberg (2006). Daarnaast heb ik aan mijn studenten gevraagd waar zij behoefte aan hebben, en wat zij van de docenten verwachten.

Met deze informatie heb ik ook mijn collega’s ondervraagd of zij openstaan voor een oplossing. Ik wilde hiermee beide groepen tegemoet komen en beide behoeften (zover mogelijk) verwerken in het prototype en uiteindelijke product.

Waar liep je tegenaan?

Ik liep tegen meerdere dingen aan: te lang blijven hangen in het onderzoeken van het probleem, waardoor ik in een loepje bleef hangen. Op een gegeven moment moest ik de sprong naar ontwerpen maken, dit had ik achteraf gezien eerder kunnen doen.  Toen ik eindelijk ging ontwerpen had ik zoveel ideeën dat ik door de bomen het bos niet meer zag en hierdoor werd het een gigantisch project. Ik was aan het worstelen met hoe ik het kleiner kon maken, dit is gelukkig met hulp van onderwijskundige collega’s Guuske en Laura gelukt.

Wat gaf je energie?

Dat zowel studenten als docenten ook enthousiast raakten over het idee waar ikzelf enthousiast van werd. Studenten vonden het kaartjessysteem een goede start en docenten vonden het erg prettig om kleine en concrete tips te krijgen die snel toepasbaar zijn in de les.

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?

Door de kaartjes worden de docenten geprikkeld om na te denken over eigen handelen. Als docenten verder in de kaartjesbak kijken, krijgen ze verdiepende informatie zoals welk effect dit heeft en wanneer dit in de les of het schooljaar kan worden toegepast met daarbij handige tips en tricks. Ook als docenten bevoegd zijn en/of langer in het onderwijs werken, is dit een fijne eyeopener of opfrisser. Voor beginnende docenten kan dit houvast zijn.

Recommended Posts
Les plannen met custom AI-toolPresentatievaardigheden