JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

De inrichting van Microsoft Teams

De inrichting van Microsoft Teams

10 november 2020

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Anne-Floor Brouwer heeft binnen het Mediacollege Amsterdam onderzocht hoe de Microsoft Teams-pagina’s ingericht en gebruikt worden. Naar aanleiding van haar onderzoek heeft ze een videoserie ontwikkeld met vier Microsoft Teams-formats.

Wat was de aanleiding voor je onderzoek?

Mij werd gevraagd of ik de docentenomgeving in Microsoft Teams wilde vormgeven. Dat wilde ik wel, maar ik had geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden. Daarom koos ik deze opdracht als onderwerp van mijn onderzoek.

In welke context vond je onderzoek plaats: les, klas, team, school?

Om goed in beeld te krijgen hoe teams hun Teams-omgeving inrichten, ben ik schoolbreed aan de slag gegaan. Bij elke opleiding van het Mediacollege Amsterdam ging ik langs. Ik had verwacht dat de omgevingen wel op elkaar zouden lijken, maar dat was helemaal niet zo.

Wat wilde je te weten komen?

Ik wilde weten hoe de docententeams hun Teams-omgeving inrichten en vooral waarom ze het juist zo doen.

Wat wilde je opleveren?

Het idee was eerst om één voorbeeld te geven van hoe je de omgeving kunt inrichten. Maar uiteindelijk kwam ik uit op vier verschillende manieren. De omgevingen werden namelijk steeds net zo ingericht als het team zelf te werk ging, bijvoorbeeld per project of per leerjaar. Het product dat ik opleverde bestaat inmiddels dus uit vier video’s, waarin ik telkens een van de vier type Teams-omgevingen heb nagebouwd. Daarbij leg ik deze uit en vertel ik ook wat de voor- en nadelen zijn. De vier types zijn: gebaseerd op een project, met de focus op onderwijsvernieuwing, of het type ingedeeld in werk- of overleggroepen.

Deze vier vormen heb ik nagemaakt, zodat andere teams dit eventueel kunnen overnemen of zich erdoor kunnen laten inspireren. Je kunt zo heel mooi zien welke verschillende interpretaties je kunt geven aan dezelfde tools.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt: informatie vinden, experts bevragen et cetera?

Schoolbreed heb ik gekeken wat de docententeams in Teams hebben gedaan. Ik ben dus alle omgevingen ingedoken en heb de teams laten vertellen waarom ze juist zo te werk gingen. Toen heb ik de meest efficiënt werkende teams gekozen en daarover video’s gemaakt.

Waar liep je tegenaan?

Eigenlijk niets. Al was het nabouwen van de Teams-omgevingen wel een flinke klus.

Wat gaf je energie?

Dat docenten zo ontzettend creatief zijn in de inrichting en omgang met tools.

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?

Wanneer je als docententeam je Teams-omgeving wilt bouwen, raad ik aan om eerst mijn video’s te bekijken. Vraag je dan als team af hoe je eigenlijk te werk gaat: in projectteams, per leerjaar, gericht op onderwijsvernieuwing of per overleggroep. Tip: maak duidelijke werkafspraken over de benaming van bestanden. Dat scheelt een hoop zoekwerk en houdt het overzichtelijk.

Recent Posts
practoraat mediawijsheid mbo onderzoekpractoraat mediawijsheid mbo onderzoek