Wat was de aanleiding van je experiment?
Mij werd gevraagd of ik de docentenomgeving in Microsoft Teams wilde vormgeven en dat wilde ik wel. Maar het wiel op nieuw uit te vinden, daar had ik geen zin in. Daarom koos ik deze opdracht als onderwerp van mijn experiment.
In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?
Om een goed beeld te krijgen hoe teams hun Teamomgeving inrichtten, was ik schoolbreed aan de slag gegaan. Bij elke opleiding van het Mediacollege Amsterdam was ik langsgegaan. Ik had verwacht dat de omgevingen wel op elkaar zullen lijken, maar dat was helemaal niet zo.
Wat wilde je te weten komen?
Ik wilde weten hoe de docententeams hun Teamomgeving inrichten en vooral – waarom ze het juist zo doen.
Wat wilde je opleveren?
Het idee was eerst om één voorbeeld te geven van hoe je de omgeving kunt inrichten. Maar uiteindelijk kwam ik uit op vier verschillende manieren. De omgevingen werden namelijk steeds net zo ingericht als het team zelf te werk ging, bijvoorbeeld per project of per leerjaar. Het product dat ik opleverde bestaat inmiddels dus uit vier video’s waarin ik telkens één van de vier types Teamsomgevingen heb nagebouwd, ze uitleg en ook vertel wat voor- en nadelen zijn. De vier types zijn: gebaseerd op project, met focus op onderwijsvernieuwing, of door het in te delen in werk-of overleggroepen.