JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Onderzoek – Microsoft Teams inrichten

Bij het Practoraat Mediawijsheid toetsen de docenten nieuwe ideeën bij collega’s en doen informeel onderzoek, of zoals wij het noemen experimenten. Anne-Floor Brouwer heeft binnen het Mediacollege Amsterdam onderzocht hoe daar de Teams pagina’s ingericht en gebruikt worden en heeft hiervoor vier formats ontwikkeld. Naar aanleiding van haar experiment heeft ze een videoserie ontwikkeld.

Onderzoek – Microsoft Teams inrichten

mbo mediawijs - 10 november 2020

Bij het Practoraat Mediawijsheid toetsen de docenten nieuwe ideeën bij collega’s en doen informeel onderzoek, of zoals wij het noemen experimenten. Anne-Floor Brouwer heeft binnen het Mediacollege Amsterdam onderzocht hoe de Microsoft Teams pagina’s ingericht en gebruikt worden. Naar aanleiding van haar experiment heeft ze een videoserie ontwikkeld met vier Microsoft Teams formats.

Wat was de aanleiding van je experiment?
Mij werd gevraagd of ik de docentenomgeving in Microsoft Teams wilde vormgeven en dat wilde ik wel. Maar het wiel op nieuw uit te vinden, daar had ik geen zin in. Daarom koos ik deze opdracht als onderwerp van mijn experiment.

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?
Om een goed beeld te krijgen hoe teams hun Teamomgeving inrichtten, was ik schoolbreed aan de slag gegaan. Bij elke opleiding van het Mediacollege Amsterdam was ik langsgegaan. Ik had verwacht dat de omgevingen wel op elkaar zullen lijken, maar dat was helemaal niet zo.

Wat wilde je te weten komen?
Ik wilde weten hoe de docententeams hun Teamomgeving inrichten en vooral – waarom ze het juist zo doen.

Wat wilde je opleveren?
Het idee was eerst om één voorbeeld te geven van hoe je de omgeving kunt inrichten. Maar uiteindelijk kwam ik uit op vier verschillende manieren. De omgevingen werden namelijk steeds net zo ingericht als het team zelf te werk ging, bijvoorbeeld per project of per leerjaar. Het product dat ik opleverde bestaat inmiddels dus uit vier video’s waarin ik telkens één van de vier types Teamsomgevingen heb nagebouwd, ze uitleg en ook vertel wat voor- en nadelen zijn. De vier types zijn: gebaseerd op project, met focus op onderwijsvernieuwing, of door het in te delen in werk-of overleggroepen.

Deze vier vormen heb ik dus nagemaakt zodat andere teams dit eventueel ook kunnen overnemen of zich erdoor kunnen laten inspireren. Je kunt zo heel mooi zien welke verschillende interpretaties je kunt geven aan dezelfde tools.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?
Schoolbreed heb ik gekeken wat de docententeams hebben gedaan in Teams. Ik ben dus alle omgevingen ingedoken en heb mij laten vertellen waarom ze juist zo te werk gingen. Toen heb ik de meest efficiënt werkende teams gekozen en daarover video’s gemaakt.

Waar liep je tegenaan?
Eigenlijk nergens. Wat wel een klus was, was het nabouwen van de Teamsomgevingen…

Wat gaf je energie?
Dat docenten zo ontzettend creatief waren in het inrichten en de omgang met tools.

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?
Wanneer je als docententeam je Teamsomgeving wilt bouwen raad ik aan om eerst mijn video’s te kijken. Vraag je dan als team af hoe je eigenlijk te werk gaat: in projectteams, per leerjaar, gericht op onderwijsvernieuwing of per overleggroep. Tip: maak duidelijke werkafspraken over de benaming van bestanden. Dat scheelt een hoop zoekwerk en houdt het overzichtelijk.

mbo mediawijs

Verder lezen