JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Whatsup met WhatsApp?

De student krijgt inzicht in de consequenties van het delen van informatie tussen verschillende media.

Whatsup met WhatsApp?
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Plickers
In te zetten bij:
ICT | Mediawijsheid

Competentie

Reflecteren op eigen mediagebruik.

Discussiëren over media.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Privacy.

Lesdoelen

  • De student kan benoemen welke gevolgen het delen en opzoeken van informatie op het internet heeft;
  • De student is zich bewust en heeft kennis van de gevaren van het gebruik van WhatsApp.

Te leveren producten

Niet van toepassing.

Beginsituatie

De studenten onderhouden al contact met zowel naasten en kennissen, als met professionele relaties (medestudenten, collega, etc.) via sociale netwerken. De studenten reageren op ondersteunende wijze op de activiteiten van anderen op diverse sociale netwerken.

Vooruitkijken - 20 min

Open de les met het klassikaal bekijken van de video van NOS op 3 en lees het artikel van de NOS over het delen van informatie tussen WhatsApp en Facebook.

Stel na afloop de volgende vragen aan de klas:

  • Wie heeft hier over gelezen en/of gehoord?
  • Wat heb je met het vinkje gedaan?

Tip: om studenten om hun eigen tempo te laten werken is het ook mogelijk om de studenten de video via EDpuzzle te laten kijken. De vragen kunnen dan in het programma worden gesteld.

Uitvoering - 30 min

Leg onderstaande voorbeelden aan de klas voor en laat ze kiezen hoe zij zouden reageren, doe dit met behulp van Plickers. De situatiebeschrijvingen voer je in Plickers in. Daarna krijgen de studenten een eigen Plickerskaart, waarmee gestemd kan worden.

Werkwijze
Stap 1 – kiezen:

  • Vorm groepen van vijf tot zeven personen;
  • Elke student krijgt een eigen Plickerskaart en per groep een overzicht van de situaties;
  • De studenten lezen de situatie en de daarbij behorende mogelijkheden;
  • Ze maken een keuze uit de vier mogelijkheden, zonder met de anderen te overleggen;
  • De Plickerskaart wordt zo omhooggehouden dat de gekozen letter boven staat;
  • De studenten moeten één van de alternatieven kiezen, ook al zijn ze het misschien enigszins eens met de andere alternatieven.

Stap 2 – toelichten: Nadat alle Plickerskaarten omhoog gehouden zijn en zijn gescand door de docent, licht elk groepslid zijn of haar keuze toe.

Optioneel:
Stap 3 overtuigen: De deelnemers proberen elkaar te overtuigen en tot een gezamenlijk antwoordkeuze te komen. In deze tijd moet er een keuze gemaakt zijn tussen de verschillende antwoordscenario’s.

Situatie 1
Je hebt een nieuwe kast voor op je slaapkamer gekocht bij de Ikea. Er missen onderdelen. Je doet je beklag op de Facebookpagina van Ikea. Vervolgens ontvang je vanaf nu iedere twee weken op WhatsApp het volgende bericht: Hej, kom je vanavond Zweedse balletjes eten in ons restaurant? Toon dit bericht en je krijgt ze voor maar €2,99! Tot straks, Peter van de Ikea.

  1. Superhandig dit, ik ga vanavond eten bij de Ikea. Ik denk er verder niet over na.
  2. Ik accepteer het dat Ikea dit doet. Eigenlijk wel handig ben ik meteen op de hoogte van de aanbiedingen in het restaurant.
  3. Huh, hoe komt de Ikea aan mijn nummer? Hier zit je echt niet op te wachten. Je houdt niet eens van Zweedse balletjes. Je gaat de voorwaarden van Facebook en WhatsApp nog eens goed uitpluizen om te kijken wat je hier aan kunt doen.
  4. Dit kan echt niet. Ik ga de confrontatie aan met Ikea en Facebook dat ze niet zomaar met mijn contactgegevens aan de haal kunnen.

Situatie 2

Op de vakantiebeurs heb je vakanties uitgezocht. De actieve vakanties van Djoser en TUI spreken je wel aan. Je volgt ze op Instagram, zodat je hun aanbiedingen goed kunt volgen. Twee weken later krijg je een screenshot van een vriend dat jouw zomerprofielfoto is gebruikt in een WhatsApp reclame appje van TUI.

  1. Wat leuk dat je als model bent gebruikt voor deze reclame. Je appt het snel naar iedereen die je kent.
  2. Ik accepteer het dat TUI dit doet, maar zou er niet zelf om vragen. Gelukkig hebben ze die ene goeie foto van je uitgekozen. Anders had je misschien nog wel actie ondernomen.
  3. No way! Dit is echt heel arelaxt. Je stuurt meteen een bericht naar TUI dat je hier niet van gediend bent en dat gaat de voorwaarden van Facebook en WhatsApp nog eens goed uitpluizen om te kijken wat je hier verder nog tegen kunt doen.

Situatie 3

Je loopt langs de New York pizza en je krijgt een WhatsAppje met een aanbieding. Via de locatietracker van Facebook kan New York pizza jou deze service aanbieden.

  1. Ideaal, ik had net zin in pizza en juist die ene aanbieding. Je loopt direct even binnen. Fijn dat Facebook dit mogelijk maakt.
  2. Hmm, bizar toch dat dit nu kan?! Ach ik accepteer het maar dat New York Pizza en Facebook dit doen. Eigenlijk ook wel handig. Ik heb best trek.
  3. Huh hoe kan New York Pizza nu weten dat ik hier ben? Ik hou helemaal niet van pizza. Toch nog maar eens goed verdiepen in de voorwaarden van Facebook en WhatsApp om te kijken of ik dit niet uit kan zetten.
  4. Holy f*ck! Tsss.. word ik hier nu ook al lastig gevallen door New York Pizza. WhatsApp is echt alleen voor mijn vrienden. Ik verwijder mijn Facebook-account.

Terugkijken - 10 min

Reflecteer met elkaar op de leerdoelen. Welke gevolgen heeft het gebruiken van WhatsApp? Laat de studenten in één zin voor zichzelf opschrijven wat ze meenemen uit deze les.

 

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie