JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Whatsup met Whatsap

Student heeft inzicht in de consequenties van het delen van informatie tussen verschillende media.

Whatsup met Whatsap
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Je kunt het in Plickers maken of ‘old school’ de casus op de beamer laten zien en per leerlingen een setje aan A, B, C, D kaartjes printen. Uitleg over Plickers is terug te vinden bij de docentinstructies op deze website (https://mbomediawijs.nl/plickers/).
In te zetten bij:
ICT/Mediawijsheid

Competentie

Communicatie:

  • Heeft een bewust vormgegeven profiel op een of meerdere sociale netwerksites.
  • Deelt interessante en vermakelijke content, zowel in persoonlijke als professionele contexten.
  • Reageert alert en constructief op posts van anderen, en houdt zo de community levendig en interessant.
  • Kan nieuwe online relaties aangaan en bestaande relaties koesteren.

Thema

Privacy

Lesdoelen

  • Student heeft inzicht in de consequenties van het delen van informatie tussen verschillende media
  • Student begrijpt de gevolgen van het delen van de eigen privacy gegevens

Te leveren producten

n.v.t.

Beginsituatie

De student onderhoudt al contact met zowel naasten en kennissen,  als met professionele relaties (medescholieren, collega, etc.) via sociale netwerken. Reageert op ondersteunende wijze op de activiteiten van anderen op diverse sociale netwerken.

Vooruitkijken - 20 min

Bekijk de video van NOS op 3 en lees het NOS artikel over het delen van informatie tussen Whatsapp en Facebook.

Om de studenten wat warm te draaien bespreek je met hen:

  • Wie heeft hier al over gelezen en/of gehoord?
  • Wat heb je met het vinkje gedaan?

In de volgende opdracht ga je bespreken waarom Whatsapp en Facebook dit graag willen en wat de overwegingen van de studenten zijn geweest om het wel of niet aan te vinken.

Uitvoering - 30 min

Opdracht 1
Je hebt een nieuwe kast voor op je slaapkamer gekocht bij de Ikea. Er missen onderdelen. Je doet je beklag op de Facebookpagina van Ikea. Vervolgens ontvang je vanaf nu iedere twee weken op Whatsapp het volgende bericht: Hej, kom je vanavond zweedse balletjes eten in ons restaurant? Toon dit bericht en je krijgt ze voor maar €2,99! Tot straks, Peter van de Ikea.

  1. Superhandig dit, ik ga vanavond eten bij de Ikea. Ik denk er verder niet over na.
  2. Ik accepteer het dat Ikea dit doet. Eigenlijk wel handig ben ik meteen op de hoogte van de aanbiedingen in het restaurant.
  3. Huh hoe komt de Ikea aan mijn nummer? Hier zit je echt niet op te wachten. Je houdt niet eens van zweedse balletjes. Je gaat de voorwaarden van Facebook en Whatsapp nog eens goed uitpluizen om te kijken wat je hier aan kunt doen
  4. Dit kan echt niet. Ik ga de confrontatie aan met Ikea en Facebook dat ze niet zomaar met mijn contactgegevens aan de haal kunnen.

Op de vakantiebeurs heb je vakanties uitgezocht. De actieve vakanties van Djoser en TUI spreken je wel aan. Je liket ze op Facebook, zodat je hun aanbiedingen goed kunt volgen. Twee weken later krijg je een screenshot van een vriend dat jouw zomerprofielfoto is gebruikt in een Whatsapp reclame appje van TUI.

  1. Wat leuk dat je als model bent gebruikt voor deze reclame. Je appt het snel naar iedereen die je kent.
  2. Ik accepteer het dat TUI dit doet, maar zou er niet zelf om vragen. Gelukkig hebben ze die ene goeie foto van je uitgekozen. Anders had je misschien nog wel actie ondernomen.
  3. No way! Dit is echt heel arelaxt. Je stuurt meteen een bericht naar TUI dat je hier niet van gediend bent en dat gaat de voorwaarden van Facebook en Whatsapp nog eens goed uitpluizen om te kijken wat je hier verder nog tegen kunt doen.

Je loopt langs de New York pizza en je krijgt een Whatsappje met een aanbieding. Via locatietracker van Facebook kan New York pizza jou deze service aanbieden.

  1. Ideaal, ik had net zin in pizza en juist die ene aanbieding. Je loopt direct even binnen. Fijn dat Facebook dit mogelijk maakt.
  2. Hmm, bizar toch dat dit nu kan?! Ach ik accepteer het maar dat New York Pizza en Facebook dit doen. Eigenlijk ook wel handig. Ik heb best trek.
  3. Huh hoe kan New York Pizza nu weten dat ik hier ben? Ik hou helemaal niet van pizza. Toch nog maar eens goed verdiepen in de voorwaarden van Facebook en Whatsapp om te kijken of ik dit niet uit kan zetten.
  4. Holy f*ck! Tsss.. word ik hier nu ook al lastig gevallen door New York Pizza. Whatsapp is echt alleen voor mijn vrienden. Ik verwijder mijn Facebook-account.

Werkwijze
Stap 1 kiezen (5 minuten)

  • Vorm groepen van vijf tot zeven personen
  • Iedereen krijgt vier kaartjes met A,BC,D en een situatiebeschrijving
  • De deelnemers lezen de situatie en de daarbij behorende mogelijkheden
  • Ze maken een keuze uit de vier mogelijkheden, zonder met de andere te overleggen
  • Het kaartje met daarop de letter van de keuze leggen ze omgekeerd voor zich neer.
  • De deelnemers moeten één van de alternatieven kiezen, ook al zijn ze het misschien enigszins eens met de andere alternatieven.

Stap 2 toelichten (5 minuten)

Nadat iedereen zijn kaartje heeft neergelegd, worden de kaartjes omgedraaid. Iedereen licht zijn keuze toe.

Stap 3 overtuigen (10 minuten)

De deelnemers proberen elkaar te overtuigen en tot een gezamenlijk antwoordkeuze te komen. In deze tijd moet er een keuze gemaakt zijn tussen de verschillende antwoordscenario’s.

Terugkijken - 10 min

Stap 4 Nabespreking (10 minuten)

  • Inventariseer bij alle groepen of de deelnemers tot een eensluidende mening zijn – gekomen, wat deze mening is en op basis van welke argumenten.
  • Bespreek vervolgens op basis van welke argumenten deelnemers van mening zijn veranderd. Was het moeilijk om de ander te overtuigen? Is iedereen voldoende aan bod gekomen?

Mochten studenten niet overeenstemming kunnen komen, maken ze een eigen tekst.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie