JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Tools presenteren

Deze les kun je inzetten om studenten te laten oefenen met tools maar ook om leren te presenteren

Tools presenteren
Tijdsduur:
65 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Geen.
In te zetten bij:
Mediawijsheid/Nederlands

Competentie

Communicatie:

  • Onderhoudt via sociale netwerken contact met zowel naasten en kennissen, als met professionele relaties (medescholieren, collega, etc.).
  • Reageert op ondersteunende wijze op de activiteiten van anderen op diverse sociale netwerken.

Thema

Tools en apps strategisch inzetten

Lesdoelen

  • De student kan een presentatie geven over een tool
  • De student kan de voor- en nadelen van tools benoemen

Te leveren producten

Presentaties over tools.

Beginsituatie

De student volgt de posts en uploads van vrienden en familie op sociale netwerken en reageert daar op sociale wijze op. De student heeft geen specifieke voorkennis nodig.

Vooruitkijken - 5 min

Om de voorkennis te activeren: Vraag de studenten of ze wel eens tutorials bekijken. Waarover gaan de tutorials? Waarom kijken ze ze? Wat maakt een tutorial een goede tutorial?

Twee voorbeelden van tutorials over Pinterest:

Wat maakt deze twee filmpjes goed/ slecht?

  • Doelgroep?
  • Stemgebruik?
  • Visuals?
  • Mediagebruik?
  • Boodschap
  • Contact met publiek?

Uitvoering - 40 min

Opdracht 1
De voorbeelden waren tutorials over Pinterest, in deze opdracht gaan jullie aan de slag met verschillende tools:

  • Popplet
  • Padlet
  • Mentimeter
  • Answergarden
  • Pinterest
  • Tricider
  • Kahoot
  • Smore
  • EDPuzzle

Je gaat in groepen van drie over één van de tools een presentatie geven. In de presentatie worden de volgende zaken uitgelegd:

  • Hoe werkt de tool?
  • Waar kan men de tool vinden?
  • Wanneer of waarom is het handig om deze tool te gebruiken?
  • Noem een aantal goede en een aantal minder handige punten van de tool?

Om je presentatie voor te bereiden kan je deze TEDTalk bekijken om wat handigheden te krijgen in het presenteren.

 

Help elkaar! Spreek af wie de presentatie gaat houden (je mag ook samen). Denk bij het maken van de presentatie aan de tutorial, wat maakte de tutorial interessant? Kan je dat ook gebruiken voor je presentatie? Bijvoorbeeld de tool gebruiken bij het presenteren?  Het kan ook in Powerpoint of Prezi zijn of een videotutorial met Screencast-o-matic.

Terugkijken - 20 min

De beoordeling wordt gedaan aan de hand van de volgende criteria:

  • Wordt de tool helder uitgelegd?
  • Is de toepasbaarheid van de tool duidelijk?
  • Heb je gebruik gemaakt van een presentatiemiddel?
  • Heb je de voor-en nadelen van de tool uitgelegd?
  • Is er gewerkt volgens de opdracht?

Als je als docent of met de klas ook het presenteren op zich wilt beoordelen kun je ook gebruik maken van de rubrics van SLO.

Om peerfeedback te gebruiken kun je speciale groepjes laten letten op verschillende criteria, waar ze elkaar feedback op kunnen laten geven (voor meer informatie over peerfeedback verwijs ik graag naar Rob van Bakel)

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie