JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Telefoongebruik in de klas

Hoe gebruik jij je telefoon in gezelschap?

Telefoongebruik in de klas
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3/4
Benodigdheden:
Tricider
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid / SLB

Competentie

Communicatie:

  • Kan diverse gedrukte, digitale en audiovisuele informatiebronnen benutten om informatie te vinden.
  • Kan bij verschillende informatiebehoeften het juiste medium kiezen.

Thema

Omgaan met (sociale) media

Lesdoelen

  • De student kan discussiëren
  • De student is bewust van eigen mediagebruik

Te leveren producten

Discussie

Beginsituatie

Hoe ga je als docent of als team om met die smartphone in de klas? In deze les kun je de studenten hier zelf over na laten denken.

Streng beleid mobiele telefoons in klas werkt averechts

Professor Kirchner stelt dat een mobiele telefoon niet in de klas hoort. De praktijk wijst uit dat dit streven bijna onhaalbaar is. Wel is het mogelijk om daar als school een protocol over te maken.

Extra informatie

Het Mediacollege Amsterdam heeft bijvoorbeeld in haar protocol staan:

“ Mediacollege Amsterdam ziet het als haar verantwoordelijkheid om jongeren te leren de voordelen van sociale media te benutten alsmede de nadelen bespreekbaar te maken. Bovendien zien wij de kansen die sociale media bieden om de school te profileren in haar markt en om de communicatie met belanghebbenden toegankelijker en interactiever te maken.”

Dit geeft een aanleiding om een discussie te starten met de klas. Om vervolgens samen afspraken te maken over het gebruik van de mobiele telefoon in de klas. En daar regels voor op te stellen (in deze les of bij alle docenten).

Ruimte om twee groepen tegenover elkaar te laten zitten/ staan (start in kring?).

De discussie in de klas kan door Tricider gemakkelijk worden gemaakt voor studenten die het moeilijk vinden om voor de grote groep te spreken. www.tricider.com Uitleg over deze tool is hier te vinden: https://mbomediawijs.nl/tricider/

Een mini-gedeelte van deze video gaat over het gebruik van je telefoon bij vrienden of collega’s en de consequenties daarvan.

Interessante video van Simon Sinek. Geestig, maar confronterend. Millennials zouden verwend zijn, narcistisch, lui. Simon Sinek legt uit waaraan dat ligt. Aan hun ouders.

Vanaf minuut 3.00 gaat het over technologie

Vooruitkijken - 20 min

Start de les met een voorbeeld van The phone stack. Ter oriëntatie: The phone stack of op Wie betaalt de rekening? (korte video)

Hoe reageert de klas? Wie kent het? Wie gebruikt het ook? Hoe gaat iedereen hiermee om Benoem vier studenten die gaan tellen hoe vaak ze een telefoon in een hand zien zitten deze les.

Uitvoering - 30 min

Discussie

Opper de stellingen en maak teams voor en tegen de stelling (eerst naar voorkeur).

  • Wat vind jij van het gebruik van je telefoon in de kroeg?
  • Wat vind jij van het gebruik van je telefoon in de klas?
  • Wat zijn argumenten?

Voor:

  • Direct bereikbaar
  • Multitasken
  • Sociale contacten onderhouden
  • Direct op de hoogte

Tegen:

  • Asociaal
  • Je kunt niet multitasken
  • Verslaafd aan stofje dopamine
  • sneller afgeleid
  • Je komt niet tot goede gesprekken

Terugkijken - 10 min

Voor en tegens tegenover elkaar zetten. Wat is de uitkomst? Is er een regel/ afspraak te maken voor deze les? Of zelfs voor elke les?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie