JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Sluikreclame

Totstandkoming sluikreclame en de invloed van doelgroepkeuze op vorm en inhoud

Sluikreclame
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Beamer en video's uit de lessen
In te zetten bij:
Burgerschap / mediawijsheid

Competentie

Begrip: Student herkent veelgebruikte standaardtechnieken. Student begrijpt hoe mediaproducenten deze technieken inzetten om hun doelstellingen te realiseren. Student gebruikt deze kennis om mediaboodschappen kritisch te evalueren

Thema

Nieuws en informatie verwerken

Lesdoelen

Bewust worden van invloeden om je heen.

Te leveren producten

Eigen video

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 10 min

Bespreek met de studenten:

  • Wie van jullie kijkt er Goede Tijden, Slechte Tijden?
  • Wisten jullie dat de serie wordt betaald door producenten om bepaalde producten in de show de gebruiken. Zo eten de acteurs bijvoorbeeld Lays chips of drinken ze Cola. Wat vinden jullie daarvan?
  • Goede Tijden, Slechte Tijden is een soap, wat betekent soap?

Uitvoering - 40 min

Theorie

Soaps zijn rond 1930 (bijna 80 jaar geleden) in Amerika ontstaan. Er was in die tijd weinig werk en mensen waren arm. Mensen hadden weinig geld om van alles te kopen. Zeepfabrieken hadden dan ook moeite hun zeep(poeder) te verkopen. En omdat veel huisvrouwen de hele dag thuis zaten was het moeilijk om hun product onder de aandacht te brengen. Daarom bedachten enkele zeepfabrikanten een manier om huisvrouwen te bereiken.

Er kwam een serie die elke dag op de radio uitgezonden werd; ‘Ma Perkins’. Een spannend verhaal met tussendoor reclame voor… zeep. De serie was een groot succes. Er luisterde erg veel mensen naar de serie en de verkoop van zeep steeg. Soaps zijn dus ontstaan om producten te verkopen door tussendoor reclame uit te zenden.

 

Opdracht 1

Powerpoint laten zien. Klas krijgt 10 seconden per dia om het product te noemen. Na afloop bespreken hoe snel je dat registreert en wat voor effect het heeft.

 

Opdracht 2

In groepjes van 4 gaan jullie een video maken met sluikreclame.

  • Bedenk eerst waar jullie video over gaat. Dit moet een sterk onderwerp zijn zodat de reclame niet opvalt.
  • Bedenk vervolgens waar je reclame voor wil maken. Hoe ga je dit verwerken?
  • Denk bij de presentatie van het product in je video dat het subtiel moet zijn. Het mag niet teveel opvallen maar ook niet zo weinig dat niemand je product ziet.
  • De video publiceer je op je portfolio en je stuurt een link naar je docent.

Terugkijken - 10 min

Is sluikreclame moeilijk te herkennen? Vonden jullie het moeilijk om te maken?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie