JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Sexting

Wil je aandacht besteden aan sexting? In deze les gaan studenten in gesprek over hun eigen grenzen en wat ze goed aanvaardbaar of niet aanvaardbaar gedrag vinden. Ook gaan ze zich voorbereiden op een gesprek met hun ouders over sexting.

Sexting
Tijdsduur:
120 min.
Mbo-niveau:
1 | 2
Benodigdheden:
Beamer | Laptop
In te zetten bij:
Mediawijsheidwijsheid | Burgerschap

Competentie

De student is zich bewust van het eigen patroon van mediagebruik.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Sexting

Lesdoelen

  • De student kan de term sexting uitleggen.
  • De student kan aangeven wat zijn/haar grens is.
  • De student kan benoemen wat de gevolgen kunnen zijn van sexting.
  • De student kan een gesprek voeren met ouders/verzorgers over sexting.

Te leveren producten

Vragen om hun ouders te interviewen over sexting en een filmpje van het interview met ouders/verzorgers.

Beginsituatie

De student heeft de termen sexting, slutshaming en dick pic, vaker gehoord, maar kent de precieze betekenis nog niet. Ze zijn wellicht in aanraking gekomen met dergelijke thema’s in de omgang met leeftijdsgenoten, maar hebben hier nog geen les over gehad.

Vooruitkijken - 10 min

Voordat je de les opent, laat je de studenten in een kring zitten. Dat zorgt ervoor dat de studenten elkaar kunnen aankijken. Ook helpt deze opstelling ervoor dat je elke student goed kunt betrekken bij de les en dat er gelijkwaardigheid is.

De docent schrijft de onderwerpen uit onderstaande tabel op het bord. Dit kan met het programma whiteboard.fi. Daarna benoemt de docent de beschrijvingen uit de tabel. De studenten moeten de juiste termen bij de juiste beschrijving plaatsen.

Onderwerpen: sexting, slutshaming, dick pic, selfie, exposen, grooming, victim, blaming.

Een gefotografeerd zelfportret. Selfie
Een foto van een mannelijk geslachtsdeel. Dick pic
Het versturen van seksueel getinte berichten, foto’s of video’s. Sexting
Het bestempelen van een meisje of vrouw als slet of hoer omwille van haar seksueel gedrag. Slutshaming
Het slachtoffer de schuld geven. Victim blaming
Digitaal kinderlokken. Grooming
Het in brede kring verspreiden van naaktfoto’s die in goed vertrouwen zijn gedeeld met de betreffende persoon, bijvoorbeeld in relationele sfeer. Exposen

TIP: Om het overzichtelijker te maken voor studenten, kun je ervoor kiezen om de beschrijvingen ook op het bord te schrijven.

Uitvoering - 100 min

Opdracht 1: groepsgesprek (20 min.)

De docent voert een groepsgesprek met de studenten. Naar aanleiding van vier vragen krijgen alle studenten de gelegenheid om hun mening of ervaringen te delen. De docent vraagt door naar aanleiding van de antwoorden van de studenten.

  1. Ontvang je weleens een naaktfoto? Of een vriend, vriendin, neef, nicht, etc.?
  2. Wat doe je als je een naaktfoto ontvangt?
  3. Heb je zelf weleens een naaktfoto doorgestuurd? Waarom wel of niet?
  4. Is de verspreiding van naaktfoto’s strafbaar? Wat vind je daarvan?

Opdracht 2: wat kan wel, wat kan niet? (25 min.)

Leg een aantal casussen voor aan de studenten. Studenten geven aan of zij vinden dat het aanvaardbaar gedrag (groen), grens onaanvaardbaar gedrag (oranje) of onaanvaardbaar gedrag (rood) is. Dit kan door middel van papier omhoog houden, maar ook door in verschillende hoeken van de klas de kleuren te hangen, maar ook door het studenten mondeling te laten zeggen. De student geeft daarna een onderbouwing voor hun keuze.

Casussen:

  • Een docent geeft je een knuffel omdat je verdrietig bent.
  • Er gaat een seksfilmpje van een student rond onder studenten.
  • Je bent gaan uiteten met een groepje vrienden/vriendinnen. Onder de tafel voel je een hand op je knie.
  • Je hebt een eerste afspraakje en gaat wat drinken. Als je samen buiten bent begint je date je te zoenen.
  • Je bent jezelf aan het omkleden en iemand zit te gluren.
  • Een onbekende stuurt je een foto van zijn/haar geslachtsdeel via social media.
  • Tijdens het uitgaan knijpt iemand in je billen.
  • Je stuurt een seksueel getinte foto naar een vriend of vriendin.

Opdracht 3: wat vinden mijn ouders van sexting? (30 min.)

Vertel het verhaal van Desteny. De dertienjarige Desteny maakte op 13 januari 2021 een eind aan haar leven door in Amsterdam Zuidoost van een flat te springen. Aanleiding is een filmpje dat rondgaat op social media met beelden van seksuele handelingen die Desteny doet.

De moeder van Desteny vertelt in een filmpje hoe zij kijkt naar de situatie.

Naar aanleiding van het filmpje waarin de moeder van Desteny aan het woord is maken de studenten deze opdracht. De studenten maken deze opdracht in een word document of een A4-papier. De studenten kunnen antwoorden met wat zij denken dat hun ouders weten of vinden.

  1. Weten je ouders wat sexting is?
  2. Wat denk je dat je ouders van sexting vinden?
  3. Zou jij het jouw ouders vertellen als je met sexting te maken krijgt?
  4. Wat denk je dat je ouders zouden doen als jij met sexting te maken krijgt?
  5. Welke tip zou jij je ouders geven over hoe zij om moeten gaan als jij (broertjes, zusjes) met sexting te maken krijgen?

Bespreek de antwoorden met de studenten.

Opdracht: interviewvragen maken (25 min.)

De studenten gaan hun ouders/verzorgers interviewen over sexting. In dit interview gaan de studenten peilen wat hun ouders weten over sexting, maar ook hoe zij erover denken. De studenten maken interviewvragen in een Word-document.  Dit zijn de vragen die zij aan hun ouders gaan stellen tijdens het interview.

Voorbeeld vragen:

  • Weet u wat sexting betekent?
  • Wat vind u van sexting?
  • Wat zou u doen als je zoon/dochter met sexting te maken krijgt?
  • Wat moet de school tegen sexting doen naar uw mening?
  • Wat doet u om te voorkomen dat uw kinderen met sexting te maken krijgen?

Terugkijken - 10 min

De studenten evalueren de les. Dit kun je doen door Microsoft Forms te gebruiken, maar je kunt het ook mondeling bespreken. Vragen die gesteld kunnen worden zijn:

  1. Wat is je het meest bijgebleven van de les?
  2. Schrijf op wat jouw grens is wat betreft grensoverschrijdend gedrag.
  3. Schrijf op hoe het was om je ouders/verzorgers te interviewen over het thema sexting.
  4. Wat is jouw conclusie na het interview met je ouders/verzorgers?
  5. Wat wil je jongeren meegeven die met sexting te maken krijgen?

 

Huiswerk

De studenten gaan hun ouders interviewen door de vragen die zij hebben gemaakt aan hun ouders te stellen. De studenten proberen tijdens het interview zoveel mogelijk door te vragen. Het interview mag minimaal 2 minuten duren en maximaal 5 minuten.

De studenten filmen het interview en leveren het in bij de docent.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie