JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Samenwerken op afstand

De student leert omgaan met een applicatie die overleg op afstand mogelijk maakt via verschillende devices (met beeld!)

Samenwerken op afstand
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Studenten hebben computer / laptop met microfoon
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid / SLB

Competentie

Begrip: Weet de meer evidente effecten van het toenemend mediagebruik op het menselijk bestaan te benoemen, zoals: het feit dat de media altijd en overal aanwezig zijn, dat we altijd met elkaar in verbinding staan, dat er steeds meer informatie op ons afkomt, etc.

Thema

Online samenwerken

Lesdoelen

  • De student kan samenwerken op afstand met inzet van digitale tools
  • De student begrijpt hoe de tool werkt

Te leveren producten

Een screencast van de huiswerkopdracht. Ingeleverd door één van de teamleden.

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 15 min

Samenwerken met anderen is veranderd door de komst van applicaties die communicatie via verschillende devices met elkaar mogelijk maakt. Je kunt samen tegelijkertijd in hetzelfde document werken. Je kunt direct zaken met elkaar bespreken met de chatfunctie of door met elkaar te praten via een videoverbinding. Samenwerken wordt daarmee ook makkelijker op afstand.

Het werkveld verwacht van studenten dat ze weten hoe ze vanuit verschillende disciplines met elkaar in dit soort applicaties moeten werken.

 

Opdracht 1

Bespreek met studenten welke verschillende applicaties zij kennen om samenwerken op afstand mogelijk te maken? Dit kan eventueel in een wordcloud met Mentimeter of in Answergarden.

Denk bij samenwerking applicaties aan: Skype, Google Drive, Sharepoint, Dropbox, Trello, Slack

Uitvoering - 45 min

Opdracht 2

Maak groepen van 5 studenten. Laat ze per groep een van bovengenoemde applicaties kiezen. Voorwaarde is dat ze contact kunnen leggen met videobeeld. Geef ze de opdracht om een tutorial op te zoeken op YouTube of Lynda.com over deze applicatie en uitzoeken hoe het werkt. Ze mogen het ook elkaar leren als een van de studenten al weet hoe het werkt. Dit hebben ze nodig voor de oefenopdracht.

 

Opdracht 3

Studenten krijgen een huiswerkopdracht. Ze gaan een opdracht uitvoeren via de uitgekozen applicatie waar je met elkaar kan communiceren op afstand via verschillende devices. Let op met beeld!

  • Spreek met jouw groep een tijdstip af waar je na schooltijd afspreekt met je team.
  • Je gaat samen met je team een opdracht uitvoeren via een videoconferencecall die je via screencast-o-matic (zie opdracht iedereen producent) opneemt als bewijs.
  • Overleg welke applicatie je gaat gebruiken voor deze opdracht.
  • De screencast posten ze op YouTube en delen ze in de klassen Facebookgroep of in een apart aangemaakte besloten Linkedingroep

Terugkijken - 0 min

Iedere groep plaatst zijn screencast in de klassen Facebook groep of in een speciaal aangemaakte besloten Linkedingroep. Alle studenten geven elkaar een tip en een top.

De andere optie is dat je ze samen met de studenten kijkt in de volgende les en ze bespreekt met tips en tops.

Beoordeeld wordt op:

  • Screencast van maximaal 3 minuten.
  • Waarin het muziekfragment in te luisteren is.
  • Een korte bespreking over hoe de teamleden het  georganiseerd hebben
  • Een korte bespreking over en hoe het is gegaan/ verlopen.
  • Alle teamleden worden genoemd in de screencast.
  • Verstaanbaar
  • Originaliteit

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie