JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Real time bidding marketing

Hoe werkt marketing door real time bidding?

Real time bidding marketing
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
4
Benodigdheden:
Pc, boek ‘Je hebt wel iets te verbergen’ van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid / Marketing / Commerciële technieken

Competentie

Communicatie: Heeft een bewust vormgegeven profiel op een of meerdere sociale netwerksites. Deelt interessante en vermakelijke content, zowel in persoonlijke als professionele contexten. Reageert alert en constructief op posts van anderen, en houdt zo de community levendig en interessant. Kan nieuwe online relaties aangaan en bestaande relaties koesteren.

Thema

Privacy

Lesdoelen

Studenten kunnen aan het einde van de les uitleggen wat real time bidding is

Te leveren producten

Afhankelijk van de opdracht die je kiest: 

  • Een product om mensen te waarschuwen tegen real time bidding 
  • Een marketingplan

Beginsituatie

 Studenten kent concepten als “cookies” en “trackers”. Bij voorkeur kennen de studenten de advertentiemogelijkheden van bedrijven als Facebook en Google. (De bedrijven maken zeer nauwkeurige profielen van gebruikers om advertenties zo gericht mogelijk aan te kunnen bieden.

Vooruitkijken - 10 min

Lees een stuk uit het boek ‘je hebt wel iets te verbergen’ van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis. Bespreek klassikaal wat real time bidding  (RTB) is. 

Stel vragen aan de klas: 

  • Wie kan uitleggen wat real time bidding is? 
  • Hoe komen de bedrijven aan informatie over de persoon aan wie de advertentie wordt getoond? 
  • Waarom is RTB zo aantrekkelijk voor adverteerders? 
  • Wat is malware 
  • Wat doen criminelen met realtime bidding? 
  • Waarom is het gevaarlijk? 

Uitvoering - 40 min

Basisopdracht 

Laat de studenten kiezen tussen de onderstaande twee opdrachten. Ze gaan hier vervolgens in tweetallen mee aan de slag. 

Opdracht 1 

Het gevaar van crimineel gedrag via internet is dat veel mensen zich niet goed weten te beschermen. Niet elke Nederlander weet wat er allemaal kan op internet en denkt daardoor ook niet na over de bescherming ertegen. Jij gaat ervoor zorgen dat je mensen gaat waarschuwen. Dit waarschuwen doe je doe je als volgt. Kies eerst uit hoe je mensen gaat waarschuwen:  

  • Maak een flyer (let op: dit is geen poster. Op een flyer staat meer tekst)  
  • Maak een strip  
  • Maak een infographic  
  • Maak een video  

Probeer zo simpel mogelijk uit te leggen wat real time bidding is. Zoek vervolgens op internet op hoe je je als gebruiker kan beschermen hiertegen. Laat dit ook zien in je voorlichtingsmateriaal 

Opdracht 2 

Maak een marketingplan waarin je beschrijft hoe je gaat adverteren via RTB. Uitgangspunt is dat je een (vakspecifiek-bijv. meubelmaker-) bedrijf hebt. 

  • Beschrijf wat je wilt verkopen door middel van de advertenties 
  • Beschrijf de doelgroep die je wilt bereiken of juist uitsluiten aan de hand van tien punten info 
  • Beschrijf hoe je cookies en trackers gaat inzetten om je doelgroep te kunnen identificeren. 
  • Vat bovenstaande samen in een marketingplan 

Opdracht vereenvoudigd – Extra uitleg 

  1. Studenten die vastlopen extra info geven bijvoorbeeld:  malware  malvertising   hoe werkt rtb?  wat te doen?   
  2. Studenten die vastlopen extra info geven bijvoorbeeld: Info over kerndoelgroepen: facebook  hoe werkt rtb?   doubleclick

Terugkijken - 10 min

Bespreek na het inleveren de opdrachten klassikaal na. Als daar geen tijd voor is doe dit dan tijdens de introductie van de volgende les. 

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie