JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Real en Fake

De media om ons heen zijn niet meer weg te denken uit de wereld. Wat is er waar en wat is fake.

Real en Fake
Tijdsduur:
0 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Beamer en laptops
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid

Competentie

Begrip: Herkent de primaire doelstellingen van mediaboodschappen: onderscheidt commerciële van informerende boodschappen.

Thema

Nieuws en informatie verwerken

Lesdoelen

De student kan onderscheid maken tussen gemanipuleerde beelden en echte beelden

Te leveren producten

Twee collages

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 0 min

De media om ons heen zijn niet meer weg te denken uit de wereld. De reclamespotjes op tv, de posters langs de kant van de weg, de advertenties op bijna alle algemene websites. Moeten we al deze reclames voor lief aannemen? Geven deze reclames een goed beeld van de werkelijkheid? In deze les willen we studenten leren om onderscheid te kunnen maken tussen wat echt is en wat nep is.

Bekijk met de klas de reclame van ‘Dove Evolution’.

Bespreek met de klas wat ze van deze video vinden. Is het schokkend? Wist je dat dit gebeurde? Heb je voorbeelden van waar dit nog meer gebeurt?

Dove Evolution Commercial

Uitvoering - 0 min

Opdracht 1

Maak groepen van vier. Bekijk het nieuwsbericht over de reclame van McDonalds.

  • Wat vind je ervan dat niet alleen mensen mooier worden gemaakt, maar dat ook voedsel nog mooier wordt gemaakt dan het werkelijk is? Wat betekent dit voor jou?
  • Wat is het verschil met het nieuwsbericht en de behind the scenes video?

Overleg met je groep de volgende stelling: ‘Het merk McDonalds wordt door deze video beschadigd’

Hamburgers anders dan in de reclame

Behind the scenes – McDonalds

 

Opdracht 2

Voor modellen en voedsel maken ze gebruik van bewerkprogramma’s en video manipulatie om maar nog beter producten te kunnen verkopen. Deze truc kun je natuurlijk ook voor je eigen leven gebruiken. Bespreek met elkaar: Wat zouden redenen kunnen zijn om dit voor je eigen leven te doen?

Je gaat twee collages maken. Een maak je over hoe je leven er waarheidsgetrouw uitziet je gaat er een maken van hoe jouw leefwereld eruit zou zien in een reclame.

Terugkijken - 0 min

Bekijk de collages van een andere groep en overleg met elkaar de verschillen. Welke foto’s staan er op Facebook? Welke op LinkedIn? Welke op Instagram? En wat vind je daarvan?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie