JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Real en Fake

Veel mediaboodschappen worden voor publicatie gemanipuleerd. In hoeverre manipuleren studenten hun online identiteit? En hoe denken ze zelf over het aanpassen van de werkelijkheid?

Real en Fake
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Beamer en laptops
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

De student herkent de primaire doelstellingen van mediaboodschappen: onderscheidt commerciële van informerende boodschappen.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Nieuws en informatie verwerken.

Lesdoelen

De student kan verschillen benoemen tussen gemanipuleerde beelden en echte beelden. Daarnaast kan de student uitleggen waar je op moet letten om gemanipuleerde beelden van echte beelden te onderscheiden.

Te leveren producten

Twee collages

Beginsituatie

Studenten nemen dagelijks reclame waar. Onbewust weten de studenten dat er bij reclamebeelden veelal sprake is van manipulatie. Dat kunnen ze echter (nog) niet onder woorden brengen of uitleggen hoe er wordt gemanipuleerd.

Vooruitkijken - 10 min

De media om ons heen zijn niet meer weg te denken uit de wereld. De reclamespotjes op tv, de posters langs de kant van de weg, de advertenties op websites. Moeten we al deze reclames voor lief aannemen? Geven deze reclames een goed beeld van de werkelijkheid? In deze les willen we studenten leren om onderscheid te kunnen maken tussen wat echt is en wat nep is.

Bekijk met de klas de reclame van Dove Evolution. Bespreek met de klas wat ze van deze video vinden. Is het schokkend? Wist je dat dit gebeurde? Heb je voorbeelden van waar dit nog meer gebeurt?

Uitvoering - 40 min

Opdracht 1

Maak groepen van vier studenten. Bekijk het nieuwsbericht over de reclame van McDonalds.

  • Wat vind je ervan dat niet alleen mensen mooier worden gemaakt, maar dat ook voedsel nog mooier wordt gemaakt dan het werkelijk is? Wat betekent dit voor jou?
  • Wat is het verschil met het nieuwsbericht en de behind the scenes video?

Overleg met je groep de volgende stelling: ‘Het merk McDonalds wordt door deze video beschadigd’. Na afloop worden de argumenten van de verschillende groepen klassikaal besproken.

Opdracht 2

Voor reclame wordt er gebruikt gemaakt van programma’s waarmee je beelden kan bewerken. Hiermee hoop de reclamemaker het product er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien en er zo meer van te kunnen verkopen. Deze truc kun je natuurlijk ook voor je eigen leven gebruiken. Bespreek met elkaar: wat zouden redenen kunnen zijn om dit voor je eigen leven te doen? Je gaat twee collages maken. Een maak je over hoe je leven er waarheidsgetrouw uitziet je gaat er een maken van hoe jouw leefwereld eruit zou zien in een reclame.

Tip: laat de studenten de collage opmaken in Canva of via Collage.

Terugkijken - 10 min

Bekijk de collages van een anderen en overleg met elkaar de verschillen. In tweetallen geven de studenten antwoord op de volgende vragen:

  • Welke gebruikte foto’s staan er al op sociale media?
  • Welke collage vinden jullie zelf mooier en waarom?
  • Heb je bewust een onderwerp weggelaten of gemanipuleerd?
  • Zou je ooit een foto posten op sociale media die je nu hebt gebruikt op de waarheidsgetrouwe collage?

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie