JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Privacy instellingen sociale media

Studenten leren elkaars mediagebruik kennen en weten aan het einde van de les hoe ze privacy instellingen kunnen vinden en hoe ze aan te passen.

Privacy instellingen sociale media
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Zorg dat er ruimte in de klas is voor het introductiespel ‘Over de streep’. Zet de klas klaar in debat opstelling, vervolgens in groepjes van vier.
In te zetten bij:
Burgerschap/Mediawijsheid

Competentie

Gebruik:

Is een actief gebruiker van diverse nieuwe media. Speelt diverse games. Communiceert via diverse applicaties met vrienden en collega’s. Uploadt
eigen audiovisueel materiaal. Is actief binnen diverse sociale netwerken. Doet dit alles ook mobiel, via smartphone of tablet. Opereert makkelijk crossmediaal. Heeft een voortrekkersrol binnen de eigen omgeving.

Thema

Privacy

Lesdoelen

  • Studenten weten hoe verschillende privacy instellingen ingesteld kunnen worden.
  • Studenten weten hoe de emailmeldingen van verschillende bedrijven uitgezet kunnen worden.

Te leveren producten

Studenten hebben de privacy-instellingen ingesteld zoals zij dat graag willen.

Beginsituatie

De student gebruikt e-mail, internet, mobiele telefoon en sms frequent. Heeft een profiel op een of meerdere sociale netwerken. Speelt verschillende games. Uploadt af en toe eigen content. Wacht, bij het uitproberen van meer innovatieve mediatechnologieën, af op wat anderen in de eigen omgeving doen.

Vooruitkijken - 15 min

Veel bedrijven sturen allerlei reclame e-mails en nieuwsbrieven nadat je jouw e-mailadres met hen hebt gedeeld. Hoe kun je met soort mail omgaan?

Opdracht 1
Maak ruimte voor een introductiespel: ‘Over de streep’

Stel de klas vragen over hun mediagebruik. Waarbij ze naar de andere kant van de denkbeeldige streep lopen als ze dit hebben of hebben gedaan.

  • Wie heeft er Facebook?
  • Wie heeft er LinkedIn?
  • Wie gebruikt er … Snapchat?
  • Wie gebruikt er … Tumblr
  • Wie gebruikt er …. Pinterest
  • Wie gebruikt er … Instagram
  • Wie krijgt daar –bijna– dagelijks mail van?
  • Wie heeft de voorwaarden gelezen voor of tijdens het gebruik van Facebook?
  • Wie schermt zijn profielen af op sociale netwerksites?
  • Wie heeft de voorwaarden gelezen van LinkedIn?
  • Als je iets online verwijderd, weet je dan zeker dat het van het internet verwijderd is?

Wanneer de vragen zijn beantwoord, weten studenten van elkaar waar ze staan in het medialandschap.

Uitvoering - 30 min

Opdracht 2: Denken- Delen –Uitwisselen
Verdeel de klas in groepen van 2 tot 4 studenten en zet de klas in de debat opstelling. De groepen bespreken met elkaar hoe zij hun privacy settings hebben ingesteld. Ze overleggen of ze dit zouden willen veranderen en hoe ze dit moeten doen. Als er studenten zijn die alles zorgvuldig uitzoeken bij het maken van een profiel kunnen zij als ‘experts’ rondlopen in de klas.

Informatie
Als je teveel e-mails krijgt van bedrijven/ organisatie/ noem het maar op, wat kan je dan doen? Veel nieuwsbrieven hebben onderaan de mail het volgende staan:

Te veel nieuwsbrieven? Je kunt je afmeldenof, nog beter, automatische opruiming plannen.

Door op afmelden te klikken kom je in een afmeldmenu. Belangrijk is natuurlijk dat je goed bedenkt of je echt helemaal geen e-mail wil ontvangen van dat ene bedrijf.

Facebook:

Terugkijken - 15 min

Hoeveel van de studenten gaan of willen hun instellingen veranderen? Wat heb je vandaag geleerd?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie