JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Persoonlijk vs. professioneel mailen

Student leert over verschillende manieren van communiceren.

Persoonlijk vs. professioneel mailen
Tijdsduur:
0 min.
Mbo niveau:
2/3/4
Benodigdheden:
Beamer en video's uit de les
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid / SLB / Nederlands

Competentie

Communicatie:

  • Verstuurt tweets.
  • Plaatst eigen content op een of meerdere sociale netwerksites.
  • Uploadt foto’s en video’s.
  • Kan content delen via e-mail en sms.

Thema

Jezelf online profileren

Lesdoelen

  • De student weet wanneer je welke vorm van communicatie gebruikt
  • De student kent het verschil tussen sociaal en professioneel communiceren.

Te leveren producten

Geschreven brief

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 0 min

Opdracht 1

Laat de studenten in duo’s de volgende vragen bespreken:

Hoe schrijf je een bericht als je…

  • … te laat thuiskomt?
  • … te laat op je werk komt?
  • … te laat op een date komt?
  • …  te laat komt bij een vriend of vriendin?

Waar start je een brief mee als je:

  • … een berichtje stuurt op Facebook?
  • … een sollicitatiebrief moet schrijven?
  • … een mail schrijft naar een docent?
  • … een blog bijhoudt?

 

Informatie over professioneel communiceren

Tegenwoordig gaat heel veel communicatie via de mail of Whatsapp. Iedereen communiceert anders. Miscommunicatie is snel gebeurd. Dit kan op basis van woorden of zinnen die niet worden begrepen, maar kan ook zijn omdat de non-verbale communicatie mist. Nu gebruik je in Whatsapp en Facebook berichten snel even een emoticon, maar begrijpt iedereen wat je bedoelt met het plaatje?

 

Opdracht 2

Bespreek de volgende emoticons in tweetallen. Wat vind jij dat deze plaatjes betekenen En wat zou je tante zeggen?

Uitleg

Een brief/ mail / whatsapp schrijf je voor iemand anders. Om te kijken of de ander je kan begrijpen is het goed om heel duidelijk te verwoorden wat je wil/ vraagt / kunt/ moet. Om dit te controleren kun je je eigen woorden nog eens lezen en je in te leven in de ander. Begrijpt een ander dit?

Leg uit wat het verschil is tussen sociaal en professionele  communicatie (sociaal met vrienden, professioneel met collega’s, opdrachtgevers).

Geef een voorbeeld van klantenservices die nu ook via Whatsapp vragen wil beantwoorden.

Uitvoering - 0 min

Kijk deze video van Draadstaal klassikaal

Bespreek (misschien) met de klas wat MSN was. Iedereen kent dat gevoel. Hoe kun je dat voorkomen?

 

Opdracht 3 – Absurde omkeringen

Schrijf een formele mail aan je beste vriend of vriendin waarin je een afspraak die je binnenkort hebt bevestigd en terugkijkt op jullie vorige afspraak.

Of

Schrijf een informele mail aan je werkgever of de directeur van je opleiding waarin je diegene meldt dat je over drie weken een dag vrij moet nemen omdat je een trouwerij hebt.

Terugkijken - 0 min

Koppel terug met de klas wat de verschillen tussen de mailtjes waren. Hoe kun je een formele mail het beste beginnen? En afsluiten?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie