JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Persoonlijk versus professioneel mailen

De student leert over informele en formele manieren van communiceren.

Persoonlijk versus professioneel mailen
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Beamer en video's uit de les
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | SLB | Nederlands

Competentie

Thema

Jezelf online profileren.

Lesdoelen

  • De student kan voorbeelden geven van situaties waarbij je of sociaal of professioneel communiceert;
  • De student kan het verschil uitleggen tussen sociaal en professioneel communiceren.

Te leveren producten

Geschreven brief.

Beginsituatie

Studenten gebruiken formele en informele communicatie door elkaar en zijn zich niet bewust van het effect daarvan.

Vooruitkijken - 25 min

Opdracht 1

Laat de studenten in duo’s de volgende vragen bespreken:

Hoe schrijf je een bericht als je…

  • … te laat thuiskomt?
  • … te laat op je werk komt?
  • … te laat op een date komt?
  • …  te laat komt bij een vriend of vriendin?

Waar start je een brief mee als je:

  • … een berichtje stuurt op Facebook?
  • … een sollicitatiebrief moet schrijven?
  • … een mail schrijft naar een docent?
  • … een blog bijhoudt?

Informatie over professioneel communiceren

Tegenwoordig gaat heel veel communicatie via de mail of Whatsapp. Iedereen communiceert anders. Miscommunicatie is snel gebeurd. Dit kan op basis van woorden of zinnen die niet worden begrepen, maar kan ook zijn omdat de non-verbale communicatie mist. Nu gebruik je in WhatsApp en Facebook berichten snel even een emoticon, maar begrijpt iedereen wat je bedoelt met het plaatje?

Opdracht 2

Bespreek de volgende emoticons in tweetallen. Wat vind jij dat deze plaatjes betekenen? En wat zou een oudere tante van je zeggen dat ze betekenen?

Uitleg

Een brief/mail/WhatsApp schrijf je voor iemand anders. Om te kijken of de ander je kan begrijpen is het goed om heel duidelijk te verwoorden wat je wil/vraagt/kunt/moet. Om dit te controleren kun je je eigen woorden nog eens lezen en je in te leven in de ander. Begrijpt een ander dit?

Leg uit wat het verschil is tussen sociaal en professionele communicatie (sociaal met vrienden, professioneel met collega’s, opdrachtgevers).

Geef een voorbeeld van klantenservices die nu ook via WhatsApp vragen wil beantwoorden.

Uitvoering - 30 min

Kijk deze video van Draadstaal klassikaal. Leg uit aan de klas wat MSN was. Iedereen kent dat gevoel. Hoe kun je dat voorkomen?

Opdracht 3 – Absurde omkeringen

Schrijf een formele mail aan je beste vriend of vriendin waarin je een afspraak die je binnenkort hebt, bevestigt en terugkijkt op jullie vorige afspraak.

Of

Schrijf een informele mail aan je werkgever of de directeur van je opleiding waarin je diegene meldt dat je over drie weken een dag vrij moet nemen omdat je een trouwerij hebt.

Terugkijken - 5 min

Koppel terug met de klas wat de verschillen tussen de mailtjes waren. Hoe kun je een formele mail het beste beginnen? En afsluiten?

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie