JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Stageles | Online profileren 5 | Wat je online plaatst blijft bestaan

Verschillende oefeningen om erachter te komen dat alles online blijft bestaan.

Stageles | Online profileren 5 | Wat je online plaatst blijft bestaan
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Internet
In te zetten bij:
SLB

Competentie

Strategie: Weet wanneer welke toepassingen meerwaarde hebben bij het realiseren van professionele en sociale doelstellingen en kan deze effectief inzetten (zoals bij het vinden van een nieuwe baan of het geld inzamelen voor een goed doel).

Thema

Online profileren

Lesdoelen

De student beseft dat wat hij plaatst op internet, altijd zal blijven bestaan.

Te leveren producten

Verschillende oefeningen om erachter te komen dat alles online blijft bestaan.

Beginsituatie

Bekijk de site: http://www.onehourpersecond.com

Had de klas dit verwacht? Wat betekent dit voor het internet?

Vooruitkijken - 20 min

Lees de volgende tekst: http://blog.iusmentis.com/2013/07/02/ omgaan-met-online-reputatieschade/

Binnen een halve dag 12000 verzoeken om verwijderd te worden door google door het Vergeet mij formulier:

http://www.nrc.nl/tech/2014/05/30/dit-is-wat-je-moet-weten-over-het-vergeet-mij-formulier-van-google/

Uitvoering - 30 min

Beantwoord de volgende vragen in tweetallen:

  • Wat vind jij er van dat deze mensen hun naam/ recensie van het internet willen?
  • Hoe vind je dat dit wordt opgelost?
  • Hoe zou jij het aanpakken?
  • Denk je hier wel eens aan als je iets op internet plaatst?

Er bestaan verschillende initiatieven waar mensen het internet willen uitprinten: http://www.apparata.nl/nieuws/laten-we-het-internet-gaan-uitprinten-waarom-niet-1554

http://www.diskidee.nl/2013/05/29/crowdsourced-project-wil-het-hele-internet-uitprinten/31673/

Terugkijken - 10 min

Hoe zou dat werken? Is het mogelijk? Als er al zoveel YouTubefilmpjes per seconde online komen, hoe zou het dan gaan met de Facebook pagina’s? En online fora?

Overleg er samen over. En bedenk of jij in de vorige lessen ook iets bent tegengekomen dat je verwijderd zou willen hebben van het interent? Wat kun je hieraan doen?

Leeropbrengst: Studenten beseffen dat alles online blijft bestaan.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie