Stageles | Online profileren 5 | Wat je online plaatst blijft bestaan
Benodigdheden:
Device per student
Competentie
Thema
Lesdoelen
- De student kan benoemen dat wat je op het internet plaatst, altijd zal blijven bestaan.
Te leveren producten
Beginsituatie
De studenten zijn dagelijks actief op internet, maar denken niet na over de hoeveelheid data die te vinden is en wordt opgeslagen op servers.
Vooruitkijken - 20 min
Open de les met de video one hour per second. Hadden de studenten dit verwacht? Wat betekent dit voor het internet?
Laat de studenten vervolgens dit artikel lezen over online reputatieschade. Het kan ook een optie zijn om de studenten het artikel van NOS te laten lezen over het vergeet-mij-formulier van Google.
Uitvoering - 30 min
De studenten beantwoorden de volgende vragen in tweetallen:
- Wat vind jij er van dat sommige mensen hun naam/recensie van het internet willen?
- Hoe vind je dat dit moet worden opgelost?
- Hoe zou jij het aanpakken?
- Denk je hier wel eens aan als je iets op internet plaatst?
Er bestaan verschillende initiatieven waar mensen het internet willen printen, bekijk de website Apparata of Diskidee. Hoe zou dat werken? Is dat mogelijk? Als er al zoveel video’s op YouTube per seconde online komen, hoe zou het dan gaan met Instagram feeds of TikToks?
De tweetallen overleggen dit. Laat ze daarna bedenken of ze in de vorige lessen ook iets zijn tegengekomen dat ze verwijderd willen hebben van het internet. Wat kunnen ze daaraan doen?
Terugkijken - 10 min
Vraag aan de klas: wat heb je geleerd deze les? Waarom is het belangrijk om hier over na te denken?
Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie