JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Stageles | Online profileren 5 | Wat je online plaatst blijft bestaan

De studenten worden geconfronteerd met de hoeveelheid data die online staat en met de notie dat alles online blijft bestaan.

Stageles | Online profileren 5 | Wat je online plaatst blijft bestaan
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
SLB

Competentie

Verbinden via media.

Discussiëren over media.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Online profileren.

Lesdoelen

  • De student kan benoemen dat wat je op het internet plaatst, altijd zal blijven bestaan.

Te leveren producten

Niet van toepassing.

Beginsituatie

De studenten zijn dagelijks actief op internet, maar denken niet na over de hoeveelheid data die te vinden is en wordt opgeslagen op servers.

Vooruitkijken - 20 min

Open de les met de video one hour per second. Hadden de studenten dit verwacht? Wat betekent dit voor het internet?

Laat de studenten vervolgens dit artikel lezen over online reputatieschade. Het kan ook een optie zijn om de studenten het artikel van NOS te laten lezen over het vergeet-mij-formulier van Google.

Uitvoering - 30 min

De studenten beantwoorden de volgende vragen in tweetallen:

  • Wat vind jij er van dat sommige mensen hun naam/recensie van het internet willen?
  • Hoe vind je dat dit moet worden opgelost?
  • Hoe zou jij het aanpakken?
  • Denk je hier wel eens aan als je iets op internet plaatst?

Er bestaan verschillende initiatieven waar mensen het internet willen printen, bekijk de website Apparata of Diskidee. Hoe zou dat werken? Is dat mogelijk? Als er al zoveel video’s op YouTube per seconde online komen, hoe zou het dan gaan met Instagram feeds of TikToks?

De tweetallen overleggen dit. Laat ze daarna bedenken of ze in de vorige lessen ook iets zijn tegengekomen dat ze verwijderd willen hebben van het internet. Wat kunnen ze daaraan doen?

Terugkijken - 10 min

Vraag aan de klas: wat heb je geleerd deze les? Waarom is het belangrijk om hier over na te denken?

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie