JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Stageles | Online profileren 5 | Wat je online plaatst blijft bestaan

Studenten worden geconfronteerd met de hoeveelheid data dat online staat en met de notie dat alles online blijft bestaan.

Stageles | Online profileren 5 | Wat je online plaatst blijft bestaan
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Internet
In te zetten bij:
SLB

Competentie

De student weet wanneer welke toepassingen meerwaarde hebben bij het realiseren van professionele en sociale doelstellingen en kan deze effectief inzetten (zoals bij het vinden van een nieuwe baan of het geld inzamelen voor een goed doel).

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Online profileren

Lesdoelen

De student beseft dat wat hij plaatst op internet, altijd zal blijven bestaan.

Te leveren producten

Verschillende oefeningen om erachter te komen dat alles online blijft bestaan.

Beginsituatie

De studenten is dagelijks actief op internet, maar denkt niet na over de hoeveelheid data dat te vinden is en op servers wordt opgeslagen.

Vooruitkijken - 20 min

Open de les met de interactieve website one hour per second.  Had de klas dit verwacht? Wat betekent dit voor het internet?

Laat de studenten vervolgens dit artikel leven over online reputatieschade. Het kan ook een optie zijn om de studenten het artikel van NRC te laten lezen over het vergeet-mij-formulier van Google.

Uitvoering - 30 min

Beantwoord de volgende vragen in tweetallen:

  • Wat vind jij er van dat deze mensen hun naam/ recensie van het internet willen?
  • Hoe vind je dat dit wordt opgelost?
  • Hoe zou jij het aanpakken?
  • Denk je hier wel eens aan als je iets op internet plaatst?

Er bestaan verschillende initiatieven waar mensen het internet willen uitprinten, bekijk de website Apparata of Diskidee. Hoe zou dat werken? Is het mogelijk? Als er al zoveel YouTubefilmpjes per seconde online komen, hoe zou het dan gaan met de Facebook pagina’s? En online fora?

Overleg er samen over. En bedenk of jij in de vorige lessen ook iets bent tegengekomen dat je verwijderd zou willen hebben van het interent? Wat kun je hieraan doen?

Terugkijken - 10 min

Vraag aan de klas: wat heb je geleerd deze les? Waarom is het belangrijk om hier over na te denken?

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie