JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Stageles | Online profileren 3 | Hoe laat ik de wereld zien wie ik ben?

Eigen profielen doorlopen. De student weet hoe hij sociale media op een positieve manier kan inzetten en hoe hij zichzelf presenteert op het internet.

Stageles | Online profileren 3 | Hoe laat ik de wereld zien wie ik ben?
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Internet
In te zetten bij:
SLB

Competentie

Strategie: Weet wanneer welke toepassingen meerwaarde hebben bij het realiseren van professionele en sociale doelstellingen en kan deze effectief inzetten (zoals bij het vinden van een nieuwe baan of het geld inzamelen voor een goed doel).

Thema

Online profileren

Lesdoelen

De student weet hoe hij sociale media op een positieve manier kan inzetten. De student weet hoe hij zichzelf presenteert op het internet.

Te leveren producten

Opstellen van een goed profiel voor LinkedIn en Facebook

Beginsituatie

In de vorige les heb je je POP gevuld met opdrachten die over jezelf gaan. Nu zit het in je POP, de bedoeling is dat mensen om je heen of zelfs stagebedrijven jou kunnen vinden! Hoe kan je dat het beste doen?

Vooruitkijken - 20 min

In deze les:

Opstellen van een goed profiel voor LinkedIn en Facebook

  • Een profiel met focus
  • Hoe wil je overkomen? Wat wil je uitstralen?
  • Hoe verwerk je dat in je profiel
  • Omgaan moet zwakke plekken / hiaten in het profiel
  • Accenten leggen in je profiel

Uitvoering - 30 min

Opdracht 1: Verschillen Facebook en LinkedIn

Wie hebben er Facebook? Wie hebben er LinkedIn?

Waarvoor gebruik je LinkedIn?

Overleg in groepen van vier over de verschillen tussen Facebook en LinkedIn. Hoe maak je een goed profiel op LinkedIn; Petra ter Doest geeft tips: http://www.petraterdoest.nl/index.php/website/een-goed-profiel-op-linkedin/

a. Check je sociale media

Als een werkgever geïnteresseerd is, zal hij/zij direct je naam googlen. Wat treft de -misschien- toekomstige werkgever aan? Check je digital footprint bij een klasgenoot. Hoe zal de werkgever naar de foto’s kijken? Of naar je geschreven teksten op Facebook of fora? Bedenk wat de werkgever zal denken…

Kijk kritisch wat je op je openbare sociale media zet. En zoek jezelf eens in de zoveel tijd eens op op het internet. Bekijk wat je tegenkomt. Bij een mail naar de toekomstige werkgever moet je jezelf ook op scherp zetten; is je mailadres zakelijk genoeg? Hoe zou jij reageren als je een mail zou krijgen van hotshot93@hotmail.com?

  • Vraag een medestudent om jou te zoeken via de sociale
  • media en vraag welke indruk je maakt. Pas je openbare pagina’s indien nodig aan.
  • Hoe zou jij je pagina kunnen aanpassen?
  • Hoe kan jij jezelf profileren op LinkedIn?

Denk na over de volgende vragen:

  • Een profiel met focus
  • Hoe wil je overkomen? Wat wil je uitstralen?
  • Hoe verwerk je dat in je profiel?
  • Omgaan moet zwakke plekken/ hiaten in het profiel
  • Accenten leggen in je profiel

Overleg met elkaar over hoe je dit zou kunnen toepassen in je LinkedIn profiel. In de volgende les leer je over privacy-instellingen en wat een profielfoto voor invloed heeft.

b. Google jezelf

  • Ga naar Google en typ je naam in. Bekijk de eerste pagina. Ben je tevreden met de resultaten?
  • Welke gegevens heb je er zelf opgezet en welke komen door een activiteit waar je aan hebt deelgenomen?
  • Maak een printscreen van je eerste Google-pagina. Op deze manier kan je kijken of het over een maand of over een half jaar is veranderd.
  • Probeer het ook eens met een andere zoekmachine, bijvoorbeeld DuckDuckGo

Bron: https://ennuonline.com/2013/11/werken-aan-je-online-reputatie-dag-2/

Terugkijken - 10 min

Kloppen de gegevens? Ben je tevreden met hoe Google – en dus iedereen- jou kan vinden?

Wat is het resultaat van de checklists? Hebben de studenten bijzondere zaken geleerd tijdens deze les?

Leeropbrengst: Studenten weten hoe ze zichzelf kunnen profileren.

Product(en): Een werkgeverproof Facebook- en LinkedIn- pagina.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie