JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Stageles | Online profileren 3 | Hoe laat ik de wereld zien wie ik ben?

De studenten leren hoe zij sociale media op een positieve manier kunnen inzetten en hoe zij zichzelf kunnen presenteren op het internet.

Stageles | Online profileren 3 | Hoe laat ik de wereld zien wie ik ben?
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
SLB

Competentie

Thema

Online profileren.

Lesdoelen

  • De student kan een positieve manier van sociale media inzetten beschrijven;
  • De student kan eigen presentatie op het internet benoemen.

Te leveren producten

Een goed profiel voor LinkedIn en Facebook.

Beginsituatie

In de vorige les heeft de student nagedacht over zichzelf en dit in een persoonlijk ontwikkel plan (POP) beschreven. De student heeft deze informatie echter nog niet vormgegeven op een online profiel, zodat (stage)bedrijven deze informatie ook kunnen vinden.

Vooruitkijken - 20 min

In deze les gaan de studenten aan de slag met een goed profiel voor LinkedIn en Facebook. Bespreek de volgende punten met de studenten:

  • Wat kies je als focus voor je profiel?
  • Hoe wil je overkomen? Wat wil je uitstralen?
  • Hoe verwerk je dat in je profiel?
  • Hoe ga je om met zwakke plekken / hiaten in je profiel?
  • Hoe leg je accenten in je profiel op belangrijke zaken?

Overleg met elkaar hoe je dit zou kunnen toepassen.

Uitvoering - 30 min

Opdracht: Verschillen Facebook en LinkedIn

Bespreek de volgende vragen met de studenten:

  • Wie hebben er Facebook?
  • Wie hebben er LinkedIn?
  • Waarvoor gebruik je LinkedIn?
  • En waarvoor Facebook?

De studenten overleggen in groepen van vier over de verschillen tussen Facebook en LinkedIn. Hoe maak je een goed profiel op LinkedIn? In deze video worden tips gegeven.

Als een werkgever geïnteresseerd is, zal die direct je naam Googlen. Wat treft de -misschien- toekomstige werkgever aan? Check je digital footprint bij een klasgenoot. Hoe zal de werkgever naar de foto’s kijken? Of naar je geschreven teksten op Facebook of fora? Bedenk wat de werkgever zal denken…

Kijk kritisch naar wat je op je openbare sociale media zet. En zoek jezelf eens in de zoveel tijd eens op op het internet. Bekijk wat je tegenkomt. Bij een mail naar de toekomstige werkgever moet je jezelf ook op scherp zetten; is je mailadres zakelijk genoeg? Hoe zou jij reageren als je een mail zou krijgen van hotshot93@hotmail.com?

  • Vraag een medestudent om jou te zoeken via de sociale media en vraag welke indruk je maakt. Pas je openbare pagina’s indien nodig aan.
  • Hoe zou jij je pagina kunnen aanpassen?
  • Hoe kan jij jezelf profileren op LinkedIn?

Verdiepingsopdracht

Geef studenten de volgende opdracht:

Duik nog dieper in je eigen online voetafdruk. Wat is er over jou te vinden online? Bedenk je steeds wat je ervan vindt als je informatie over jezelf tegenkomt.

  • Ga naar Google en typ je naam in. Bekijk de eerste pagina. Ben je tevreden met de resultaten?
  • Welke gegevens heb je er zelf opgezet en welke komen door een activiteit waar je aan hebt deelgenomen?
  • Maak een printscreen van je eerste Google-pagina. Op deze manier kan je kijken of het over een maand of over een half jaar is veranderd.
  • Probeer het ook eens met een andere zoekmachine, bijvoorbeeld DuckDuckGo.

Terugkijken - 10 min

Kloppen de gegevens? Ben je tevreden met hoe Google – en dus iedereen – jou kan vinden? Wat is het resultaat van de checklists? Hebben de studenten bijzondere zaken geleerd tijdens deze les?

In de volgende les leer je over privacy-instellingen en wat een profielfoto voor invloed heeft.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie