JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Nepnieuws

Studenten leren factchecken: hoe weet je zeker dat een medium echt nieuws brengt? Waar moet je allemaal op letten?

Nepnieuws
Tijdsduur:
120 min.
Mbo niveau:
4
Benodigdheden:
Keynote of Powerpoint presentatie voorbereiden
In te zetten bij:
Burgerschap/Mediawijsheid/Nederlands

Competentie

Strategie: Doseert de duur en frequentie van het eigen mediagebruik. Doorgrondt mediamechanismen die verleiden om steeds verder te lezen, kijken, klikken of spelen.

Thema

Nepnieuws

Lesdoelen

  • Student kan nepnieuws van echt nieuws onderscheiden.
  • Studenten weten hoe ze informatie moeten controleren.

 

 

Te leveren producten

Artikel

Beginsituatie

Studenten kunnen echt nieuws niet van nepnieuws onderscheiden. Ze weten de mediamechanismen achter nepnieuws niet te doorgronden.

Doseert de duur en frequentie van het eigen mediagebruik. Doorgrondt mediamechanismen die verleiden om steeds verder te lezen, kijken, klikken of spelen.

Vooruitkijken - 30 min

Vragen aan de klas:
Wanneer is iets nieuws?
Wat zegt de bron over de inhoud?

We lezen het onderzoek van SCP.

  • Welke conclusie kan je daaruit trekken?
  • Is het erg dat jongeren vooral nieuwe media gebruiken?

Hoe kan je factchecken?

  • Nepnieuwsberichten bevatten vaak misleidende of oude foto’s
  • Stellingchecker wordt gebruikt door NRC en de Volkskrant
  • Gebruik Google Image Search
  • Waar is de uitspraak gedaan en welk doel had de uitspraak. Wordt het nieuws in de juiste context geplaatst?
  • Worden de originele bronnen aangehaald in het stuk?
  • Is de bron betrouwbaar en onafhankelijk?
  • Is het onderwerp meetbaar?

In de volgende artikelen aanwijzen wat je zou kunnen onderzoeken:

  • Aantal doden door aanhoudende protesten loopt op Nu.nl
  • De collega kan barsten op de werkvloer Telegraaf.nl

Uitvoering - 60 min

Opdracht
Jullie gaan zelf factchecken:

  • Zoek eerst een bericht op; zorg ervoor dat je genoeg informatie hebt om op onderzoek uit te gaan;
  • Loop de regels van factchecken na en controleer elk punt:
    • Is je bron betrouwbaar? Waarom wel/niet?
    • Wat is het doel van het artikel?
    • Aan welke informatie twijfel je?
    • Hoe kan je meer informatie achterhalen?
    • Is bepaalde informatie zo opgeschreven dat je het ook anders kan opvatten?
    • Zou jij bepaalde informatie anders brengen? Hoe dan?

Publiceer het artikel + de antwoorden op de vragen op je eigen website. Zorg ervoor dat je het netjes opmaakt.

Terugkijken - 30 min

Studenten krijgen individuele terugkoppeling op het artikel van de docent.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie