Lesvoorbeelden voor online lessen.
De studenten gaan in duo’s aan de opdracht werken.
Alle groepjes individueel benaderen om te kijken hoe het gaat met de taakverdeling en de afspraken die zij maken. Dit kun je het beste doen in break-out rooms. Laat studenten elke les weer zelfstandig samenwerken in deze break-out room en ga er regelmatig “op bezoek”.
Tussentijdse klassikale terugkoppeling
Kom minstens 1 keer klassikaal samen, ongeveer op de helft. Studenten kunnen over hun stand van zaken berichten, ideeën en onderzoeksaanpak eventueel op een Padlet delen of zelfs een mini-vlog bijhouden over de stappen die zij ondernemen. Wanneer je nog meer samenwerking wilt kun je studenten op elkaars vlogs laten reageren (duo 1 reageert op duo 2 en 3, etc.). Zo bevorder je onderlinge inspiratie en zorg je ervoor dat studenten niet tot het laatste moment wachten met de uitvoering.
Opdracht vereenvoudigd – Extra uitleg
De studenten gaan een probleem oplossen dat zich in Amsterdam afspeelt. Zij werken het probleem uit en komen met een oplossing. De studenten werken in duo’s en bespreken de bevindingen met elkaar. De oplossing die zij hebben gevonden voor het probleem werken zij uit in een verslag.
Verdiepingsopdracht
Studenten kunnen contact opnemen met een externe die betrokken is bij de eventuele oplossing van het probleem. Laat studenten hun oplossing daar voordragen en spoor hen aan om een reactie uit te lokken bij degene. Dit kan via mail of zelfs aan de telefoon of online videobellen. Deze interactie maakt de opdracht extra betekenisvol.