JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Medialisering

Tijdens deze les zien studenten dat je een boodschap op verschillende manieren kunt overbrengen en gaan ze zelf zoeken naar sturende boodschappen.

Medialisering
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
beamer, bord, stiften
In te zetten bij:
Burgerschap / mediawijsheid

Competentie

Begrip: de student beseft dat gemedialiseerde samenleving vraagt om nieuwe mediavaardigheden.

Thema

Omgaan met (sociale) media

Lesdoelen

Bewustwording eigen mediagebruik en inzicht in medialisering

Te leveren producten

Korte pitch

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 20 min

Theorie

Medialisering: de media nemen een steeds centrale rol in de samenleving. De media is de toegangspoort tot een locatie van kennis, begrip, emotie, ontwikkeling en ervaring, en op die wijze zowel subject als object van een epistemologisch proces van beïnvloeden. Onze manier van denken vindt in toenemende mate zijn uitdrukking in de massamedia. Dat we nu met onze eigen persoonlijke pagina’s op de verschillende platformen nieuws kunnen creëren is zeer van deze tijd. Actie-reactie: en hoe gaan we daar met z’n allen mee om?

Dat eenieder zijn eigen nieuws kan creëren wil ook zeggen dat je goed moet nadenken over de bron. Waar lees je het? Hoe brengt de maker het nieuws? Bij het maken van nieuws komt selectie kijken. De maker bepaalt wat hij de wereld instuurt. Laat deze video zien. Er zijn verschillende manieren hoe je naar een situatie kan kijken. In deze video kan je de hoofdpersoon zien als een crimineel maar ook als een held. Beeld bepaald hoe we ergens naar kijken. Als je zelf op straat loopt bepaal je dit zelf maar beelden die je ziet op tv of op internet zijn van tevoren gemonteerd. Dit wil zeggen dat iemand anders bepaalt wat jij te zien krijgt.

De sturing van een boodschap gebeurd niet alleen bij nieuws maar bij allerlei vormen van communicatie. Vooral bij reclame want de maker van een reclameboodschap wil graag dat jij uiteindelijk het product koopt.

Wat is goede reclame?  Geef uitleg over gepersonaliseerde adds op facebook / verschillende doelgroepen bij verschillende vormen van media. Wat moet goede reclame bevatten?

  1. Originaliteit
  2. Duidelijkheid
  3. Overtuigingskracht
  4. Ambachtelijke kwaliteit
  5. De want-to-see-again-factor
  6. Relevantie
  7. Verschil met de concurrentie
  8. Consistentie met eerdere campagnes
  9. Geloofwaardigheid
  10. Activerende werking

Voorbeelden geven van bekende slogans (op bord schrijven) en studenten in laten zien wat voor invloed bedrijven hebben (I’m loving it, steeds verrassend altijd voordelig, vier uur Cup-a-soup, Have it your way, Just do it)

Uitvoering - 30 min

Laat de studenten in groepen zoeken naar een reclame waarvan zij vinden dat die de boodschap het beste overbrengt. Na het zoeken moeten de groepen hun bevindingen presenteren aan de klas.

Terugkijken - 10 min

Was het moeilijk om een goede boodschap te vinden? Waren er meningsverschillen binnen de groep?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie