JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Kritisch kijken naar nieuws II

Er wordt veel gedeeld via internet. We moeten beter opletten dat niet alles wat op internet rond gaat echt gebeurd is. Kritisch moet zijn op wat je leest en ziet.

Kritisch kijken naar nieuws II
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Beamer, laptop
In te zetten bij:
Burgerschap / mediawijsheid

Competentie

B 1.3 + C1.2 Student weet wat de effecten zijn van het toenemende media-gebruik. Ziet in dat media altijd en overal aanwezig zijn, dat we altijd in verbinding staan met elkaar en dat er steeds nieuwe informatie op ons af komt.

Thema

Nieuws en informatie verwerken

Lesdoelen

Student kritisch laten kijken naar nieuws en bronnen

Te leveren producten

Verslag

Beginsituatie

Vooruitkijken - 20 min

We hebben het de vorige keer gehad over kritisch kijken naar video’s en naar de media. Jullie hebben toen ook zelf een hoax gemaakt. Waarschijnlijk kan je je nog herinneren dat een broodjeaapverhaal nooit een volledige leugen is. Het is wel gebaseerd op de waarheid maar je laat een paar dingen weg of je voegt juist onwaarheden toe. Zo moet je eigenlijk naar al het nieuws om je heen kijken. Altijd kritisch zijn op wat jou wordt verteld. Heeft de journalist iets weggelaten wat belangrijk is? Of misschien iets toegevoegd?

 

Video laten zien van BNN-programma #boos. Na de video bespreken met de klas wat ze vonden van het verhaal? Goed gebracht? Ergens twijfels bij? Dan het echte verhaal vertellen.

Uitvoering - 30 min

Als je werkt in de media kan je nieuws selecteren. Ook wel nieuwsselectie genoemd. Je kan ook zelf op zoek gaan naar nieuws, ofwel nieuwsgaring. Hoe dit gebeurd en of dit altijd op een juiste manier gebeurd is voor de meeste lezers of kijkers niet goed te zien. Start met video over NOS backstage.

Nu hebben jullie gezien hoe de redactie van het NOS journaal eruit ziet. Hierdoor krijg je al een beter beeld. Jullie gaan ook een uitzending bijwonen. Dit doe je in tweetallen en daar schrijf je een verslag over.

Terugkijken - 10 min

Hoe kan je als kijker kritisch zijn? Is kritisch zijn richting een tv-programma moeilijker dan kritisch de krant lezen?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie