JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Kijken naar beeld

Wat vertelt een foto allemaal? En wat vertelt een foto niet?

Kijken naar beeld
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Blendspace
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

De student beseft dat de gemedialiseerde samenleving vraagt om nieuwe mediavaardigheden.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Nieuws en informatie verwerken.

Lesdoelen

Student leert te kijken door de ogen van de fotograaf en zoekt naar het verhaal achter de foto. Wat vertelt een foto nog meer wat je in eerste instantie niet had gezien?

  • De student kan aan het einde van de les benoemen hoe je online kan zoeken naar informatie over beeld
  • De student kan aan het einde van de les uitleggen wat manipulatie betekent

Te leveren producten

Analyse van een nieuwsfoto.

Beginsituatie

Studenten zien dagelijks beeld, maar letten niet op het verhaal achter een beeld. Details van een foto worden meestal gemist.

Vooruitkijken - 20 min

Start de les met de film ‘Lovefield’. Waar dacht je dat de film over zou gaan? In je hoofd maak je connecties met wat je ziet en wat je eerder hebt geleerd, dus wat je weet. Je ziet een zwarte vogel, een kraai. Je hebt blote voeten zien trillen en een mobieltje lag op de grond. Jullie hebben vast genoeg series gekeken op Netflix om te weten dat deze film over een moord had kunnen gaan.

Het is goed dat we onze kennis gebruiken wanneer we iets nieuws zien. Zo gebruik je associaties om de weg te vinden in een vreemd gebied. Maar hierdoor ben je ook bevooroordeeld. Je denkt al heel snel te weten wat je gaat zien. Het is lastig om die mening te wijzigen. Vooral documentairemakers en filmmakers proberen je vaak op het verkeerde been te zetten voor ‘the element of suprise’ .

Vandaag kijken we naar beeld en naar manipulatie. Wat is manipulatie?

Fotograaf Hans Aarsman heeft al sinds 2004 een rubriek in de Volkskrant waarbij hij de lezer vertelt wat hij ziet op de foto. Hij heeft de foto lang bestudeerd waardoor hij dingen heeft gezien die een ander niet zo snel opvallen.

Uitvoering - 30 min

We bekijken twee foto’s uit de Aarsman Collectie. Daarna mogen jullie zelf de rol van Hans Aarsman overnemen.

Wat heb je geleerd van Hans Aarsman? Waar kan je allemaal op letten?

Opdracht

Net als Hans Aarsman gaan jullie ook kijken naar beeld.

  • Zoek een foto uit, het liefst een nieuwsfoto.
  • Omschrijf wat je allemaal ziet op het beeld
  • Zoek de fotograaf op
  • Zoek achtergrondinformatie op over de locatie en het tijdstip van de foto
  • Wat zegt de informatie over de fotograaf, locatie en tijd nog meer over de foto?
  • Sla de foto op en doe een omgekeerde zoektocht met Google Image Search

Terugkijken - 10 min

De gevonden foto’s worden in groepsverband gepresenteerd aan klasgenoten.

 

Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie