JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Jouw digitale footprint

Bewustwording van je digitale footprint. De student begrijpt dat online gedrag sporen achterlaat die online zichtbaar zijn.

Jouw digitale footprint
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Padlet
In te zetten bij:
Burgerschap | SLB

Competentie

De student beseft hoe het eigen mediagebruik invloed heeft op de eigen levensstijl. Kan analyseren hoe de eigen mediaconsumptie van invloed is op de eigen kijk op de wereld (‘je bent wat je surft/kijkt/speelt/downloadt’).

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Privacy

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen dat wat hij online doet, sporen achterlaat die voor iedereen online zichtbaar zijn
  • De student kan de term digitale footprint uitleggen aan de hand van voorbeelden

Te leveren producten

Padlet

Beginsituatie

De student weet niet wat een digitale footprint is. De student begrijpt wel hoe media en/of content op sociale media soms de werkelijkheid kleuren.

Vooruitkijken - 10 min

Les de klas uit wat het thema is van de les. Bekijk vervolgens de video van de Consumentenbond.Vraag na afloop welke informatie Facebook allemaal van jou heeft.

Opdracht 1
Bespreek met je studenten wat er online allemaal van je wordt opgeslagen. Laat de studenten op Padlet alles noteren waarvan zij denken dat er op het internet wordt opgeslagen.

Niet alleen Facebook maakt gebruikt van privégegevens van gebruikers, meerdere bedrijven slaan gegevens over jou op of verkopen het door. In het artikel van Want kan je zien wat Google allemaal over jou weet en hoe je dat kan aanpassen.

Uitvoering - 40 min

Om mensen bewust te maken van de informatie die online staat, maakte een Belgisch bedrijf een video. Wat zou je allemaal kunnen doen om jezelf online wat beter te beschermen?

1) Google jezelf regelmatig
2) Zoek je zelf op op de site “wie o wie”
3) Untag je foto’s
4) Kijk ook wat instanties met je gegevens doen.

Opdracht 2

Maak groepjes van twee. Zoek van je buurman/buurvrouw alle informatie op wat je kan vinden. Maak een document waarin je beschrijft wat je allemaal hebt gevonden, van hobby tot familie tot bijbaantje en vakantiebestemmingen. Geef je buurman/buurvrouw feedback over wat jij gevonden hebt en hoe jij dat anders zou doen.
Kun jij de reputatie van anderen beschermen?

Extra opdracht

  • Wat is een goed wachtwoord?
  • Hoeveel accounts op verschillende sites heb jij?
  • Hoeveel verschillende wachtwoorden heb jij?
  • Hoe maak je een goed wachtwoord?

Op de website van de Consumentenbond wordt beschreven hoe je een goed wachtwoord maakt.

 

Terugkijken - 10 min

Vraag ter afsluiting aan de klas wat het belangrijkste is dat ze vandaag hebben geleerd. Is er iemand die aan de hand van de geleerde stof iets gaat veranderen?

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie