JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Jouw digitale footprint

Bewustwording van je digitale footprint. De student begrijpt dat online gedrag sporen achterlaat die online zichtbaar zijn.

Jouw digitale footprint
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
Mediawijsheid | Burgerschap | SLB

Competentie

Thema

Privacy.

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen dat wat hij/zij/die online doet, sporen achterlaat die voor iedereen online zichtbaar zijn;
  • De student kan de term digitale footprint uitleggen aan de hand van voorbeelden.

Te leveren producten

Een Padlet.

Beginsituatie

De studenten weten niet wat een digitale footprint is. De studenten begrijpen wel hoe media en/of content op sociale media soms de werkelijkheid kleuren.

Vooruitkijken - 10 min

Leg de klas uit wat het thema is van de les. Bekijk vervolgens de video van de Consumentenbond. Vraag na afloop aan de klas: welke informatie heeft Facebook allemaal van jou?

Opdracht 1

Bespreek met de studenten wat er online allemaal van je wordt opgeslagen. Laat de studenten op Padlet alles noteren waarvan zij denken dat er op het internet wordt opgeslagen.

Niet alleen Facebook maakt gebruikt van privégegevens van gebruikers, meerdere bedrijven slaan gegevens over jou op of verkopen het door. In het artikel van Want kan je zien wat Google allemaal over jou weet en hoe je dat kan aanpassen.

Uitvoering - 40 min

Om mensen bewust te maken van de informatie die online staat, maakte een Belgisch bedrijf een video. Wat zou je allemaal kunnen doen om jezelf online wat beter te beschermen?

  1. Google jezelf regelmatig;
  2. Untag je foto’s;
  3. Kijk wat instanties met je gegevens doen.

Opdracht 2

De studenten maken groepjes van twee. Ze zoeken van hun medestudent alle informatie op die ze kunnen vinden. Ze maken een document waarin ze alle bevindingen opschrijven, van hobby tot familie tot bijbaantje en vakantiebestemmingen. Ze geven elkaar feedback over wat ze gevonden hebben en hoe zij dat zelf anders zouden aanpakken.

Kun jij de reputatie van anderen beschermen?


Verdiepingsopdracht

Studenten gaan aan de slag met de volgende vragen:

  • Wat is een goed wachtwoord?
  • Hoeveel accounts op verschillende sites heb jij?
  • Hoeveel verschillende wachtwoorden heb jij?
  • Hoe maak je een goed wachtwoord?

Op de website van de Consumentenbond wordt beschreven hoe je een goed wachtwoord maakt.


 

Terugkijken - 10 min

Vraag ter afsluiting aan de klas wat het belangrijkste is dat ze vandaag hebben geleerd. Is er iemand die aan de hand van de geleerde stof iets gaat veranderen?

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie