JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Hoe ben jij te vinden op internet?

In deze les wordt het sociale media- en internetgebruik binnen school uitgelegd en worden de studenten bewust gemaakt van persoonlijke informatie dat online te vinden is.

Hoe ben jij te vinden op internet?
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Google een aantal studenten voordat je je les begint / Zoek en lees internet of sociale media protocol van de school / Laptop of device en internet voor iedere student / Uitzoeken hoe Padlet werkt / Uitzoeken hoe Facebook werkt.
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | Nederlands | SLB

Competentie

De student merkt het toenemend gebruik van nieuwe media wel op maar heeft geen besef van de impact daarvan op de leefwereld van de mensen.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Leren omgaan met sociale media.

Lesdoelen

  • De student kan aan het einde van de les uitleggen wat een sociale mediaprotocol is
  • De student kan vertellen welke informatie van hem/haar te vinden is op internet en hoe hij/zij deze informatie zelf kan sturen

Te leveren producten

Een gevulde Padlet Wall met informatie dat online te vinden is.

Beginsituatie

Studenten merken het toenemend gebruik van nieuwe media wel op, maar ze hebben geen besef van de impact daarvan op de leefwereld van zichzelf en anderen.

Vooruitkijken - 10 min

Geef uitleg over het internet (of sociale media) protocol van de school. Neem het met de klas door en vertel ze waar ze dit kunnen vinden. Waarom is het belangrijk dat er een protocol wordt opgesteld in de school?

Na uitleg te hebben gegeven over de manier waarop er binnen school wordt omgegaan met sociale media en internetgebruik laat je de klas weten dat je studenten online hebt opgezocht. Stel ter introductie eerst de volgende vragen:

  • Welke informatie is er over jou te vinden op het internet?
  • Heeft iemand anders wel eens informatie over jou gedeeld?
  • Heb je wel eens informatie gevonden van iemand anders waarvan je dacht dat het niet online gedeeld hoefde te worden?

Vertel vervolgens welke informatie je hebt gevonden over de studenten. Bepaal aan de hand van de klas welke informatie dat is, bijvoorbeeld: iemand in deze klas is eerste geworden bij een volleybalwedstrijd of iemand in deze klas heeft deze maand rijexamen gedaan en is geslaagd.

Uitvoering - 40 min

Opdracht 1
Laat ze een zoektocht doen naar jou. Hier krijgen ze 5 minuten voor. Vervolgens koppelen ze klassikaal terug welke informatie ze hebben gevonden. Wat vonden ze ervan om naar de docent te zoeken? Hebben ze informatie gevonden dat ze zelf niet zouden delen?

Informatie dat op internet wordt geplaatst is niet privé. Mensen hebben het wel over hun “privéleven” of “ik heb het toch afgeschermd” maar alles wat je post is terug te vinden op een server ergens op de wereld. Daarnaast moet je goed bedenken dat je niet de enige bent die berichten plaatst. Trots familieleden, sportclubs of vrienden kunnen ook berichten plaatsen over jou. Gelukkig zijn dat vaak bekenden en kan je het duidelijk maken wanneer je iets niet wilt, maar wat doe je wanneer een uitgaansgelegenheid foto’s maakt en online plaatst? Of wanneer je rijschool laten weten dat jij geslaagd bent?

Opdracht 2
Laat de studenten zichzelf opzoeken op internet. Wat kunnen zij allemaal over zichzelf vinden? Ze verzamelen alles wat ze hebben kunnen vinden op hun eigen Padlet muur. Laat ze daarna een Padlet muur maken van hoe ze zouden willen dat ze op internet te vinden zijn.

Wil je weten hoe Padlet werkt? Bekijk dan de instructievideo van Practoraat Mediawijsheid.

Tip: deze opdracht vereist dat studenten zich veilig voelen in de klas en informatie over zichzelf durven te delen. Wanneer het klassenklimaat niet geschikt is voor deze opdracht, kan je het op verschillende manieren aanpassen. De studenten kunnen zoeken naar informatie van een bekende nederlander of iemand waar zij fan van zijn. Welke informatie is allemaal voor handen? En welk gedeelte van die informatie wordt door de persoon zelf gedeeld of door andere mensen?

Een andere mogelijkheid is om deze opdracht af te stemmen op het beroep waar de student voor wordt opgeleid. Gaat de student later werken in de zorg? Laat ze dan zoeken naar informatie dat online wordt gedeeld over patiënten of door patiënten zelf. Hoe ga je daarmee om als zorgprofessional?

Terugkijken - 10 min

Bespreek de antwoorden op Padlet met jouw studenten.

 

Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie