JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Maak je eigen hoax

Er wordt veel gedeeld via internet, daarom is het noodzakelijk dat studenten leren hoe ze het waarheidsgehalte van het nieuws moeten beoordelen.

Maak je eigen hoax
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Laptops en beamers
In te zetten bij:
Burgerschap, Nederlands, Mediawijsheid

Competentie

  • Begrip: Student weet wat de effecten zijn van het toenemende media-gebruik.
  • Communicatie: Ziet in dat media altijd en overal aanwezig zijn, dat we altijd in verbinding staan met elkaar en dat er steeds nieuwe informatie op ons af komt.

Thema

Nieuws en informatie verwerken

Lesdoelen

  • Student kritisch laten kijken naar nieuws en bronnen

Te leveren producten

Eigen presentatie van een broodjeaapverhaal

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 5 min

Wat is een hoax?

Hoax is in het Engels een woord voor poets, nep, bedrog, truc, oplichterij of broodjeaapverhaal. Het woord is waarschijnlijk een samentrekking van hocus pocus.

Voorbeelden van hoaxen:

Flying like a bird (niet waar)

Vrouw herenigd met leeuw (wel waar)

Uitvoering - 45 min

Hoe kijk je kritisch naar nieuwsberichten? Kan je nep-berichten herkennen?

  1. Gebruik je gezonde verstand: als je denkt: dit kan niet, dan is het waarschijnlijk nep.
  2. Kijk naar de bron. Bekijk wie het filmpje ingezonden heeft. Als er heel weinig informatie over de maker te vinden is en er weinig filmpjes door hem of haar zijn gemaakt, dan is het waarschijnlijk nep. Heeft de inzender al heel veel filmpjes op zijn naam staan, dan is de kans dat het filmpje echt is groter.
  3. Kijk naar de details: zitten er veel close-ups of speciale effecten in, dan is het filmpje waarschijnlijk ook nep.
  4. Als er producten of merken duidelijk in beeld zijn, dan is het waarschijnlijk een nepfilmpje, afkomstig van een bedrijf.

 

Opdracht

Zoek een nieuwsgebeurtenis op het internet en maak daar een broodjeaapverhaal van. Of juist niet. Over 10 minuten presenteren jullie groepen jullie verhaal en moet de rest van de klas raden of het waar is of niet.

  • Andere studenten mogen vragen stellen. Wat is de bron? Wanneer is het gebeurd? Wie waren erbij betrokken?

 

Huiswerk

Post de nieuwsgebeurtenis of je eigen verhaal op je eigen sociale media.

Terugkijken - 10 min

Vonden jullie het moeilijk om te achterhalen of een verhaal waar is of niet?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie