JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Een infographic maken

De studenten maken een infographic over hun eigen socialemediagebruik of dat van klasgenoten.

Een infographic maken
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
4
Benodigdheden:
Laptops | app of website voor infographic
In te zetten bij:
Mediawijsheid | Nederlands

Competentie

Thema

Tools en apps strategisch inzetten.

Lesdoelen

  • De student kan informatie verzamelen om om te zetten naar een infographic;
  • De student kan een infographic maken in een online tool.

Te leveren producten

Een infographic over het eigen sociale media gebruik of dat van klasgenoten.

Beginsituatie

De student heeft wel eens een infographic gezien, maar is zich daar niet bewust van en kan het fenomeen ook niet als zodanig uitleggen.

Vooruitkijken - 10 min

Een infographic wordt ingezet wanneer er een moeilijk onderwerp dat meerdere cijfers bevat, moet worden uitgelegd. Bij een infographic moet het in één oogopslag duidelijk zijn waar de afbeelding over gaat. Daarnaast moeten de verschillende cijfers die worden weergegeven de kijker meteen iets vertellen. Een infographic lijkt makkelijk om te maken, maar dat is juist erg lastig. Op de website van Frankwatching staan enkele tips over het maken van een infographic.

Uitvoering - 40 min

Studenten gaan zelf een infographic maken met behulp van een app of website. Voorbeelden hiervan zijn: Pictochart, Infogram of Easel.ly.

De infographics gaan over het gebruik van sociale media in de klas. Om de afbeelding te kunnen maken, is er data nodig. Dit wil zeggen dat studenten eerst vragen moeten bedenken en dan vervolgens de klas moeten uitvragen. Op die manier ontstaan er statistieken. Het uitvragen kan met Microsoft Forms of Google Forms. Deze tools maken van de antwoorden vanzelf al overzichten in de vorm van statistieken. Aan de hand van de antwoorden gaan de studenten aan de slag met het maken van een infoprahic in Pictochart of Infogram of Easel.ly.

Bekijk deze website voor voorbeelden.

Terugkijken - 10 min

Klassikaal nabespreken van de infographics. Laat enkele infographics zien op het digibord en laat studenten waarderende feedback geven. Waardoor is deze infographic goed? Door de positieve woorden, kunnen andere studenten ook geïnspireerd raken om hun eigen infographic nog beter te maken.

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie