JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Het maken van een infographic

Studenten maken een infographic over hun eigen social media gebruik of die van klasgenoten.

Het maken van een infographic
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
4
Benodigdheden:
Social media beleid eigen instelling.
In te zetten bij:
Mediawijsheid | Nederlands

Competentie

De student kan zich oriënteren binnen afgebakende mediaomgevingen met een enkelvoudige menustructuur (zoals een krant, een website, of het bedieningsmenu van een televisie).

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Tools en apps strategisch inzetten.

Lesdoelen

  • De student leert informatie om te zetten naar een infographic.
  • De student leert een infographic te maken in een online tool.

Te leveren producten

Een infographic over het eigen sociale media gebruik of die van klasgenoten.

Beginsituatie

De student heeft wel eens een infographic gezien, maar is zich naar niet bewust van en kan het fenomeen ook niet als zodanig uitleggen.

Vooruitkijken - 10 min

Een infographic wordt ingezet wanneer er een moeilijk onderwerp dat meerdere cijfers bevat, moet worden uitgelegd. Bij een infographic moet het in één oogopslag duidelijk zijn waar de afbeelding over gaat. Daarnaast moeten de verschillende cijfers die worden weergegeven de kijker meteen iets vertellen. Een infographic lijkt makkelijk om te maken, maar dat is juist erg lastig. Op de website van Frankwatching staan enkele tips over het maken van een infographic.

Uitvoering - 40 min

Opdracht

Studenten gaan zelf een infographic maken met behulp van een app of website. Voorbeelden hiervan zijn: Pictochart, Infogram of Easel.ly.

De infographics gaan over het gebruik van sociale media in de klas. Om de afbeelding te kunnen maken, is er data nodig. Dit wil zeggen dat studenten eerst vragen moeten bedenken en dan vervolgens de klas moeten uitvragen. Op die manier ontstaan er statistieken. Het uitvragen kan met Microsoft Forms of Google Forms. Deze tools maken van de antwoorden vanzelf al overzichten in de vorm van statistieken. Aan de hand van de antwoorden gaan de studenten aan de slag met het maken van een infoprahic in Pictochart of Infogram of Easel.ly.

Bekijk deze website voor voorbeelden.

Terugkijken - 10 min

Klassikaal nabespreken van de infographic.

 

Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie